حال و روز مسجد سلیمان ۱۰۷ سال پس از اکتشاف نفت

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در ساعت چهار صبح ۵ خرداد ۱۲۸۷ خورشیدی برابر با ۲۶ می ۱۹۰۸ میلادی، مته حفاری از ضخامت زمینی به قطر ۳۰۰ متر عبور کرد و آخرین ضربه را به صخره عظیمی که روی منبع نفت  قرار داشت فرود آورد، نفت خام در میدان نفتون مسجدسلیمان فوران کرد و ایران به جمع کشورهای نفت‌خیز جهان پیوست.

 

از آن روز، دوران درخشان مسجدسلیمان آغاز شد و این نفت‌شهر محاصره شده در میان دامنه‌های زاگرس در پیچ و خم سال‌های پر فروغ خود، پیش رفت تا آهسته آهسته فتیله چاه‌های نفت پایین کشیده شد، روشنایی شهر کمرنگ و کمرنگ‌تر شد، چاه‌های متروک در سکوت فرو رفتند و امروز مسجدسلیمان در دودی خاموش به پت پت افتاده است.

 

اکنون از گوشه و کنار مسجدسلیمان، نفت از زمین می‌جوشد و گاز ترش مثل هوا در فضای شهر برای خودش می‌چرخد.

 

علی‌رضا گرویی، فرماندار مسجدسلیمان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به پراکندگی گاز ترش در سطح مناطق مسکونی این شهر اظهار کرد: در مقطعی، بحث جابه‌جایی شهرستان مطرح شد؛ این طرح بعدها منتفی شد و تصمیم گرفته شد بخشی از شهر جابه‌جا شود که اهالی قسمتی از مناطق آلوده به نفت و گاز جابه‌جا شدند و جابه‌جایی قسمت‌هایی نیز به دلیل نبود اعتبار هنوز باقی مانده است.

 

وی افزود: اقدام موثری که در حال انجام است این است که گازهای ترش از سطح مناطق مسکونی مسجدسلیمان جمع​آوری شود. یکی از علت‌های مهم آلودگی شهر مسجدسلیمان وجود گازهای ترش در سطح شهر است. در سال جاری این گازها جمع شده و گاز تصفیه‌شده به مناطق شهری داده می​شود. این اقدام، بخش مهمی از آلودگی‌ها را جمع می​کند.

 

گرویی ادامه داد: در مسجدسلیمان، سیستم گازکشی به صورت تصفیه‌نشده بوده است و گاز ترش از زیرزمین مستقیم وارد لوله​ها می​شد و به خانه​ها می​رفت. این خود یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی بود که امسال شبکه گاز تصفیه در بیشتر مناطق شهر مسجدسلیمان کشیده شده و بنا است که گاز ترش قطع شود.

 

وی گفت: ضمن این اقدامات، بحث جابه‌جایی مناطق آلوده شهر مسجدسلیمان نیز در حال پیگیری است. همچنین توسعه پتروشیمی مسجدسلیمان به طور جدی پیگیری می​شود و در صورتی که پتروشیمی مسجدسلیمان جانی تازه بگیرد، بخش اعظمی از این گازهای ترش را مدیریت می​کند.

 

فرماندار مسجدسلیمان عنوان کرد: گازرسانی به تقریبا تمامی مناطق مسجدسلیمان انجام شده است و به تدریج گاز ترش در سطح مناطق شهری قطع خواهد شد. واقعیت این است که گاز ترش رایگان است و از سوی شهروندان برای عدم استفاده از این گاز و انتقال به سیستم گاز تصفیه‌شده، مقاومت​هایی می​شود ولی ما تذکر داده و مهلت داده​ایم که اگر خود مردم استفاده از گاز ترش را قطع نکنند، ما این گاز را قطع خواهیم کرد.

 

وی افزود: بنا بر این است که ابتدا خدمات گاز تصفیه ارائه شود و پس از این‌که مردم از گازکشی جدید استفاده کردند، گاز ترش قطع شود.

 

گرویی گفت: برای جابه‌جایی مناطق آلوده با کمبود اعتبار مواجه‌ایم. بسیاری از مناطق آلوده مسجدسلیمان هنوز جابه‌جا نشده است، از جمله منطقه “پشت برج” که یک منطقه مسکونی پرجمعیت در مرکز شهر مسجدسلیمان است.

 

وی با اشاره به مناطقی از شهر که در آن نفت خام از زمین می​جوشد، اظهار کرد: در حال آزاد کردن این مناطق و انتقال شهروندان هستیم. پس از تخلیه، به عنوان نقطه گردشگری از این مناطق استفاده خواهد شد.

 

فرماندار مسجدسلیمان افزود: بنا است برنامه​ای تحت عنوان گردشگری صنعتی در مناطق نفتی و گازی مسجدسلیمان ترتیب داده شود. شاید برای اهالی مسجدسلیمان یک مساله عادی باشد ولی این که نفت از زمین منطقه‌ای مسکونی بجوشد، قطعا برای گردشگران از سراسر جهان جالب خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.