کسی صدای کارگران را می‌شنود؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مشکلات کارگری به حدی رسیده که در هفته‌های اخیر با گذر از گوشه و کنار اهواز با چندین تجمع کارگری مواجه می‌شویم که در آن تعدادی از کارگران پلاکارد به دست مطالبات خود را درخواست می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، به دلیل گستردگی صنایع و فعالیت‌های عمرانی زیاد، خوزستان در رتبه‌های نخست کارگری کشور قرار دارد به طوری که جمعیت کارگری زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی استان به ۷ هزار کارگر می‌رسد.

 

بالا رفتن هزینه‌های تولید، توقف اجرای پروژه‌ها یا کمبود نقدینگی و اخلال در روند تولید برخی از مشکلات فضای کسب و کار است که همواره پیمانکاران و کارفرمایان به دلیل این مشکلات بدون پرداخت حقوق کارگران و برای جبران هزینه‌های خود به تولید ادامه می‌دهند که این کار موجب اعتراض و تجمعات گسترده کارگران در بخش‌های مختلف می‌شود؛ به عبارتی تجمع، ایستگاه آخری است که کارگران به وسیله آن صدای خود را به گوش مسئولین می‌رسانند.

 

در طول سال به دلیل مشکلات کسب و کار، تجمعات مختلف کارگری در اهواز و سایر شهرستان‌های استان دیده می‌شود که اخیرا تجمع کارگران شرکت پیمانکاری کیسون نمونه‌ای از آن ها بوده است. شرکت کیسون، پیمانکار پروژه متروی اهواز است که با بیش از ۶۰۰ کارگر در مناطق مختلف کلان شهر اهواز فعالیت دارد.

 

رضا، کارگر روز مزد این شرکت است که بیش از ۶ ماه حقوق نگرفته است و گفت: هر چند حقوقم را خیلی کم و دیر دریافت می‌کنم اما چاره ای ندارم و مجبورم اینجا کار کنم. مزد روزانه‌ام  ۳۵ هزار تومان است اما همین مبلغ را پیمانکار با تاخیر می‌دهد.

 

پیرمرد دیگری که مسئولیت حراست یکی از ایستگاه‌ها را برعهده دارد نیز تصریح کرد: پیمانکار علاوه بر قطع مزایای کارگران، حقوق آن‌ها را از آبان ماه سال گذشته تاکنون نداده است.

 

به گفته این کارگران، شرکت کیسون کارگران زیادی که تجمع و اعتراض کرده‌ بودند را از شرکت اخراج کرده است و کارگران برای از دست ندادن کارشان چشم خود را بر اقدامات نادرست این شرکت بسته اند و سکوت می‌کنند.

 

تجمعات دیگر مربوط به کارگران شرکت لوله سازی خوزستان است. این کارگران سال‌ها است که تجمع می‌کنند اما مشکات‌شان هنوز پا بر جاست. پورسعید، نماینده کارگران شرکت لوله سازی خوزستان در این باره گفت: این شرکت مدیریت های زیادی را تجربه کرده به طوری که افسار آن از دست در رفته است و هر روز سرمایه گذاری بر کرسی مدیریت می‌نشیند و بدون توجه به کارگران و تولید، سلیقه‌ای عمل می‌کند.

 

وی ادامه داد: مدیر جدید شرکت با وعده‌های رنگارنگ از شهریور ماه ۹۲ شروع به کار کرد اما نه تولید را ساماندهی کرد و نه مشکلات کارگران را. شرکت در طول این دو سه سال اخیر هیچ تولیدی نداشت و مدیر جدید تعداد زیادی از کارگران را بازنشسته کرد. تعداد دیگری هم که در شرکت فعالیت دارند، حقوقی دریافت نمی‌کنند. از سوی دیگر اعتراضات پی در پی کارگران برای دریافت مطالبات خود در نهایت منجر به اخراج و دادگاهی شدن چندین کارگر توسط مدیر این شرکت شد.

 

کارگران دو مجموعه معتقدند مسئولین هیچ جوابی به آن‌ها نمی‌دهند و مسئولین استان با وجود مشاهده این تجمعات اصلا مشکلات را جویا نمی‌شوند و پیگیری نمی‌کنند.

 

در ادامه آقایار حسینی، دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در خصوص تجمعات کارگری اظهار کرد: روزانه کارگران زیادی از بخش‌های مختلف جهت پیگیری مطالبات خود به ما مراجعه می‌کنند که بیشتر مطالبات آن‌ها، مربوط به دستمزد است و متاسفانه کارفرمایان و پیمانکاران به دلیل عدم پرداخت به موقع مزد کارگران، موجب انباشت این دستمزدها می‌شوند که حقوق معوقه برخی کارگران حتی به چند سال هم می‌رسد و بیشتر مراجعات مربوط به کارگران مجموعه شهرداری است.

