همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات؛ خونی تازه در رگ های بنادر ایران/ بنادر ایران میزبان لاینرهای خارجی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: بنادر ایران که در گذشته به دلیل تحریم‌ها شاهد وضعیت بسیار بد از لحاظ ورود خروج کشتی‌ها بود همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات میزبان لاینرهای خارجی هستند.
صنعت حمل و نقل دریایی ایران با وجود برخورداری از امکانات طبیعی مناسب همچنان در منطقه خاورمیانه موفق به تصاحب جایگاهی مناسب نشده است.

براساس این گزارش این وضعیت به حدی رسیده که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از فعالیت بنادر تاریخی ایران گفته بود: در حالی که این بنادر در گذشته یک پشتوانه تجاری و تاریخی داشت اما در حال حاضر خاصیتی ندارد.

آخوندی با اشاره به اینکه باید فهمی از شبکه بنادر کشور داشته باشیم، تاکید کرد: یکسری از بنادر کشور مانند بندر گناوه، درگهان، تیاب و لنگه از بنادر تاریخی به شمار می‌رود که بعد از تشکیل بنادر اصلی مانند بندرعباس از حیز انتفاع افتاده و این در حالی است که این بنادر در واقع یک پشتوانه تجاری و تاریخی داشت اما در عمل در حال حاضر خاصیتی ندارد.

وی ادامه داد: باید یک فهمی داشته باشیم تا در جهت توسعه دریایی جنوب کشور در محور چابهار- خرمشهر بنادر این محور و نحوه فعالیت آنها مشخص شود؛ بنابراین تعیین تکلیف بنادر جنوب کشور موضوع بسیار مهمی است.

وزیر راه و شهرسازی، از بندرلنگه به عنوان یکی از بنادر تاریخی ایران یاد کرد و گفت: در حال حاضر این بنادر منفعل است و بهره‌وری گذشته خود را ندارد، در حالی که ۵۰ سال پیش از بنادر فعال ایران بود.

آخوندی در ادامه با تاکید بر استراتژی رقابت دریایی گفت: استراتژی مزیت رقابتی هم در حوزه دریا و هم در حوزه ریل باید مشخص شود تا بدانیم چگونه می‌خواهیم با کشورهای جنوب خلیج فارس رقابت کنیم.

براساس این گزارش در برنامه چهارم توسعه قید شده بود که بنادر جنوبی کشور به خصوص بندر رجایی و بندر امام خمینی باید به اصلی‌ترین بنادر منطقه تبدیل می‌شدند.

این گزارش می‌افزاید: درحال حاضر ۹۰ درصد کالاهای کشور با کمک حمل و نقل دریایی جابه جا می‌شود. سند چشم انداز ۲۰ ساله نیز نشان می‌دهد که ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به بخشی از اهداف مشخص شده دست پیدا کند. در حال حاضر ۱۱ بندر بازرگانی با ظرفیت ۱۸۶ میلیون تن کالا در کشور فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر نیز اعلام کرده است:«این ناوگان با ظرفیت ۶٫۱۲ میلیون تن، توان جابجایی حجم عظیمی از حمل ونقل دریایی را دارد.»

براساس این گزارش اگر به سال‌های قبل از تحریم برگردیم و به نوع تردد کشتی‌ها در بنادر ایران نگاه کنیم روشن است که حجم ورود کالا و تردد لاینرهای مختلف جهان به بنادر ایران مخصوصاً بندر شهید رجایی پس از تحریم به حداقل رسید.

در همین راستا هادی حق شناس مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال‌های تحریم بنادر ایران در خصوص صنعت کشتی سازی، کشتی داری، و بنادر کشور با محدویت منابع برای سرمایه‌گذاری روبرو بوده است، افزود: از سوی دیگر بسیاری از خطوط کشتی رانی خارجی برای آمدن به بنادر ایران با تحریم‌ها روبرو بودند.

وی افزود: همین موضوع باعث گردیده تعداد خطوط کشتی‌رانی وارد شده به بنادر ایران بسیار کاهش یابد.

براساس این گزارش حال با به نتیجه رسیدن مذاکرات یک خون تازه وارد رگ‌های بنادر ایران شود و باید ببینیم این خون چگونه می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف برنامه توسعه برنامه ششم که در آن نقش بنادر بسیار مهم ارزیابی شده است به دست می‌آید.

این گزارش می‌افزاید: مشاور مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی رفع تحریم‌ها یک جریان جدیدی از سرمایه‌گذاری را در کشور ایجاد می‌کند، افزود:در این زمینه هم بخش خصوصی و سایر بخش‌ها می‌تواند نقش موثری در توسعه صنعت دریایی ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: با رفع تحریم‌ها تردد کشتی‌های خارجی از این بنادر بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد و از همه مهم‌تر سوخت‌رسانی و سایر خدمات نیز به راحتی از بنادر کشور ایران سرویس می‌دهند.

حال باید منتظر بمانیم و ببینم که چگونه می‌توان جانی دوباره به بنادر ایران که نقش اساسی در حمل بار و ترانزیت دارد ایجاد کند.

گزارش از محبوبه کباری

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.