پاسخی یک فعال اجتماعی به مطلب «تاریخ گذشته و سراسر توهین» یک سایت محلی/ مطلبی که تصویر نادرستی از بندرماهشهر و شهروندانش ارائه داد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: غلامعباس اویسی: با انتشار مطلبی با عنوان  «یادداشتی از یک مسافر و غیر بومی در خصوص ماهشهر» در سایت محلی و تازه تاسیس ماه خبر (+لینک مستقیم خبر) و با منبع سایت «فردانیوز» در تاریخ یکم مردادماه ۱۳۹۴، به خاطرم آمد که چنین مطلبی را خوانده ام و یادم آمد این مطلب مربوط به امسال و پارسال نیست. با جستجو در گوگل، اصل خبر را پیدا کردم که با عنوان  «اینجا ماهشهر، جهنم صنعت نفت» در سایت فردا نیوز منتشر شده بود.

اما؛ این یادداشت سراسر توهین در تاریخ «۱۶ اسفند ۱۳۸۹» در سایت فردا نیوز منتشر شده است، یعنی چیزی نزدیک به ۵ سال پیش و این موضوع باعث شد تا نقدی بر مطلب و نقدی هم بر انتشار آن پس از ۵ سال بنویسم.

بنده به عنوان نویسنده این مرقومه به خوبی معرف حضور مسئولین و اصحاب رسانه شهرستان بندرماهشهر به عنوان یکی از منتقدان اصلی وضع موجود هستم و همواره بدون تعصب سعی کرده ام بدون تخریب و در حد توان خود با ارائه پیشنهاداتی به جای تخریب در جهت بهبود وضع موجود تلاش کنم که کمتر چنین دیدگاهی نسبت به شهرم در اذعان نمایان شود.

ابهامی بوجود آمده است!

سردبیر محترم سایت محلی ماه خبر چرا مطلبی را که مربوط به حدود ۵ سال پیش است و تقریبا بسیاری از آن مشکلات مرتفع شده اند را مجددا باز نشر می دهد و چرا برخی از جملات و پاراگراف های خبر اصلی را حذف کرده است؟

این موضوع بنده را در خصوص نیت انتشار این مطلب، به شک و تردید واداشت. مَنْ حَسُنَتْ نِیَّتُهُ کَثُرَتْ مَثُوبَتُهُ وَطابَتْ عیشَتُهُ وَوَجَبَتْ مَوَدَّتُهُ (کسى که نیّتش نیک باشد ، اجرش زیاد مى شود ، زندگیش پاک و پاکیزه مى گردد ، و دوستى با او واجب مى شود)

و اما در مورد خبر مورد اشاره که متاسفانه از زمان انتشار دست به دست در شبکه های اجتماعی موبایلی می چرخد و همشهریان عزیز به موافقت یا مخالفت متن فوق صحبت کرده اند.

برخی منطقی و برخی تعصبی در خصوص مطلب مذکور نوشته اند و گفته اند، اما نکته ی حائز اهمیت این است که چرا باید نویسنده فوق الذکر با قلم شیوای خود کاستی های بحق شهر در مقطع نگارش را با توهین به شهر و شهروندان همراه کند؟! آن هم شهری که مردمانش علی الرغم کاستی های زیر ساختی همواره با آغوش باز از مهاجرین چه جنگ زده و چه شغلی، استقبال کرده اند!

با فرض اینکه نقدهای بیان شده در مطلب مذکور منطقی، صحیح و بجا بوده باشد، چرا باید این نقدها را با توهین به مردم بومی آغشته کرد؟ متن مذکور شاید در زمان انتشار ( سال ۱۳۸۹) یک نقد منصفانه و واقعی بود اما انتشار آن پس از ۵ سال دور از انصاف و واقعیت است، زیرا ساختارهای شهر و مدیریت شهری به کلی تغییر کرده است و شهر در سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی داشته است. هرچند کم تر از انتظار بوده اند. برخی نکاتی که میتوان به آن اشاره کرد تا ثابت شود انتشار متن فوق پس از ۵ سال غیر منطقی و غیر منصفانه بوده است را در زیر مرور میکنیم:

