اعتبار مقابله با ریزگردها هنوز پرداخت نشده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، گفت: اعتبارات مقابله با ریزگردها هنوز به این استان پرداخت نشده است.

هاشم بالدی در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به تصویب اعتبارات مقابله با گرد و غبار برای خوزستان در بهمن پارسال، اظهار کرد: هیچ اعتباری تاکنون برای مقابله با ریزگردها به خوزستان پرداخت نشده و مطالعات مرحله اول و دوم مقابله با ریزگردها بدون تخصیص اعتبار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با گذشت بیش از یک دهه از وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان هیچ مطالعه ای برای شناسایی کانون های آن انجام نشده، اظهار کرد: بر اساس نقشه های منابع طبیعی خوزستان مساحت بیابان ها و ماسه زارهای خوزستان حدود ۲۹۰ هزار هکتار است در حالی که کانون های شکل گیری ریزگردها فراتر از اینهاست.

بالدی افزود: بر اساس بررسی انجام شده به دلیل تغییر اقلیم، سرعت وزش باد، جریان وزش باد و میزان رطوبت خوزستان تغییر کرده و همین مساله باعث شکل گیری کانون های جدید شده البته سدسازی در خوزستان نیز در جریان باد غالب و نفوذ توده های گرد و غبار اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع مقابله با گرد و غبار در خوزستان، گفت: بر همین اساس کارگروهی استانی با حضور اداره کل بحران، هواشناسی، محیط زیست و منابع طبیعی شکل گرفت که مسوولیت عملیاتی کردن مصوبات دولت و پیگیری مطالعات را به عهده گرفت.

به گفته وی، مطالعات مرحله نخست طرح مقابله با ریزگردها در پایان اردیبهشت به اتمام رسیده و کانون های تولید ریزگرد طبق نقشه های ماهواره ای توسط هواشناسی خوزستان شناسایی شده است.

بالدی گفت: این مطالعات طبق سه روش انجام شده که روش اول تخمین مساحت کانون های تولید ریزگرد بر اساس نتایج حاصل از مدل های سازمان جهانی هواشناسی است.

وی اضافه کرد: بر اساس این روش بیش از ۸۵ هزار کیلومترمربع در عراق و بیش از ۱۵ هزار کیلومترمربع شناسایی شد که اثربخشی آنها بر کشور ما ۷۰ درصد است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: در روش دوم تخمین کانون ها بر اساس محل شکل گیری پدیده گرد و غبار بوده که به شناسایی شش منطقه مجزا در کشورهای عراق و سوریه منجر شد.

وی از شناسایی ۲۲۶ کانون تولید گرد و غبار در کشور خبر داد و گفت: در روش سوم که بر اساس محل شکل گیری شدیدترین توفان ها بوده، مساحت کانون های داخلی هشت هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع در داخل کشور برآورد شده است.

بالدی افزود: بررسی کانون ها و تعیین مساحت آنها بر اساس بررسی های میدانی نیز به عنوان بخش دوم مطالعات توسط سازمان زمین شناسی در حال انجام است که تا پایان تیر به پایان می رسد.

به گفته وی، مرحله سوم مطالعات شامل نحوه بیابان زدایی است که قرار است روش های مختلف مالچ پاشی و بیابان زدایی ارزیابی و بررسی شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در راستای تدوین سند جامع مقابله با گرد و غبار برآورد خسارت ناشی از ریزگردها نیز در حال انجام است که در همین رابطه جمع آوری اطلاعات از ادارات مرتبط مانند برق، آب، آموزش و پرورش و بهداشت در حال انجام است.

در پی بروز پدیده گرد وغبار با غلظت تا بیش از ۷۰ برابر حد مجاز در خوزستان هیات دولت اسفند پارسال، اختصاص دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار را در سال های ۹۳ و ۹۴ به استان های درگیر با این پدیده مصوب کرد. قرار بود به دلیل شدت و تعداد روزهای وقوع گرد و غبار در خوزستان، بیشتر اعتبارات به این استان تعلق گیرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.