بهره برداری از بزرگترین پل قوسی خاورمیانه؛ وزیر نیرو: پل کارون ۴ افتخار مهندسی کشور است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: وزیر نیرو اجرای پل بزرگ کارون ۴ را افتخار مهندسی کشور عنوان کرد.

حمید چیت چیان در آئین بهره‌برداری از جاده جایگزین و پل قوسی کارون ۴ که امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد، این پل را افتخار مهندسی کشور دانست و اظهار داشت: هر سازه بزرگی آسیب‌های جنبی نیز دارد که قرار گرفتن بخشی از محور شهرکرد به خوزستان زیر دریاچه سد و طولانی شدن راه عبور مردم شهرکرد به اهواز از آسیب‌های این طرح بود که به همت وزارت نیرو جادههای جایگزین در این مسیر ساخته شد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط طبیعی منطقه، احداث پل در آن بسیار مشکل بود، چرا که تونل ها به سد منتهی می شد و برای شروع فعالیت های پل جایی وجود نداشت؛ بر همین اساس پی‌ریزی این پل را غواصان انجام داد.
وزیر نیرو یادآور شد: راه جایگزین ایذه – شهرکرد (بخش الف و ب) به طول حدود ۱۱ کیلومتر، دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان را به هم متصل می کند و این راه شامل ۹ رشته تونل به طول ۲۸۱۰ متر و یک دستگاه پل (پل بزرگ کارون) است.
وی با بیان اینکه پل کارون ۴ بزرگترین پل قوسی کشور است، افزود: این پل که در سال ۱۳۹۲به عنوان سازه نمونه در کشور انتخاب شده است، از نوع فلزی به طول ۳۷۸ متر و دهانه آزاد ۳۰۰ متر بر روی دریاچه سد کارون ۴ ساخته شده است و برای احداث این مسیر در مجموع ۱۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۴۰ میلیارد ریال آن مربوط به پل است.
چیت‌چیان در پایان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۴۰ سد بزرگ در کشور ساخته و به بهره‏برداری رسید، عنوان کرد: هم اکنون ۱۱۸ طرح سد سازی در سراسر کشور در دست اجراست.

ساخت جاده جایگزین و بزرگترین پل زیرقوسی کارون چهار، سال ۱۳۹۰ آغازشد و امروز به بهره برداری رسید. با بهره برداری از جاده های جایگزین و پل قوسی سد کارون چهار، مسیر شهرکرد به خوزستان ۳۰ کیلومتر کوتاهتر می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.