۱- نویسنده عنوان متن خو را همانطور که در بالا ذکر شده، “اینجا ماهشهر جهنم صنعت نفت گذاشته” و به اعتقاد من به نوعی مخاطب اصلی انتقادات وی مدیران صنعت نفت بوده است که در منطقه شاغل هستند ولی خانواده هایشان در منطقه سکونت ندارد و درد شهر را نمیدانند. تا اینجای نقد صحیح است، اما همگان معتقدند این نقد نمی بایست همراه با توهین می بود و توهین آن هم به مردمان این دیار که به قول نویسنده ” پوستی تیره با صورتی در هم کشیده نشان از درد و رنج وکمبودهای فراوانی است که در زندگی شان وجود داشته و دارد ” معرفی شده اند. این توهین و امثال آن که در متن مذکور چند مورد به چشم میخورد، کل مطلب را زیر سوال برده است و تقریبا همه را به گونه ای منتقد این مطلب کرده است.

۲- در خصوص صدای بلند مردم این دیار باید به عرض نویسنده محترم و همچنین همشهریان غیر بومی که شاید علامت سوالی در ذهنشان باشد برسانم که صحبت کردن با صدای بلند، شیوا و رسا جزئی از ذات و فرهنگ اصیل مردم شهر من است. صدای بلند نشان اعتماد به نفس، خوی دلیرمردی و مردانگی همشهریان من است. اینکه از سر ناآگاهی به مردم دیاری که در آن زندگی میکنند توهین میکنند، نسبت بی فرهنگ، پرخاشگر و عصبانی میدهند، جای تاسف است.

۳- در خصوص این جمله که نویسنده متن مذکور نوشته است: «بلافاصله با اسم کوچکت صدایت می زنند و کلمه آقا در فرهنگشان جایی ندارد» نشان می دهد که نویسنده احتمالا اهل استان های همجوار جنوب کشور هم نیست که بداند مردم جنوب و بخصوص خوزستان به دلیل خون گرم بودن در معاشرت از همگان سبقت می گیرند و مردمانی مهمان نواز هستند و معمولا از کلمه آقا یا خانم شاید استفاده نکنند تا مهمانشان احساس غریبی نکند و البته که شاید کسی هم نپذیرد ولی قطعا قصد بی احترامی به مخاطب نیست. مردم خوزستان و بخصوص بندرماهشهر به مهاجر پذیری عادت دارند و با مهاجران همانقدر صمیمی رفتار میکنند که با دوستان خود هستند.

۴- در خصوص خیابان های شهر، کانال ها، تفریحگاه، ساحل دریا، امنیت ( در بازنشر حذف گردیده)، برق و CNG ( در بازنشر حذف گردیده)، جراحی (در بازنشر حذف گردیده )، بهداشت و درمان (در بازنشر حذف گردیده) باز هم بی انصافی های زیادی شاهد بوده ایم.

به لطف بودجه های کلانی که در سالهای اخیر به شهر وارد شده و البته تلاش های شهرداری و شورای شهر که هرچند جای نقد فراوان دارد، اما تقریبا دیگر خیابانهای بحران زا و مشکل آفرین در شهر و حتی در حاشیه های شهر هم کمتر مشاهده میشود. اکثر خیابانهای شهر فاضلاب کشی شده اند، تقریبا دیگر کانال فاضلاب روبازی در شهر وجود ندارد. مرکز تفریحی خور با ده ها میلیارد تومان هزینه به مراحل پایانی خود رسیده است، پارک بزرگ شهر با اعتبار چند ده میلیاردی در حال احداث است، ده ها پارک محله ای در سراسر شهر و شهرکها در سالهای اخیر احداث شده که روح شهر را زنده کرده است و مردم تا ساعات پایانی شب در این پارکها به ورزش و هواخوری مشغولند، ده ها و شاید بیش از ۱۰۰ کیلومتر همسطح سازی پیاده روهای شهر که نمایی زیبا و یکدست و نسبتا مدرن به شهر داده است، گسترش ملموس فضای سبز شهری، مرکز تجاری تفریحی شهرداری که در دست ساخت است، و البته توسعه شهر فقط به دست شهرداری نبوده و بخش خصوص و عموم مردم و دیگر ارگانها و شرکتهای منطقه در این توسعه نقش داشته اند. از جمله سیتی سنتر عظیم جام جم، مجتمع های تجاری عظیم شهر که توسط بخش خصوصی و بازاریان احداث شده و یا در دست احداث است، ایجاد بندرگاه تجاری جهت ورود لنج و بازار ته لنجی که به زودی و به کمک نیروی دریایی سپاه، فرمانداری، نماینده محترم و شهرداری با سرعت در دست احداث است و اتفاقا موجب تنظیم قیمت اجناس نیز میشود و همچنین گردشگری آبی را رونق خواهد داد، افتتاح بیمارستان تامین اجتماعی، ایستگاه عظیم قطار بندرماهشهر و صدها مورد اینچنین در توسعه شهر در ۴ – ۵ سال اخیر رخ داده است که دیگر نمیتوان نقد ۵ سال پیش را همچنان بر شهر وارد دانست. البته، همیشه جای نقد وجود دارد. همیشه مسیر توسعه باز است و توسعه هدف نیست، بلکه مسیر است. اما به فرموده مقام معظم رهبری، شرط اول در نقد، انصاف است.