 

وی افزود: بررسی پرونده‌های مراجعات کارگران نشان می‌دهد که بیشتر مشکلات آن‌ها به کارفرمایان، پیمانکاران و مدیران بر می‌گردد. ما تا جایی که توان داریم در جهت حل مشکلات کارگران اقدام می‌کنیم اما برخی از کارها از حوزه اختیارات ما خارج است و دستمان جایی بند نیست و فقط می‌توانیم مشکلات کارگران را به مسئولین انعکاس دهیم.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان تصریح کرد: بر اساس قانون، حقوق کارگران باید ماهانه پرداخت شود اما با این حال کارفرمایان و پیمانکاران نسبت به این مساله سهل انگاری می‌کنند که در نهایت با عدم پرداخت حقوق کارگران، تجمعات شکل می‌گیرد.

 

حسینی خاطرنشان کرد: متولی اصلی کارگران، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید نسبت به احقاق حقوق کارگران اقدام کند و باید با اختیارات خود، کارفرمایان و پیمانکاران را وادار به پرداخت مزد کارگران کند.

 

وی عنوان کرد: ما به عنوان تشکل حمایت کننده از کارگران، از مسئولین دولتی می‌خواهیم تا اقدامی در جهت حل مشکل کارگران کنند و به راحتی از کنار مشکلات این قشر که پایه‌های صنعت، تولید و عمران هستند، رد نشوند.

 

همچنین هوشمند صفایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، با اشاره به مشکلات کارگران متروی اهواز گفت: متولی این کارگران، شهرداری است بنابراین شهرداری مسئول رسیدگی به این مشکلات است و ما هیچ مسئولیتی در قبال آن‌ها نداریم.

 

وی افزود: شهرداری قراردادی با پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز (کیسون) منعقد کرده و پول را به پیمانکار داده است اما پیمانکار حق و حقوق کارگران را نمی​دهد. در این میان شهرداری و زیرمجموعه​ آن یعنی سازمان قطار شهری باید پیگیر مشکل و پاسخگوی کارگران باشند.

 

صفایی بیان کرد: در این شرایط کارگران فقط می​توانند به ما مراجعه و حق و حقوق خود را خواستار شوند و ما از طریق صدور رأی، حق و حقوق آنان را مشخص می​کنیم. اینکه مشکل چه بوده و چرا حقوق کارگران پرداخت نشده به ما ارتباطی ندارد ما در این زمینه فقط رأی صادر می​کنیم.

 

وی تصریح کرد: چرا شهرداری کاری می​کند که صدای کارگران بلند شود. مجموعه شهرداری و سازمان قطار شهری باید توجه خود را به دغدغه‌ نیروهای کاری مجموعه خود بیشتر کند تا شاهد این مشکلات نباشیم.

 

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: مشکلات حقوقی و معوقات کارگران شرکت لوله سازی خوزستان به ما ارتباطی ندارد و مشکل این شرکت مساله جدیدی نیست و چند سال است که با مشکلات این شرکت رو برو هستیم و متأسفانه مدیران شرکت کوتاهی کرده و حقوق کارگران را پرداخت نکرده​اند که این موضوع جندین بار در کمیسیون کارگری استان مطرح شده است.

 

صفایی گفت: در حقیقت مسئولان استان به دنبال احیای شرکت لوله​سازی خوزستان هستند زیرا حیف است که شرکت به این بزرگی تعطیل شود. سرمایه​گذاری برای احیای آن از تهران آمده و فعالیت​هایی انجام داده است اما در بین راه با صاحب اصلی شرکت اختلاف نظر پیدا کرده است.

 

مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی خوزستان، اظهارکرد: ما در جلسات بررسی مشکلات و پرونده های کارگری در نهایت آرائی را صادر می‌کنیم که این اقدام حداکثر وظیفه ما در قبال کارگران است و با این آراء مطالبات، حق و حقوق کارگران پیگیری خواهد شد.

 

صفایی با اشاره به احیا و فعال کردن شرکت لوله​سازی خوزستان بیان کرد: مسوولین استان خیلی تلاش کردند اما این شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد و بسیار سخت است که این شرکت مجددا روی پای خود بایستد و مطالبات کارگران پرداخت شود. اگر چه این شرکت ظرفیت بالایی دارد اما مدیران آن کوتاهی کرده و مشکلات اخیر را به بار آورده‌اند.

 

همه این مشکلات کارگران در حالی است که امسال بارها مسئولین استان در سخنرانی‌ها گفته‌اند که مشکلات کارگران استان به حداقل رسیده و امنیت شغلی آن‌ها ارتقا یافته است.

 

شغل کارگری در خوزستان به دلیل گرما و شرایط اقلیمی سخت، از سخت ترین نوع کارهاست. عدم وجود تشکلات کارگری قوی که مطالبات کارگران را به گوش مدیران و مسئولین برسانند یکی از عوامل عدم حل مشکلات کارگران به شمار می‌آید و این بی توجهی‌ها، عدم پاسخگویی و نبود ارگان حامی موجب شده که هر روز شاهد تجمعات پراکنده‌ای از مجموعه‌های مختلف کارگری در گوشه و کنار استان باشیم.

 

گزارش از فاطمه خاکجسته، خبرنگار ایسنا، منطقه‌خوزستان

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.