راه آهن اهواز – اصفهان کریدور جدید اتصالی به مرکز کشور / ساخت ایستگاه جدید راه آهن در اهواز

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، توسعه حمل و نقل ریلی را از محورهای اساسی در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد و افزود: این مهم نیز از سوی مقام معظم رهبری تاکید و توصیه شده است.محسن پورسیدآقایی روز شنبه در تالار اجتماعات مهر اهواز در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک افزود: توسعه شبکه راه آهن از اقدامات دولت تدبیر و امید است که قوانین خوب، مفید و موثری در دولت در این بخش تصویب شده و دولت و نمایندگان مجلس نیز، به این قوانین مواردی را هم اضافه کرده اند.وی اضافه کرد: تحول حمل و نقل ریلی بین دولت، مجلس و مسوولان اجرایی مشترک است و در برنامه ششم توسعه نیز، دولت مصوب کرد توسعه حمل و نقل ریلی یکی از شش محور اساسی پروژه ها باشد، در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز سیاست های بخش ریلی تدوین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تمامی ارکان نظام از توسعه حمل و نقل ریلی حمایت می کنند و باید از این حمایت ها استفاده و آنچه شایسته توسعه کشور است را به سرانجام برسانیم.

پورسیدآقایی گفت: در جهان امروز، کشور توسعه یافته ای نیست که الگوی توسعه آن غیر از توسعه حمل و نقل ریلی باشد و توسعه یافتگی کشور مقارن با توسعه حمل و نقل ریلی است.

وی اظهار کرد: اگر می خواهیم ایران کشوری توسعه یافته باشد و در افق ۱۴۰۴ در قله کشورهای منطقه قرار گیرد چاره ای جز توسعه حمل و نقل ریلی نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان توجه کشورهای همسایه به توسعه حمل و نقل ریلی با اختصاص بودجه های لازم، گفت: در کشور با وجود مشکلات مالی، توجه جدی به این بخش شده است، ولی نیازهای موجود بیش از این است و امید می رود با حمایت مجلس و دولت برنامه های تدوین شده به سرانجام برسد.

* هدفگذاری های بخش ریلی تا سال ۱۴۰۴

وی اظهار کرد: در هدفگذاری تا سال ۱۴۰۴ میزان حمل و نقل مسافر در بخش ریلی سالانه به ۴۵ میلیون نفر می رسد و در بخش حمل بار نیز، پیش بینی شده از ۳۵ میلیون تن فعلی به ۱۲۰میلیون تن در سال افزایش یابد.

پورسیدآقایی اظهار کرد: برای رسیدن به این برنامه باید گلوگاه های ظرفیتی موجود در مسیر برطرف شود که یکی از مسیرهای استراتژیک خوزستان بوده و بر رفع مشکلات آن تصمیم گیری شده است.

وی با بیان احداث خط دوم راه آهن اهواز – بندر امام، از اتمام این خط تا شش ماه آینده خبر داد و گفت: احداث خط دوم اهواز – اندیمشک نیز آغاز شده و در مسیر دورود – اندیمشک نیز پس از ۵۰ سال کار بازسازی و تعویض خطوط شروع و تاکنون ۹۰ کیلومتر آن بازسازی شده است.

پورسیدآقایی افزود: امید می رود پیش از تابستان آینده، تمامی خطوط واقع در مسیر تعویض و مسیر با سیستم های جدید بازسازی شود، کار دو خطه کردن خط اهواز – تهران نیز طی دو سال آینده آغاز می شود.

وی ادامه داد: امکان دو خطه کردن مسیر دورود – اندیمشک به دلیل وجود تونل های متعدد در این مسیر وجود ندارد، به دلیل وجود گلوگاه ها به دنبال ترسیم مسیر اهواز – اصفهان هستیم که سال گذشته در سفر رییس جمهوری به چهار محال و بختیاری و اصفهان این طرح را به عنوان طرح های ملی پذیرفتند.

پورسیدآقایی افزود: مجوز ۲۱۵ این طرح دریافت شده و در مرحله تامین منابع مالی مورد نیاز قرار دارد، این خط از ابتدا به صورت دو خطه ساخته می شود و احتمال دارد به دلیل فراز و نشیب های مسیر به صورت برقی باشد.

* راه آهن اهواز – اصفهان کریدور جدید اتصالی به مرکز کشور

وی با بیان اینکه مسیر اهواز – اصفهان کریدور جدید اتصالی به مرکز کشور خواهد بود، افزود: بخشی از منابع مالی این طرح از طریق فاینانس و بخشی نیز از سوی شرکت های خصوصی تامین می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خط ریلی – دریایی نیز، پیگیری می شود تا بخشی از بارهایی که وارد خوزستان می شود به جای دورود – اندیمشک از طریق بندر عباس وارد استان شود.

وی توضیح داد: سنگ آهن و مود معدنی بخش عظیمی از حمل و نقل باری ریلی را اشغال کرده که با احداث خط ریلی – دریایی بار به بندر امام از آنجا به اهواز منتقل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی گلوگاه های واقع در مسیر حمل و نقل ریلی استان خوزستان رفع و کم خطر خواهد شد.

* ساخت ایستگاه جدید راه آهن در اهواز

وی افزود: ایستگاه راه آهن اهواز باید چهره کهنه خود را عوض کند که به زودی کار احداث ایستگاه جدید نیز در محل ایستگاه موجود آغاز می شود و هم اینک در مرحله تهیه نقشه و معماری آن هستیم که ساختمانی نو و زیبا در اهواز به این منظور ساخته می شود.

وی تاکید کرد: خطوط ریلی موجود در خوزستان باید بازسازی و حواشی آن نیز متب شود، برای جایگزینی خانه های سازمانی راه آهن با کمک بخش خصوصی طرح هایی در دست اقدام است تا بخشی از زمین های موجود در اختیار راه آهن قرار گیرد و خانه های نو ساخته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ساخت خانه های سازمانی راه آهن در اهواز طی سال جاری خبر داد و گفت: امید است تا پایان دولت یازدهم این خانه ها و ایستگاه جدید اهواز ساخته و خطوط ریلی موجود بازسازی شود.

عملیات اجرایی خط دوم راه آهن اهواز – اندیمشک روز شنبه با حضور محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اهواز شروع شد.

طول این خط ۱۴۰کیلومتر است که در این مسیر ۱۰ ایستگاه نیز ساخته می شود.

اعتبار طرح که تا یک سال آینده به اتمام می رسد دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.