۶- در متن اصلی نویسنده چند سوال کرده اند که آیا اینجا شهر است؟ آیا ماهشهر شهردار دارد؟ آیا شورای شهر دارد؟ اصلاً سازمانی به عنوان شهرداری در آن وجود دارد؟ چرا اسم شهر روی آن گذاشته اند؟ صنعت نفت این جهنم را از کجا پیدا کرده است؟ باید به عرض برسانم که:

در خصوص شهر، شهرداری و توسعه شهر در سالهای اخیر توضیحاتی دادم. و اما در خصوص سوال سراسر توهین شما که فرموده اید: «صنعت نفت این جهنم را از کجا پیدا کرده است؟» باید عرض کنم که صنعت نفت اینجا را به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک و بدور از باند بازی های سیاسی انتخاب کرده است که توضیح و بسط آن در حوصله این یادداشت نمیباشد. همانگونه که در پاراگراف بالا توضیح داده ام، بندرماهشهر هرچند با اشکالات فراوان، به کندی و با ضعف های مدیریتی فراوان، اما در مسیر توسعه است و نسبت به سایر شهرهای هم رده خود حداقل یک سر و گردن بالاتر است و پیش بینی میکنم طی ۴ الی ۵ سال آینده با اصلاح ساختارهای مدیریتی، به یک شهر مطلوب تدیل شود.

نقد بر این مطلب فراوان است. اما کفایت مطلب تا همینجا اعلام میشود. فقط یک نکته کوتاه هم میماند که ویژه مدیریت محترم سایت ماه خبر است. آن هم اینکه از یک سایت محلی ماهشهری که یک جوان بومی را در مسند مدیریت خود دارد، نه تنها انتظار انتشار چنین مطلبی نمیرفت، بلکه انتظار میرفت در جایگاه دفاع در برابر اینهمه توهین و بی انصافی دست به قلم ببرند. که متاسفانه…

به گزارش خورنا، در پایان به عرض نویسنده  و همشهریان برسانم که دوستانی در بندر ماهشهر از سال ۸۵ جلساتی را در حسینیه ولیعصر ( بندریها ) به صورت عمومی  و در حضور مسئولین در جهت نقد عملکرد مسئولین برگزار می کردند که متاسفانه چند سالی هست ، درب  آن نقد های عمومی که از متن مردم برخواسته بود علی الرغم فرمایشات مکرر رهبری در خصوص نقد سازنده به دلایل تنگ نظری های بسته شد تا نتیجه این شود که متاسفانه نقدی هم که صورت میگیرد گاها همراه با توهین و تخریب باشد.

ومن الله التوفیق

غلامعباس اویسی

مردادماه ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • ممنون آقای اویسی حرف دلمون زدی ازنشراین خبرتاحالاخیلی ازبچهای ماه خبرناراحت شدم البته درگذشته هم مشاهده شده که بیشتراین سایت قصدتخریب مسئولین زحمت کش شهرداری رودارد