تولید آبزیان در خوزستان به یک سوم کاهش یافت

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل شیلات خوزستان نسبت به کاهش ذخایر آبزیان این استان هشدار داد و گفت: تولید آبزیان در ۲۰ سال گذشته در خوزستان به یک سوم رسیده است.

سید رحیم مغینمی اظهار کرد: تولید آبزیان در سال های گذشته در تالاب ها و رودخانه های خوزستان بسیار خوب بود به طوری که همه نیاز این استان از منابع طبیعی تامین می شد و آبزی پروری نداشتیم.

وی افزود: در سال ۷۴ بیش از ۳۰ هزار تن صید از منابع آبی خوزستان بدست آمد اما اکنون این میزان به ۱۰ هزار تن کاهش یافته است.

مغینمی تولید سالانه آبزیان را در خوزستان ۱۰۵ هزار تن عنوان کرد که ۵۰هزار تن از این مقدار از دریا و بقیه از مزارع پرورش ماهی استحصال می شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه کاهش ذخایر طبیعی و دریاها دلایل مختلفی دارد، افزود: صید بی رویه و استفاده از روش های غیرمجاز در دریا، تالاب و رودخانه ها از جمله این عوامل است،ضمن اینکه دستکاری تالاب ها با احداث خاکریزها و دژها باعث شده رودخانه ها و انشعابات فرعی که هورالعظیم را تغذیه می کردند اکنون خشک شوند.

وی افزایش شوری آب را در منابع طبیعی یکی دیگر از عوامل کاهش ذخایر آبزیان دانست و اظهار کرد: بالا رفتن شوری آب، اکوسیستم را برای آبزیان آب شیرین دچار اختلال کرده به طور مثال در رودخانه کارون به ویژه در پایین دست آن، شوری آب بسیار بالا رفته و تولید آبزیان کاهش یافته است.

به گفته وی، کمی آب در تالاب هایی مانند شادگان و هورالعظیم، موجب شوری آب شده، و تکثیر و پرورش ماهیان را مختل کرده است؛ از سوی دیگر پساب های شور طرح توسعه نیشکر نیز اکوسیستم تالاب شادگان را تغییر داده و امکان تغذیه و رشد ماهیان را با اختلال روبه رو کرده است.

مغینمی آلودگی منابع آبی را از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر کاهش آبزیان عنوان کرد و گفت: توسعه شرکت های نفت و پتروشیمی و تخلیه فاضلاب های صنعتی به تالاب ها و رودخانه ها و سواحل دریا و خورها، به عنوان ذخایر، محل تخم ریزی و پرورش، و مراکز تغذیه آنها آسیب جدی وارد کرده است.

وی اظهارکرد: نتیجه این عوامل این است که با وجود بالا رفتن تلاش صید اما تولید آبزیان از دریا در خوزستان در ۱۵ سال گذشته در حدود ۴۸ هزار تن ثابت مانده که نشانه خوبی نیست.

مغینمی افزود: در افق برنامه نیز حداکثر تولید ۵۰ هزار تن پیش بینی شده به این معنی که باید برای حفظ ذخیره فعلی برنامه ریزی شود.

وی تاکید کرد: با همکاری کشورهای همسایه باید برای بازسازی ذخایر، فعال شدن یگان حفاظت آبزیان، پیشگیری و مهار آلودگی ها و برخورد با منابع آلاینده اقدامات لازم انجام شود.

جمعیت صیادی خوزستان ۴۰ هزار نفر است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این بخش فعالیت می کنند. به دلیل معضل بیکاری در مناطق ساحلی تلاش صید در این نقاط بیشتر شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.