مطالعات احیای کارون با همکاری سازمان ملل آغاز می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: مطالعه احیای کارون با همکاری سازمان ملل (UNDP) تا ماه آینده به مرحله قرارداد می رسد.

احمد سیاحی با اشاره به سفر ‘گری لوییس’ هماهنگ کننده سازمان ملل به خوزستان، اظهار کرد: در راستای این سفر هفته گذشته جلسه مشترکی برگزار شده است که در آن احیای رودخانه کارون و پدیده ریزگردها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در رودخانه کارون با مشکل اساسی و جدی به ویژه در زمینه کیفیت آب، کاهش دبی و برداشت های بی رویه در بالادست و پایین دست مواجه هستیم افزود: سازمان ملل تجارب خوبی در این زمینه دارد به همین دلیل قرار شد مطالعات احیای رودخانه کارون با محوریت سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی اصلی رودخانه ها و با همکاری سازمان ملل در قالب یک قرارداد انجام شود و استانداری نیز حامی این طرح باشد.

سیاحی تاکید کرد: در مرحله نخست، مطالعات بهسازی و اصلاح مسیر انجام و بازه ها مشخص می شود، بعد از این مرحله میزان اعتبار مشخص خواهد شد که سعی می کنیم از محل اعتبارات ملی و استانی آن را تامین کنیم.

وی با اشاره به تامین بیش از ۸۵ درصد آب شرب استان از رودخانه کارون اضافه کرد: از سوی دیگر این رودخانه نقش مهمی در صنعت و کشاورزی ایفا می کند به همین دلیل تنش در این رودخانه تاثیر مستقیمی بر کیفیت آب شرب مردم، کشاورزی و صنعت خواهد گذاشت.

همچنین با اشاره به تمایل سازمان ملل به همکاری برای حل مشکل ریزگردها گفت: نمایندگان سازمان ملل نشست هایی با کشور عراق برگزار کرده و مشکل ریزگردها را نیز مطرح کرده اند که قرار شد هیات عراقی بازدیدی از کانون های شکل گیری گرد و غبار در خوزستان داشته باشد.

معاون استاندار خوزستان در ادامه اظهار کرد: وزارت کشور ۴۵ میلیارد ریال بر اساس بند ۱۰ مصوبه دولت درباره مقابله با گرد و غبار به خوزستان ابلاغ کرده است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه به شهرداری ها ودهیاری ها برای کاهش اثرات گرد و غبار کمک می شود که با توجه به محدودیت اعتبارات این مبلغ برای کاهش هزینه ها و مشکلات مردم اعم از شستشوی خیابان ها و درختان و تهیه ماسک در تمام شهرها و روستاهای استان هزینه می شود.

به گزارش ایرنا، گری لوییس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران و همسرش، دوم اردیبهشت امسال برای دومین بار به خوزستان سفر کردند. در این سفر که به دعوت استانداری انجام شده بود لوییس از سد گتوند و شوش بازدید کرد.

در این سفر نماینده سازمان ملل گفت که این سازمان آمادگی دارد برای احیای کارون و و پدیده ریزگردها با خوزستان همکاری داشته باشد.

رودخانه کارون پرآب ترین و تنها رود قابل کشتیرانی کشور بود که از یک دهه پیش با تنش روبه روست. سدسازی های بی رویه و انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی باعث کاهش شدید آب این رودخانه شده است.

ایرنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.