والیبال خوزستان در کما؛ بررسی علل ناکامانی رشته والیبال در استان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: یک مربی والیبال با اشاره به وضعیت بد این رشته در خوزستان، راه برون‌رفت والیبال استان از شرایط فعلی را ساماندهی در ساختار انسانی هیات دانست.

 

ایرج شیرعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، درباره وضعیت این رشته در استان، اظهارکرد: در حال حاضر شرایط والیبال استان خوب نیست؛ طی سال‌های گذشته در سوپر لیگ آقایان و بانوان تیمی نداشته‌ایم و متاسفانه روند به صورتی بوده که اگر تیمی هم داشته‌ایم به صورت فصلی، آن هم برای یکی دو سال بوده است.

 

وی با اشاره به حضور نماینده ماهشهر به عنوان یکی از نمایندگان استان در لیگ دسته یک کشور، افزود: سال گذشته نماینده ماهشهر با راهنمایی‌های اشتباه هیات در لیگ دسته یک کشور شرکت کرد و برای این حضور نیز ۸، ۹ بازیکن و یک مربی خارج از استان جذب کرد که در نهایت هم نتوانست از مرحله مقدماتی به مرحله بعد راه پیدا کند.

 

*وجود تیم‌های محدود و نتیجه‌گرا در والیبال استان

 

این مربی خوزستانی خاطرنشان‌کرد: اگر به بسکتبال خوزستان نگاه کنید، بازیکنان درجه دو و سه استان هم در لیگ‌های کشوری فعالیت می‌کنند، چرا که در سوپر لیگ، لیگ دسته یک و دسته دو تیم‌های ما فعالیت دارند و بازیکن خوب از بسکتبال خوزستان بیرون نمی‌ماند، ولی در والیبال این‌گونه نیست و تعداد تیم‌های استان محدود هستند و آن تیم‌ها هم بیشتر نتیجه‌گرا هستند تا این که آینده‌نگر باشند.

 

*حضور افراد غیرتخصصی در راس هیات

 

وی با بیان این‌که این موضوع نشان می‌دهد که از سوی هیات استان و اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان پشتیبانی خوبی نسبت به والیبال نمی‌شود، گفت: به نظرم حضور افراد غیرتخصصی در راس هیات که زحمت نکشیده‌اند و استخوان خوردکرده این ورزش نیستند، در به وجود آمدن این وضعیت تاثیرگذار است. بارها گفته‌ام در استانی که برای فوتبال آن بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، چرا باید مدیریت والیبال‌مان این قدر ضعیف باشد که نتوانیم ۲ میلیارد تومان برای این رشته هزینه کنیم. به نظر من با همین مبلغ، می‌توانیم جزو پنج، شش تیم برتر ایران باشیم.

 

*ضعف در مدیریت منابع مالی

 

شیرعلی بیان‌کرد: چطور در بسکتبال می‌توانیم چند میلیارد تومان خرج یک تیم کنیم ولی در والیبال نه؟ این نشان می‌دهد منابع مالی وجود دارد ولی مدیریت ضعیف است و ما در والیبال نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. حتی برای یک تیم لیگ یکی‌مان نمی‌توانیم رایزنی کنیم تا پول‌های ورزشکارانی که جذب می‌کنیم را به موقع پرداخت کنیم. هدف آقای کیانی‌زاده، مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان از انتخاب روسای هیات‌ها چیست؟ مگر جز این است که هیات‌های استان بازوان اداره‌کل ورزش و جوانان هستند؟

 

*عدم اعتقاد هیات استان به مشارکت و مشورت

 

وی خاطرنشان‌کرد: در مدتی که هیات فعلی والیبال آمده است، به جز یک دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان استان، سایر رقابت‌های آن به سرانجام نرسیده است. می‌گویند کار هیات تیم‌داری نیست و آیا کار آن برنامه‌ریزی هم نیست؟ باید بگویم هیات استان به مشارکت، مشورت و خرد جمعی اعتقاد ندارد و یک نفر آن‌جا نشسته است و خودش برنامه می‌دهد و تغییر می‌دهد و اصلا نظر کارشناس و پیشکسوت این رشته را نمی‌خواهد. هیات استان هیچ جلسه‌ای جهت تبادل فکری با مربیان استان هم نداشته است.

