سند ملی کارون و دز باید به طور جداگانه مورد تایید قرار گیرد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: سند ملی کارون و دز باید به طور جداگانه مورد تائید قرار گیرد تا هر وزارت خانه ای به طور خودسر در آن دخل و تصرف نکند.

عباس پاپی زاده در سمینار علمی بررسی تبعات زیست محیطی سد گتوند اظهار کرد: در این نشست قسمت کوچکی از تهدیدات محیط زیستی که متوجه استان خوزستان است مورد بررسی و کاوش قرار گرفت به طوری که جای چنین سمینارهای علمی پیش از این در استان احساس می شد.

پاپی زاده ادامه داد: این فعالیت ها باید در طول سال به صورت مستمر صورت گیرد و این را نیز فراموش نکنیم که نمایندگان مردم استان هم پیش از قشر فرهیخته و دانشگاهی خوزستان به دنبال پیگیری موضوعات اساسی و محوری استان هستند.

وی با اشاره به دست بردن در قوانین طبیعت با فعالیت های سد سازی عنوان کرد: تقریبا کمتر از ۱۰۰ سال ورود کردیم به دست بردن در قوانین طبیعت و با سدسازی های بی مورد محیط زیست این سرزمین را بحران زده کردیم.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه کشت و صنعت و آلاینده های دیگر باعث شوری زمین شده و یا سد سازی های وزرت نیرو سئوالی است که مردم از مسئولان دارند ولی جواب به وضوح پیداست که هر یک از این عوامل تاثیری منفی خود را بروی طبیعت گذاشته اند.

پاپی زاده، راهکارهای وزارت نیرو برای جلوگیری از بحران سد گتوند را بی اثر دانست و گفت: در رابطه با سد گتوند و توده ها نمکی که در اطراف این سد وجود دارد باید با مطالعاتی قبل از احداث در جامعه مطرح می کردند تا بعد از بحران به دنبال راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت و میان مدت نباشند.

باید دنبال متولیان ساخت سد گتوند رفت

وی افزود: باید به سراغ دستگاهی رفت که  اجازه ساخت این سد را صادر کرد و از آنها دلیل ایجاد این بحران محیط زیستی را جویا شد. مگر نه اینکه هر پروژه ای می بایست با کارشناسی های تمام و کمال به مرحله ساخت و بهره برداری برسد، چطور تمامی عوامل پیرامون سد گتوند مورد بررسی قرار نگرفتند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۱۸ سد ساخته شده در استان بیان کرد: چطور می توان پذیرفت که ۱۸ سد در استان ساخته می شود و محیط زیست یا از آنها بی خبر و یا تائید ساخت آنها را  می دهد حتی با وجود اطلاع از آسیب و بار منفی که بر محیط زیست وارد می کنند.

پاپی زاده اظهار کرد: چرا مدیریت آب فقط باید در اختیار وزارت نیرو باشد که اینگونه بهره برداری فقط در حوزه نیرو و کشاورزی و آن هم بدون در نظر گرفتن تحقیقات کارشناسی شده انجام گیرد.

وی تاکید کرد: باید چشم اندازی برای رودخانه های استان تعریف کنیم و نگذاریم سه رودخانه بزرگ کشور در خوزستان بیش از این دست خوش تغییرات غیر علمی شوند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس بیان کرد: در مجلس پیش نویس قانون جامع آب در حال بررسی است که در آن سهم دخالت وزارت نیرو در منابع آبی کشور مشخص می شود و همچنین در این قانون حفاظت از تالاب ها را نیز در اولویت قرارگرفته است.

پاپی زاده تاکید کرد: سند ملی رودخانه های کارون و دز باید به طور جداگانه مورد تائید قرار گیرد تا هر وزارت خانه ای به طور خودسر در آن دخل و تصرف نکند.

وی، بسیاری از مطالعات صورت گرفته برای انجام پروژه های بزرگ را غیر علمی دانست و گفت: خیلی از مطالعاتی که در مورد پروژه های بزرگ کشور صورت می گیرد غیر کارشناسی و اشتباه است و سد گتوند و بحرانی که بعد از آبگیری به وجود آمد نمونه ای از این مطالعات غلط است.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: نتایج این بی تدبیری و سد سازی های بی رویه در خوزستان و انجام پروژه های غیر کارشناسی، بحران های محیط زیستی در کشور است که دود آن به چشم مردم می رود.

ساخت صنایع پرمصرف در استان های کم آب

پاپی زاده با اشاره به انتقال صنایع پر مصرف به استانهای کم آب بیان کرد: صنایع و کشاورزی را در استانهایی توسعه دادند که از لحاظ منابع آب با مشکل جدی روبرو هستند و برای جبران کمبود منابع آبی در این استانها خسارت بیشتری را به رود کارون و مردم خوزستان و چهار محال بختیاری وارد کردند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات غیر علمی در کشور ساخت سد کرخه با ظرفیت هفت و نیم میلیارد متر مکعب است که در حال حاضر فقط یک و نیم میلیارد آب در پشت این سد ذخیره شده و عملا هیچ نیرویی در آن تولید نمی شود ولی نبود منابع آبی هم مسئولان امر را قانع نکرده تا در بالا دست این سد دوباره اقدام به سدسازی نکنند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقال آب کارون از تونل های متعدد اظهار کرد: از بحث سدسازی که بگذریم، احداث تونل های متعدد انتقال آب دیگر اقدامات تخریبی وزیان آور است که محیط زیست استان بحرانی کرد.

تونل بهشت آباد، ظلم به تمام کشور است

پاپی زاده عنوان کرد: یکی از این تونل ها، تونل بهشت آباد به طول ۶۵ کیلومتر است که در واقع بزرگترین ظلم در حق استان خوزستان و تمام کشور به حساب می آید.

وی افزود: به همت نمایندگان استان خوزستان، در حال حاضر بهره برداری از این تونل به حالت تعلیق در آمده است و برای توقف تونل گلاب نیز به توافق رسیدیم.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هشدار سازمان بین الملل و فاجعه محیط زیستی پیش رو در جنوب غرب ایران گفت: ۱۴ سال پیش سازمان ملل طی پیامی تحت عنوان فاجعه محیط زیستی در جنوب غرب ایران به مسئولان کشور هشدار داده بود ولی نسبت به آن بی توجهی کردند.

پاپی زاده در پایان تاکید کرد: اکنون تمامی تحقیقات این را ثابت می کنند که ۷۰ درصد علل بروز ریزگرد داخلی هستند و به اتفاق نظر کارشناسان بسیاری سدسازی  وزارت نیرو در تشدید این ریزگردها نقش بزرگ را ایفا می کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.