دلیل مختل شدن زندگی خوزستانی‌ ها

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات گفت: ریزگردهایی که امروز زندگی خوزستانی‌ها را مختل کرده، در اثر سد سازی و عدم تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها بوجود آمده است.

جاسم مرمضی در نشست مشترک استاندار و مدیران صنعت آب و برق خوزستان با حضور وزیر نیرو که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: قرار بود با سدسازی، پروژه جدیدی به استان اضافه شود اما از نگاه مردم با احتساب دخل و خرج قبل و بعد از سد سازی، وضعیت گذشته بهتر از حال است.

وی افزود: علاوه بر سدسازی انتقال‌های مکرر آب از رودخانه‌های خوزستان، مشکل تامین آب را دوچندان کرده است به طوری که امروز مردم استان به دلیل کمبود آب با ممنوعیت فعالیت‌های کشاورزی و شیلاتی مواجه شده‌اند.

مرمضی تصریح کرد: امروز انتقال آب و سدسازی، میراث فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی ما که همان تالاب‌ها هستند را دچار چالش جدی کرده است. تالاب‌های ما در اثر بی‌آبی رو به مرگ هستند. علاوه بر تالاب‌ها، ما کارون و کرخه را از دست دادیم و این رودخانه‌های کنونی همان رودخانه‌های قبل از سدسازی، نیستند و به زهکش و فاضلاب تبدیل شده‌اند.

وی بیان کرد: رودخانه‌های ما انواع ماهیان را داشتند به طوری که بخش عظیمی از مردم معیشت خود را از صید ماهی تامین می‌کردند اما امروز این ذخایر ژنتیکی و طبیعی از بین رفته‌اند.

مرمضی اظهار کرد: پساب‌هایی که به رودخانه‌های خوزستان می‌ریزد در اثر اجرای طرح‌های وزارت نیرو بوجود آمده است که باید هرچه سریعتر از این کار جلوگیری شود. انتظار می‌رود این رودخانه‌ها که سرمایه‌های استان و کشور هستند مورد توجه قرار بگیرند تا احیا شوند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.