 

این مربی والیبال خوزستان گفت: هیات استان حتی در برنامه‌ریزی مسابقات به باشگاه‌های استان که حمایت‌کننده هستند هم احترام نمی‌گذارد که جلسه‌ای بگذارد و به آن‌ها بگوید که این مسابقات قرار است به چه نحوی برگزار شود. به نظر من والیبال خوزستان طی این سال‌ها هیچ پیشرفتی نداشته است و برای اثبات این حرف می‌توان لیست چهار سال گذشته تیم‌های پایه تیم‌ملی را نگاه کرد.

 

وی بیان‌‌کرد: وقتی وارد فدراسیون والیبال شوید، چشم‌انداز فدراسیون وجود دارد و بعد بر اساس آن، عملکرد بررسی می‌شود و اگر دیدند که به اهداف مشخص شده نرسیدند، بررسی می‌کنند که دلیل چه بوده است. حال شما از هیات والیبال استان یک برگه از اهداف کوتاه‌مدتش را بخواهید و برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت آن بماند.

 

*ضربه خوردن والیبال استان طی دو دوره مدیریت

 

شیرعلی گفت: من در نامه‌ای به خود آقای پارسافر، رییس هیات والیبال استان هم گفته‌ام که در ورزش مشکلات و چالش‌های بسیاری داریم و به او توصیه کردم که با توجه به این‌که شما به عنوان این که یک کارمند بانک هستید و وارد عرصه والیبال شده‌اید، از نظر مدیریتی و شرعی ببینید که این جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اید حق شما است یا خیر؟ چرا که فردی که می‌خواهد وارد جایگاهی شود وقتی وجدان، تجربه و عملش می‌گوید که نمی‌تواند کمک کند و ممکن است ناموفق بودن او به ضرر عده‌ای تمام شود، نباید وارد آن عرصه شود. ما چهار پنج سال در زمان هیات قبلی بی‌برنامه بودیم و جوانان‌مان ضربه خوردند و اکنون هم در هیات فعلی سه سال است که وضعیت‌مان این گونه است؛ یعنی نسلی به این رشته آمدند و به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند و رفتند. ما با این آقایان هیچ مشکلی نداریم و فقط می‌گوییم باید از تجربیات دیگر مربیان هم استفاده می‌کردید.

 

*اشکال در ساختار انسانی هیات والیبال خوزستان

 

وی عنوان‌کرد: اگر به فدراسیون نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آقای داورزنی، افراد عام را در سمت‌های مختلف فدراسیون قرار نداده است. داورزنی مدیریت می‌کند اما باید ساختار انسانی هیات والیبال خوزستان را دید؛ ساختار انسانی هیات والیبال استان علاوه بر این‌که از لحاظ فنی مشکل دارد، از نظر عملی و تجربه مدیریت ورزشی هم با مشکل مواجه است.

 

*وجود ضعف در رده‌های پایه

 

این کارشناس درباره این‌که چرا خوزستان به جز محمد موسوی و مصطفی شریفات نتوانسته است، بازیکن دیگری به تیم‌ملی معرفی کند؟ گفت: علت این است که ما در رده‌های سنی پایه دچار ضعف هستیم و وقتی پایه‌سازی خوبی صورت نگیرد، وضعیت به این صورت است؛ ما وقتی می‌خواهیم در رده سنی پایه کار کنیم باید از قویترین مربیان استفاده کنیم و اگر هدف از کار کردن فقط به دست آوردن منابع مالی باشد، نتیجه این می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم. من بارها به این آقایان گفته‌ام شما یک قدم بردارید و من به عنوان یک مربی پنج قدم برمی‌دارم.

