تاکنون ابتلا به تب کنگو در خوزستان گزارش نشده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل دامپزشکی خوزستان اعلام کرد: تاکنون هیچ گونه گزارشی از ابتلا به بیماری تب کنگو و آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.

به گزارش (ایسنا)، دکتر مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که امروز(۱۴ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: قطعه گوشتی که مهر و برچسب دامپزشکی دارد، با اطمینان مصرف شود، چرا که در پس این مهر و برچسب تأییدیه دامپزشکی، بازرسی​های متعددی قبل از کشتار، حین کشتار و پس از کشتار وجود دارد.

وی به شرایط انتقال ویروس تب کنگو از دام به انسان اشاره کرد و افزود: بیشتر دامپزشکان، دامداران و کارکنان کشتارگاه​ها در معرض این خطر هستند، ولی هدف اصلی ما این است که فرهنگ​سازی لازم را در این زمینه انجام دهیم، بنابراین از مصرف کننده تقاضا می​شود پیش از مصرف گوشت حداقل ۲۴ ساعت گوشت را در یخچال نگهداری کند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: سم​پاشی​های بسیاری برای جلوگیری از بروز این بیماری انجام شده است ولی بیماری اجتناب​ناپذیر نیست، زیرا با وجود همه مراقبت​ها، تعداد زیادی دام به صورت غیرقانونی تردد می​کنند، تردد دام از استان​های دیگر به استان خوزستان و هم‌چنین تردد دام همواره با کوچ عشایر نیز انجام می​شود و همه اینها می​تواند عاملی برای بروز بیماری باشد.

کنارکوهی ادامه داد: البته توصیه شده که لاشه دام پس از کشتارگاه به مدت ۲۴ ساعت در محل پیش سردخانه نگهداری شود اما چون برخی کشتارگاه​ها استان فاقد پیش سردخانه هستند، سعی می​شود این توصیه را به مصرف کننده داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه به فعالیت ۲۳ کشتارگاه سنتی در استان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر تنها یک واحد کشتارگاه صنعتی آن هم در اهواز فعال است و خط کشتار دام سبک به طور کامل از سنتی به صنعتی منتقل شده است.

کنارکوهی افزود: گاهی تصور بر این است که متولی اصلی کشتارگاه،​ سازمان دامپزشکی است، این در حالی است که کشتارگاه دارای پروسه​ای است که در زمان​های گذشته متعلق به شهرداری​ها بوده و به تبع زمام کشتارگاه از نوع سنتی و در اختیار بهره​برداران که همان قصاب​ها و اتحادیه​های مربوط بوده است که دامپزشکی در این زمینه نظارت​های بهداشتی و اعمال و ضوابط بهداشتی را انجام می​داد.

وی گفت: بنابراین به این نتیجه می​رسیم که مالک اصلی کشتارگاه​های دام قدیمی و سنتی، شهرداری​ها هستند و به عنوان صاحب کشتارگاه باید ضوابط بهداشتی را در روند کشتار دام اعمال کنند. در خوزستان به جهت اهمیت موضوع بهداشت گوشت و فرآورده​های گوشتی، کمیته ساماندهی کشتار دام در استان تشکیل شد و این کمیته از سال ۸۶ تاکنون فعالیت دارد که تمام امور مربوط به عرضه گوشت سالم به مصرف کنندگان را مورد بررسی و ارزیابی قرار می​دهد که گاهی مصوباتی نیز داشته است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: از سه سال پیش با توجه به حساسیت​هایی که در اداره کل دامپزشکی در زمینه لزوم ایجاد کشتارگاه صنعتی در استان، شهرداری کشتارگاه صنعتی را در کنار کشتارگاه سنتی اهواز احداث کرد، اما از همان ابتدا پروانه تأسیس به این کشتارگاه تعلق نمی​گرفت، ولی این محل به منظور ارایه خدمات بهداشتی و تأمین بهداشتی گوشت با ساختار صنعتی احداث شد. کشتارگاه صنعتی اهواز دارای ۲ خط صنعتی کشتارگاه دام سبک و کشتار دام سنگین است که چندی پیش کشتار دام سبک به طور صد در صد به خط کشتار صنعتی منتقل شد، اما برای انتقال دام سنگین به خط صنعتی مشکلات صنفی وجود دارد. با توجه به این‌که هدف اصلی انتقال کشتار دام سنگین به خط کشتار صنعتی است، اما تاکنون انتقال پیدا نکرده که در این مورد صاحب کشتارگاه یا بهره​بردای باید توضیح دهد.

کنارکوهی اظهار کرد: خط کشتار دام چه صنعتی و چه سنتی باشد، تأمین بهداشت گوشت و نظارت بر عرضه گوشت سالم وظیفه مهم دامپزشکی است و چنانچه کشتار صنعتی صورت بگیرد، انجام وظایف عوامل دامپزشکی راحت​تر خواهد بود اما اگر کشتار سنتی باشد، کارها دشوار می‌شود. با این حال در هر شرایطی اداره کل دامپزشکی وظایف خود را در این زمینه انجام خواهد داد و کشتار چه صنعتی و چه سنتی باشد نافی انجام وظیفه عوامل دامپزشکی نیست.

وی درباره روند فعالیت کشتارگاه صنعتی اهواز گفت: این فرایند تاکنون رضایت دامپزشکی را به همراه نداشته است. کشتارگاه باید اقدام به استخدام دامپزشک کند. هم‌چنین با وجود این‌که لاشه دام ۲۴ ساعت باید در سردکن قرار بگیرد اما هنوز در این کشتارگاه این مهم صورت نگرفته است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: شنیده شده که کشتارگاه صنعتی دام اهواز قادر به تأمین کل کشتار دام در استان است، اما این ادعا به هیچ عنوان حقیقت ندارد و در بهترین شرایط بین ۳۸ تا ۴۰ درصد کشتار دام در استان را انجام می​دهد.

