بی‌آبی اهالی ۱۸ روستای الوار گرمسیری همسایه کرخه

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: اهالی ۱۸ روستای بخش الوار گرمسیری در چند قدمی سد بزرگ کرخه در طول شبانه‌روز تنها ۲ ساعت از آب شرب بهره‌مند هستند.فراهم کردن امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی در روستاها از جمله عواملی است که از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری می‌کند که در این میان تامین آب آشامیدنی مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عامل برای جلوگیری از تشدید این پدیده است.

در ماه مبارک رمضان و در گرمای حدود ۵۰ درجه اهالی محروم ۱۸ روستای بخش الوار گرمسیری اندیمشک تنها ۲ تا ۲٫۵ ساعت در طول شبانه روز از نعمت آب بهره مند هستند.

این بخش با داشتن بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۱۸۷ روستا و با وجود نزدیک بودن به منبع مهم تامین آب سالم خوزستان یعنی سد کرخه! در حال حاضر با مشکل شدید تامین آب آشامیدنی رو‌به‌رو است.

* تامین آب شهر حسینیه از یک حلقه چاه در منطقه دوکوهه!

بخشدار بخش الوار گرمسیری با تایید وجود مشکل تامین آب شرب روستاها و شهرهای این بخش اظهار کرد: در حال حاضر آب شهر حسینیه و روستاهای گلخانه و بالارود از یک حلقه چاه در منطقه دوکوهه تامین می‌شود.

غلامحسین شرافت‌زاده افزود: به علت خشکسالی و پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی و با کمک گرفتن از چاه آب بیدروبه مردم مناطق حدود ۲ تا ۳ ساعت در شبانه روز آب آشامیدنی دارند.

وی اضافه کرد: با بررسی از طریق ویدئو متر از سوی کارشناسان که از چاه شهر حسینیه انجام شده مشخص شد که با انجام عملیات اسیدشویی حدود ۵ اینچ از این چاه آب استخراج خواهد شد که می‌تواند تا حدود زیادی مشکل تامین آب این شهر را حل کند.

شرافت‌زاده خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی و این بخشداری و در سفر اخیر وزیر نیرو به اندیمشک مجوز حفر یک حلقه چاه در منطقه دوکوهه برای تامین آب شهر حسینیه صادر شده است که به زودی عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به وجود مشکل تامین آب آشامیدنی در ۱۸ روستای پرجمعیت این بخش، تصریح کرد: در حال حاضر آب آشامیدنی این روستاها از طریق دو حلقه چاه امیر سیف تامین می‌شود و این روستاها در طول شبانه روز ۲ تا ۲٫۵ ساعت آن هم با فشار کم از آب آشامیدنی برخودار هستند.

وی ادامه داد: با نظر کارشناسان و به صورت موقت با حفاری چاه ۳٫۵ متری عمیق به طول ۲۰ متر و فیلترگذاری اصولی به وسیله یک دستگاه پمپ شناور به منبع تزریق شده و در حال حاضر در حدود چهار اینچ آب شرب بهداشتی به منظور تامین آب این روستاها برداشت می‌شود.

بخشدار بخش الوار گرمسیری گفت: به زودی عملیات اجرایی این طرح به پایان خواهد رسید و پیش بینی می‌شود که ساعات استفاده از آب آشامیدنی در این روستاها به ۶ ساعت! در روز افزایش پیدا کند.

شرافت‌زاده متذکر شد: همچنین برای حل اساسی این مشکل مجوز حفر یک حلقه چاه عمیق در منطقه امیر سیف برای تامین آب این روستاها اخذ شده که به زودی عملیات اجرایی این چاه نیز آغاز خواهد شد و مشکل این روستاها نیز در حد مطلوب برطرف خواهد شد.

وی با بیان این که فرسودگی و مشکلات داخلی شبکه از دیگر مشکلات تامین روستاهای این بخش است، تصریح کرد: با هماهنگی اداره امور عشایر و آبفای روستایی حل این مشکلات نیز در دستور کار قرار گرفته و این مشکلات نیز با همکاری این دستگاه‌ها حل خواهد شد.

بخشدار الوار گرمسیری عنوان کرد: برای حل مشکل اساسی تامین آب روستاهای این بخش در بلند مدت چند راهکار وجود دارد که مهمترین آنها تامین آب از پشت سد دز به وسیله پمپاژ و احداث تصفیه خانه در این منطقه است.

وی در ادامه افزود: احداث آب بند بر اساس اصول فنی در مسیر رودخانه‌های این بخش به منظور احیا چشمه‌ها و غنی سازی آب‌های زیر زمینی و همچنین انتقال آب از پروژه غدیر در منطقه جارمه از دیگر راهکارهای این مشکل است.

شرافت‌زاده در  پایان گفت: عملیاتی کردن این راهکارها موجب خواهد شد که در بلندمدت مشکل تامین آب روستاها و دو شهر این بخش به صورت اصولی و اساسی برطرف شده و از مهاجرت روستائیان به شهر به علت وجود این مشکلات جلوگیری خواهد شد.

بخش الوار گرمسیری با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر دارای ۱۸۷ روستا، ۲ شهر و ۷۵۰ کیلومتر راه روستایی است.

فـارس
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.