 

*لزوم حرکت به سمت عملی کار کردن

 

وی راه برون رفت والیبال استان از شرایط فعلی را ساماندهی در ساختار انسانی هیات دانست و عنوان‌کرد: آقایانی که در هیات هستند، ممکن است در شغل دیگری موفق باشند و به نظرم نشان هم داده‌اند که نمی‌توانند در این رشته موفق باشند. برای رشد یک رشته فقط نمی‌توان گفت که فلانی آدم خوبی است چرا که داشتن تخصص و برنامه‌ریزی هم خیلی مهم است. به هر حال پس از درست کردن ساختار انسانی باید به شکل عملی کار، روی بیاوریم و جستجو کنیم که اگر مازندران و ارومیه در این رشته مازندران و ارومیه شده‌اند، به چه علت بوده است و فقط مدعی کار کردن نباشیم، بلکه به دنبال روند عملی کار باشیم.

 

*تعامل کم هیات با فدراسیون

 

شیرعلی خاطرنشان‌کرد: هیات استان یکسری کلاس‌های داوری و مربیگری درجه دو و سه برگزار می‌کند و بعد خودشان به عنوان افرادی که والیبالی نیستند، بارها به من گفته‌اند که متوجه شده‌ایم که سطح آموزش کلاس‌ها پایین بوده است. دلیل اصلی این‌که سطح این کلاس‌ها پایین است هم این است که تعامل و ارتباطات هیات با فدراسیون خوب نیست وگرنه می‌توان بهترین مدرس‌ها را برای این کلاس‌ها به این جا آورد. طی سال‌های گذشته نام و نشانی از هرمزگان در والیبال کشور نمی‌دیدیم ولی با تعامل خوبی که با فدراسیون برقرار کردند، اگر رییس هیات این استان با فدراسیون تماس بگیرد، فدراسیون برای یک کلاس درجه سه آن‌ها، یک مدرس که فقط تخصص آن آموزش کلاس‌های بین‌المللی است را به آن استان می‌فرستد که این به تعامل خوب این استان برمی‌گردد.

 

*عدم برنامه‌ریزی در هیات استان

 

وی افزود: از دلایل عدم پیشرفت استان ما این است که علاوه بر این‌که در باشگاه‌داری و بخش پایه موفق نبوده‌ایم در بخش آموزش هم خوب کار نکرده‌ایم و تمام این‌ها به این برمی‌گردد که ما برنامه‌ریزی نداریم. خود من به عنوان یک مربی باید نگاهم این باشد که مربی تیم‌ملی ایران شوم و اگر فقط به این فکر کنم که در استان خودم بهترین باشم، پیشرفت نمی‌کنم. هیات استان نباید به این فکر کند که مسابقات داخلی برگزار کند و چهار عکس و فیلم بگیرد و بعد به اداره‌کل ورزش و جوانان بگوید که هیات استان فعال است، بلکه فعال بودن زمانی است که به طور مثال ما در بین ۳۲ نفر تیم‌ملی جوانان، چهار خوزستانی داشته باشیم. مگر استان ما استعداد ندارد؟ چگونه موسوی و شریفات را داشتیم، پس ما خیلی استعداد خوب داریم.

 

شیرعلی بیان‌کرد: ما زمانی علی پروین را به عنوان رییس هیات استان داشتیم و اگر همه از پروین یاد می‌کنند به این دلیل است که همه طرفدار عملکرد وی هستند. در زمان پروین ما مسابقات بسیاری را در خوزستان میزبانی می‌کردیم و آن زمان ما هفت هشت بازیکن دعوت شده به اردوی تیم‌‌ملی جوانان داشتیم و شریفات، موسوی و محمدی هم متعلق به دوران پروین هستند. در زمان ریاست او، آقای ایوان مربی استعدادیاب تیم‌های ملی که خدمات بسیاری به والیبال ایران داشت، به این‌جا آورده شد تا سطح مربیان استان را ارتقا دهد.