کنارکوهی گفت:در این شرایط، برای توسعه کشتار صنعتی دام در استان چند پروژه در دستور کار قرار دارد. اول این‌که کلنگ احداث کشتارگاه صنعتی حدفاصل ایذه به باغملک قرار است به زمین زده شود. احداث کشتارگاه صنعتی دام خرمشهر نیز با جدیت در حال پیگیری است و با ترک تشریفات و اخذ مجوزهای لازم در آینده نزدیک عملیاتی می​شود. کشتارگاه بهبهان مشکلاتی پیش رو دارد که با رفع این مشکلات با وجود چندین سرمایه​گذار، روند اجرای عملیات آن به سرانجام خواهد رسید. هم‌چنین مجوز اولیه احداث کشتارگاه صنعتی دام شمال خوزستان در دزفول صادر شده است و با رفع شدن مشکل زمین عملیات اجرایی آن نیز آغاز می​شود.

وی افزود: احداث کشتارگاه دوم صنعتی اهواز نیز در برنامه قرار دارد که در حال اخذ مجوز لازم است و در شمال اهواز به بهره​برداری می​رسد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه به تولید مرغ سبز در استان اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته ۷۰۰ هزار کیلوگرم مرغ بدون آنتی​بیوتیک در استان تولید شد. مرغ سبز مرغی است که در دوره پرورش از هیچ آنتی​بیوتیکی برای آن‌ها استفاده نمی​شود که با انجام آزمایش​های دقیق این اطمینان به طور کامل حاصل می​شود.

کنارکوهی در خصوص میزان صادرات و واردات گوشت، فرآورده​های گوشتی و نهاده​های دامی در استان اظهارکرد: در سه ماهه نخست امسال ۱۰ میلیون و ۳۶۹ هزار تن انواع فراورده​های دامی از استان خوزستان به کشورهای مختلف صادر شده که در این میان ۳۸ هزار و ۹۹۲ تن دام سبک عمدتا به کشورهای قطر، کویت و عراق صادر شد. هم‌چنین در بحث واردات نیز در این مدت بیش از یک میلیون و ۸۵۸ هزار تن انواع نهاده​های دامی از جمله ذرت، جوی دامی، کنجاله سویا و کلزا از بندرامام(ره) به خوزستان وارد شد.

وی اظهار کرد: هم‌چنین استان خوزستان محل ترانزیت انواع فرآورده​های دامی است که امسال به کشورهای ترکیه، اوکراین، قبرس و حتی کشورهای خاور دور به میزان بیش از ۷ میلیون و ۶۷۴ هزار تن انواع فرآورده​های دامی ترانزیت شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: هم‌چنین صادرات استان​های دیگر نیز از طریق مرزهای استان خوزستان صورت می​گیرد که امسال از بنادر شادگان، چوئبده و اروندکنار و دو پایانه شلمچه و چذابه، بیش از ۲۱ میلیون و ۹۰۳ هزار تن انواع فرآورده​های دامی توسط استان​ها دیگر کشورمان صادر شد.

کنارکوهی در بحث آبزیان به ضرورت تأمین سلامت آبزیان به عنوان یکی از وظایف اداره کل دامپزشکی اشاره کرد و گفت: پنج واحد تکثیر میگو در استان فعالیت می​کنند که عمدتا در چوئبده آبادان قرار دارند. در سه ماهه امسال به میزان ۱۱۴ میلیون قطعه لارو میگو در استان خوزستان تولید شد که صادرات ۲۰ میلیون تن به استان​های دیگر صورت گرفت.

وی ادامه داد: ۱۰ واحد مرغ تخم​گذار در استان فعال است و میزان جوجه​ریزی نیز امسال ۲۲ درصد افزایش یافت. هم‌چنین ۹۳۳ واحد گوشتی نیز در سطح خوزستان در حال حاضر فعالیت می​کند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: تعداد ۲۱۰ هزار و ۴۰۰ کندوی بومی زنبور عسل و دو هزار و ۳۱۶ زنبورستان در استان وجود دارد که در سال ۹۳ میزان تولید عسل در خوزستان یک هزار و ۵۹۵ تن بوده که دومین یا سومین تولیدکننده عسل در کشور به شمار می​رود.

کنارکوهی درباره میزان واردات تخم مرغ به خوزستان گفت: ۸۰ درصد تخم مرغ استان وارداتی است و عمدتا از تهران و قم وارد می​شود که به پیمانکاران و واردکنندگان تخم مرغ تأکید شده که واردات تخم مرغ را با خودروهای سردخانه​دار انجام دهند و درج تاریخ، دقیق و صحیح تولید و انقضا نیز از الزامات کار است. به طور معمول زمان نگهداری تخم مرغ در دمای اتاق یک ماه است اما امکان دارد برخی از واحدهای بسته​بندی اقدام به دپوی تخم‌مرغ کرده باشند.

وی در پایان به اعتبارات عمرانی پیشنهادی اداره کل اشاره کرد و گفت: ۱۲ میلیارد تومان میزان اعتبارات عمرانی پیشنهادی ماست که البته هزینه خرید سم، شربت انگلی، خرید خدمت از بخش خصوصی جهت واکسیناسیون بیماری​هایی چون آبله و سل و حجم بسیاری نیز صرف خرید کیت و لوازم آزمایشگاهی می​شود که امید است این اعتبار تأمین شود، چرا که اکنون برای واکسیناسیون دام​ها در حال از دست دادن زمان هستیم. واکسن معمولا باید در دوره​ای از سن بره به دام تزریق شود اما تاکنون اعتباری برای این امر داده نشده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.