تالاب بین المللی شادگان دچار مرگ تدریجی شده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  استاندار خوزستان گفت:تالاب بین المللی شادگان به دلیل تخلیه پساب های نیشکر، دچار مرگ تدریجی شده است.

عبدالحسن مقتدایی چهارشنبه شب در نشست مشترک با وزیر نیرو و مدیران صنعت آب و برق خوزستان در مهمانسرای استانداری، با تاکید بر تامین حقابه تالاب های خوزستان اظهار کرد: تالاب بین المللی شادگان، نه به دلیل بی آبی، بلکه به دلیل آفت های منتقل شده از پساب های نیشکر دچار تغییراتی شده و در واقع دچار مرگ تدریجی شده است.

تالاب بین المللی شادگان، بزرگترین تالاب ثبت شده کشور در کنوانسیون تالاب های جهانی است که بیش از یک دهه گذشته به دلیل بی آبی، محل تخلیه پساب های نیشکر شده است. این تالاب از سال ۱۹۹۳ در فهرست قرمز و تالاب های در معرض خطر (مونترو) قرار دارد.

مقتدایی همچنین با بیان تخصیص نیافتن سهمیه آب طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان موسوم به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری افزود: این طرح پس از ۱۶ سال و با دستور مقام معظم رهبری و رییس جمهوری آغاز شده اما از ۸۵۰ هزار هکتار به ۵۵۰ هزار هکتار کاهش یافت.

وی اظهار امیدواری کرد: این طرح تعیین تکلیف و تعهد تامین آب آن محقق شود.

استاندار خوزستان در پایاین سخنانش با بیان اینکه این استان به دلیل شرایط اقلیمی با مشکلات خاصی در زمینه آب و برق و شبکه های انتقال نیرو روبروست، گفت:بیش از ۳۰ درصد مشترکان انرژی اهواز را حاشیه نشین ها و ساخت و سازهای غیرمجاز با برق غیرمجاز تشکیل می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت:مجوز تامین آب برای ۴۴ درصد از طرح توسعه کشاورزی مقام معظم رهبری صادر نشده است.

کیخسرو چنگلوایی گفت:در سفر رییس جمهوری به این استان، مقرر شد ۱٫۵ میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یابد که بر این اساس تاکنون ۱۱۳ هزار هکتار از اراضی زیرپوشش این طرح بهره برداری شده و ۱۱۷ هزار هکتار نیز در مرحله اجراست.

وی افزود:از ۵۵۰ هزار هکتار برای ۲۴۳ هزار هکتار مجوز آب صادر نشده و عملا ۴۴ درصد طرح بلاتکلیف است.

به گفته وی، صادر نشدن مجوز تخصیص آب در حالیست که هم اکنون ۱۹۵ هزار هکتار از اراضی زیر کشت است و حقابه برخی از اراضی به ۲۰۰ سال نیز می رسد.

چنگلوایی تاکید کرد: تعداد زیادی از شهرستان هایی که مشمول صادر نشدن مجوز آب هستند مرزی و محروم بوده و تنها معیشت آنها کشاورزی است.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با بیان کاهش ۴۵ درصدی بارندگی در خوزستان افزود:در سال زراعی جاری، تنها یک بارندگی موثر در استان به وقوع پیوست که باعث شد تمامی محصول دیم استان از بین برود و در حوضه رودخانه های کرخه، زهره و جراحی نیز اراضی دچار خسارت شدند.

وی تصریح کرد: دو میلیون و ۴۵۱ هزار تن محصولات کشاورزی دچار خسارتی معادل یک هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان شدند.

چنگلوایی با اشاره به مشکلات کیفی آب کشاورزی اظهار کرد:در رودخانه زهره شوری آب (EC) به ۱۱ هزار واحد و در میانه مسیر به ۱۷ هزار واحد افزایش یافت که باعث خسارت کمی و کیفی به محصولات شد.

وی با اشاره به احداث سد تنظیمی و شبکه های آبیاری برای آبیاری ۴۰ هزار هکتار از اراضی بوشهر در بالادست خوزستان گفت: اجرای این طرح در تناقض آشکار با وضعیت فعلی و بحران آب در استان است زیرا رودخانه زهره در مقاطعی از سال کاملا خشک شده و اجرای این طرح باعث نابودی کشاورزی در ۴۳ هزار هکتار از اراضی بهبهان، امیدیه و هندیجان می شود.

*روستاییان سد گتوند در انتظار

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در این نشست، حل مشکل روستاییان اطراف سد گتوند علیا را خواستار شد.

احمد سیاحی گفت: مشکل روستاییان آب ماهیک، برآفتاب و تنگ هلیل که در اطراف سد گتوند قرار دارند و با آبگیری سد ناچار به ترک محل زندگی خود شده اند، هنوز لاینحل باقی مانده است.

سیاحی همچنین، کمک وزارت نیرو برای پرداخت بدهی های شرکت آب و فاضلاب خوزستان را خواستار شد.

حمید چیت چیان وزیر نیرو قرار است، در سفر دو روزه خود به خوزستان چند طرح در حوزه آب و برق را افتتاح کند.

وی در دو سال گذشته، ششمین باری است که به خوزستان سفر می کند.

چیت چیان بعد از دیدار با نماینده ولی فقیه در خوزستان در این نشست مشترک شرکت کرد.

ایرنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.