۱۸ سد خوزستان، مقصر اصلی ریزگردها و خشکسالی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده مردم مسجد سلیمان، اندیکا و لالی در مجلس گفت: ۱۸ سد خوزستان را محاصره کرده است، با این شرایط ، به دنبال مقصر اصلی ریزگردها و علت خشکسالی در رودخانه های استان هستیم.

اسماعیل جلیلی در سمینار علمی بررسی تبعات زیست محیطی- اجتماعی سد گتوند عنوان کرد: طرح توسعه ای که در مسیر رودخانه های استان صورت می گیرد غیر کارشناسی است و این نوع بهره برداری های کلان اثرات منفی بیشتری نسبت به اثرات مثبت به بار می آورد.

وی ادامه داد: حوزه انرژی برق آبی از محل رودخانه های خوزستان تبدیل به بحث روز در مدیریت توسعه کشوری شده و ایجاد زیر ساخت ها و انجام پروژه های کلان در این استان رو به افزایش است.

نماینده مردم مسجد سلیمان،اندیکا و لالی در مجلس با اشاره به عدم همگون بودن پروژه ها با محیط زیست تاکید کرد: عدم همگون بودن پروژه های اجرا شده با محیط زیست استان باعث ایجاد بحران های بزرگ و زیر سوال رفتن مجریان این طرح شده است.

جلیلی نگاه ها در سازمان های محیط زیست را گاها غیرکارشناسی دانست و گفت: در برخی سازمان های دولتی و به خصوص سازمان محیط زیست نگاه ها غیرکارشناسی است و در این حوزه می بایست توجه به امور زیست محیطی هر پروژه در راس قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در پروژه سد گتوند منافع حاصل آمده بسیار پایین تر از مضرات و آسیب هایی است که به محیط زیست خوزستان وارد شد.

نماینده مردم مسجد سلیمان،اندیکا و لالی در مجلس با اشاره به ذینفعان این پروژه ها تاکید کرد: خسارت این طرح غیر کارشناسی در میان توده های نمکی متوجه مردم خوزستان است و منفعت آن را عده ای خاص می برند.

جلیلی با اشاره به وضعیت خشکسالی و پدیده ریزگرد در استان بیان کرد: با توجه به اینکه ۱۸ سد خوزستان را محاصره کرده است، ما به دنبال مقصر اصلی ریزگردها و علت خشکسالی در رودخانه های استان هستیم.

وی افزود: بدیهی است با وجود این تعداد سد بر روی رودخانه های استان خوزستان و چهارمحال بختیاری و طرح های انتقال آب، دچار چنین بحران های زیست محیطی می شویم.

نماینده مردم مسجد سلیمان،اندیکا و لالی در مجلس راهکارهای وزارت نیرو را ناکارآمد توصیف کرد و گفت: بعد از بهره برداری از سدی که مطالعات کاملی بر روی آن انجام نشده، به دنبال راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت افتادند که این کاملا غیر منطقی و غیر عملی است.

جلیلی تاکید کرد: نمی توان به بهانه منافع ملی یک سرزمین را از بین برد و محیط زیست خوزستان هم نباید با چنین افکاری نابود شود.

وی با اشاره به ضرورت نگاه اقتصادی به یک پروژه عنوان کرد: باید در نظر داشت هر پروژه چقدر منافع اقتصادی و اجتماعی به همراه می آورد و بعد به فکر بهره برداری از آن افتاد و در واقع پیش از آنکه به دنبال راهکار حل بحران باشیم از وقوع بحران جلوگیری کنیم.

نماینده مردم مسجد سلیمان،اندیکا و لالی در مجلس در پایان گفت: برای کشته شدن یک سگ در فارس تعداد کثیری دست به تجمع زدند ولی هیچ کس در مقابل این فجایع زیست محیطی که جان هزاران نفر را به خطر انداخته اعتراضی نمی کند و خم به ابرو نمی آورد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.