از حقوق کم تا نبود مراکز رفاهی و درمانی؛ درخواست‌های صنفی فرهنگیان بازنشسته

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معلم بازنشسته مشکلات جسمی و سلامتی بسیاری دارد و نیازمند امکانات درمانی است، نیاز به عصا و عینک دارد؛ معلم به همه خدمت کرده، چرا به او بی توجهی می شود؟


این صحبت‌های یک معلم بازنشسته است. می‌گوید که اهل اعتراض کردن نیست اما گلایه دارد، او معلم جامعه بوده و قطعا هر معلمی از شاگردان خود انتظار دارد.
انتظارات او زیاد هم نیستند، بیمه معتبری می‌خواهد تا در سال‌های پیری و ناتوانی به یاری‌اش بیاید و حقوقی مانند حقوق دیگر بازنشستگان؛ همین! چند ماهی از مطرح‌شدن مطالبات فرهنگیان می‌گذرد؛ از رییس جمهور و وزیر آموزش و پرورش تا مجلس همه، این خواسته‌های معلمان را بر حق دانسته، تایید کرده‌ و وعده تحقق آن را داده‌اند؛ در بین مطالبات فرهنگیان صحبت‌هایی از بازنشستگان و مشکلات آن‌ها نیز به میان می‌آمد. اما معلمان بازنشسته چه مشکلاتی دارند؟


رییس هیأت مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به مشکلات معلمان بازنشسته،  مشکل اول را معیشت آنان می‌داند و در این خصوص می‌گوید: مشکل اول یک معلم بازنشسته در معیشت و دریافت حقوق است و مشکل مهم دیگر وضعیت خدمات درمانی است.
حبیب‌ا… کردونی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر تبعیض بین بازنشستگان آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های دولت و تبعیض بین خود کارکنان آموزش و پرورش است؛ در حال حاضر حقوق فردی که امسال بازنشسته می‌شود متناسب با وضعیت اقتصادی روز تعیین می‌شود اما معلمی که ۱۵ سال پیش بازنشسته شده، همان حقوق ۱۵ سال گذشته را دریافت می‌کند.


*بیمه معلمان بازنشسته معتبر نیست!


وی با بیان این‌که بیمه فرهنگیان بازنشسته معتبر نیست، تصریح می‌کند: معلم بازنشسته مشکلات جسمی و سلامتی بسیاری دارد و نیازمند امکانات درمانی است، نیاز به عصا و عینک دارد؛ با این حال اما متاسفانه بیمه خدمات درمانی بازنشستگان فرهنگی پاسخگوی این نیازها نیست و در هیچ جا معتبر نیست.
کردونی در مورد مشکلات بیمه‌های بازنشستگان آموزش و پرورش این گونه توضیح می‌دهد: هنگامی‌که یک معلم به مراکز درمانی مراجعه می‌کند به او گفته می‌شود که بیمه بازنشستگان آموزش و پرورش طرف قرارداد نیست و آن را نمی‌پذیرند؛ بیمه تکمیلی نیز تنها در صورت بستری‌شدن هزینه درمان را قبول می‌کند. در دوره گذشته مسئولان بیمه خوزستان به معلمان بازنشسته که پیگیر وضعیت بیمه خود می‌شدند، جواب منطقی نمی‌دادند. وی با بیان این‌که ۳۰ هزار نفر عضو این کانون هستند، می‌گوید: ما در این کانون هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنیم و حتی در مواقعی از جیب خود هزینه می‌کنیم. صندوقی در کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان راه‌اندازی کردیم که وام‌های بدون بهره و بدون نیاز به ضامن، به اعضای کانون اعطا می‌کند و این صندوق با استفاده از حق اشتراک اعضا راه‌اندازی شده است.