 

وی با بیان این‌‌که یکی از نیازهای والیبال استان حضور یک تیم در سوپرلیگ کشور است، عنوان‌کرد: وقتی یک تیم در لیگ برتر داشته باشیم، به دنبال آن نوجوانان و جوانان استان بازی‌ها را می‌بینند و تشویق می‌شوند.

 

این مربی خوزستانی با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای این رشته، گفت: یک خانه والیبال داریم که در حال ساخت است و به نظرم اگر مدیریت ورزش ما قوی بود باید تاکنون این خانه به بهره‌برداری می‌رسید و به نظرم راه‌اندازی این خانه والیبال خیلی خوب است. البته بازهم می‌گویم به شرطی که ساختار انسانی هیات درست باشد. به هر حال اگر منابع مالی خوبی موجود باشد ولی ساختار انسانی خوبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم استفاده بهینه را داشته باشیم. یک سال در لیگ برتر فوتبال ایران تیمی به نام استیل آذین آمد و تمام ستاره‌های ایران را هم خریداری کرد ولی به دلیل عدم مدیریت خوب، سقوط کرد و بعد هم که دیگر نام و نشانی از آن باقی نماند. پس مدیریت، بر منابع مالی ارجحیت دارد. در والیبال هم اگر مدیریت‌مان خوب باشد، می توانیم منابع مالی را جذب کنیم.

 

*ضربه فوتبال به تمام رشته‌های استان

 

وی خاطرنشان‌کرد: استان ما یک استان فوتبالی است و اگر یک تیم فوتبال منحل شود، به خاطر برخی مسایل همه؛ از نماینده استان گرفته تا استاندار، فرماندار و مدیرکل ورزش و جوانان به دنبال آن مشکل می‌روند ولی وقتی یک تیم والیبال منحل می‌شود، اصلا خبری در این زمینه نمی‌شنوید. به نظرم فوتبال به تمام رشته‌های استان ضربه زده است.

 

*وضعیت نامناسب شهرستان‌های استان

 

شیرعلی درباره وضعیت والیبال در شهرستان‌های استان نیز عنوان‌کرد: متاسفانه شرایط در شهرستان‌ها هم خوب نیست و بیشتر مربیان شهرستانی از روی دلسوزی و اشتیاقی که دارند، کار می‌کنند. مربیان زحمت‌کشی در شهرستان‌ها داریم ولی اصلا کسی نیست که یک خط به آن‌ها کار علمی یاد دهد و حتی یک همایش هم جهت ارتقا آن‌ها برگزار نمی‌کنند. متاسفانه شهرستان‌های ما وضعیت خوبی ندارند.

 

وی بیان‌کرد: در هر صورت عدم ساختار انسانی مناسب، عدم فعالیت در بخش پایه، فعال نبودن باشگاه‌ها، عدم برگزاری مسابقات منظم در بخش پایه و عدم موفقیت در برگزاری کلاس‌های آموزشی و برگزاری همایش‌ها و جلسات تبادل نظر، باعث عدم پیشرفت والیبال استان شده است در حالی که ما پتانسیل لازم برای پیشرفت را داریم.

 

*لزوم بررسی عملکرد هیات‌ها از سوی اداره‌کل ورزش

 

این مربی والیبال گفت: به نظرم اداره‌‌کل ورزش و جوانان استان باید جلساتی بگذارد و عملکرد هیات‌ها را نقد و بررسی کند و نتیجه این‌که کسی نمی‌پرسد چرا عملکرد به این صورت بوده است، این می‌شود که وضعیت به این‌گونه باشد. به نظر من کسی که دلش برای جوانان استان بسوزد، اگر غیر از این عمل کند، خیانت کرده است چرا که مگر جوانان این استان چه گناهی کرده‌اند؟

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.