کردونی معتقد است که بین آن‌ها و دیگر بازنشستگان تبعیض وجود دارد و بیان می‌کند: اختلاف فاحشی میان حقوق یک معلم بازنشسته و بازنشسته هر ارگان دولتی دیگر وجود دارد؛ حقوق دیگر بازنشسته‌ها سه برابر حقوق یک معلم بازنشسته است.
وی با اشاره به این‌که هیچ مرکز رفاهی برای معلمان بازنشسته وجود ندارد و تسهیلاتی نیز به آن‌ها ارائه نمی‌شود، ادامه‌ می‌دهد: یک کارت با عنوان کارت منزلت به بازنشستگان آموزش و پرورش اعطا می‌شود تا از مراکز و امکانات رفاهی استفاده کنند اما در واقع با این کارت هیچ‌گونه امکاناتی به بازنشستگان ارائه نمی‌شود.
کردونی با بیان این‌که خواسته ما این است که فرزندان فرهنگیان در اولویت استخدام آموزش و پرورش باشند، اظهار می‌دارد: جوانی که مسائل و مشکلات پدر یا مادر معلم خود را دیده و با وجود این شرایط به کار معلمی علاقه‌مند شده‌است، قطعا می‌تواند وظیفه خود را بهتر از هر فرد دیگری انجام دهد.
این عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان در ادامه بیان می‌کند: یک سالمند برای مراجعه به یک پزشک باید ده‌ها پله را طی کند و بعد از آن باید منتظر نوبت خود بماند. این چه فرهنگی است که یک سالمند با آن شرایط باید ۶، ۷ ساعت برای یک معاینه پزشکی منتظر بماند؟ در تمام دنیا امکانات ویژه‌ای برای معلولان و سالمندان در نظر گرفته می‌شود و حتی در اتوبوس‌ها تعدادی از صندلی‌ها ویژه آن‌ها منظور می‌شود، چرا معلمان بازنشسته در جامعه ما نباید هیچ‌گونه امکاناتی داشته باشند؟


رییس هیات مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان بیان می‌کند: معلمان بازنشسته اکنون علاوه بر مشکلات معیشتی و درمانی، بار مسائل ناشی از بیکاری فرزندان تحصیل‌کرده خود را نیز به دوش می‌کشند؛ کمتر معلم بازنشسته‌ای وجود دارد که فرزند فارغ‌التحصیل دانشگاهی او شاغل باشد. وی با اشاره به مهاجرت معلمان بازنشسته از خوزستان، اظهار می‌کند: بازنشستگان آموزش و پرورش تجربیات بسیار ارزشمندی دارند؛ چرا نباید از این تجربیات استفاده شود؟ اگر ۱۰ درصد این تجربیات مورد استفاده قرار گیرد می‌توانیم بهترین آموزش و پرورش را داشته باشیم.


*تاکید دولت بر رفع مشکلات معلمان است
همچنین استاندار خوزستان در این خصوص معتقد است که رفع مشکلات معلمان با بردباری صورت می‌گیرد، او می ‌گوید: تاکید دولت و وزارت آموزش و پرورش بر رفع مشکلات جامعه معلمان است و این مشکلات با بردباری و صبوری حل می‌شود.
عبدالحسن مقتدایی به مطالبات فرهنگیان هم اشاره و اظهار می‌کند: تعیین حقوق و عمده مزایای فرهنگیان در محدوده اختیارات استان نیست بلکه پرداخت یا افزایش آن ملی است؛ فرهنگیان و معلمان خوزستانی مطالبات و خواسته‌های خود را بسیار نرم و آرام و منطقی مطرح کرده‌اند و در استان مشکلی در این خصوص نداشته‌ایم. وی اضافه می‌کند: معلمان استان مباحث خود را به‌صورت منطقی مطرح می‌کنند و بهترین راه حل مشکل نیز همین است که در فضای منطقی طرح مشکل شود تا مسئولان با توجه به شرح وظایف خود این مشکلات و گرفتاری‌ها را رفع کنند. مقتدایی با بیان این‌که در استان خوزستان اساسا توجه ویژه‌ای به فرهنگیان و آموزش و پرورش داشته‌ایم، تصریح می‌کند که بیشترین جلسات و پیگیری‌های استانداری در مورد وضعیت آموزش و پرورش در استان بوده‌است.

روزنامه کارون / شماره

۱۳۹۴/۵/۷ –  شماره ٣۴۶۵
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.