تخلفات زیست محیطی درخوزستان باهیچ منطقی قابل توجیه نیست/ مسعود کنعانی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مسعودکنعانی فعال اجتماعی و محیط زیست خوزستان در واکنش به اظهارات خانم ابتکار در رابطه با زمان مورد نیاز برای حل مشکل ریزگردها اعلام داشت:

متأسفانه تاکنون شاهدحرکتی درخور و متناسب از سوی مسئولان ذیربط در جهت سامان بخشی به  امور زیست محیطی نبوده ایم.
وی افزود: تلاش مجموعه فعالان،رسانه ها ،معتمدان محلی ،نمایندگان مردم و دیگر دلسوزان اعتلا وآبادانی کشور برای رسیدن مدیران دولتی به درکی صحیح نسبت به  حجم واقعی گرفتاریهای مبتلابه در خوزستان ٬ متأسفانه تاکنون  توفیقی در بر نداشته است و کاش مدعى العموم با ورود به این قضایا واحقاق حق متضررین و مجازات متخلفانی که نمایندگان مردم و کارشناسان خبره نیز مکرر به نمونه های متعددی ازاین دست اشاره داشته اند، باعث تابش دوباره نور امید ونشاط به قلوب آزرده و نفسهای خسته مردم این خطه گردد.

وى تأکید کرد : مستندات و نمونه های فراوانی وحتی موارد مشهود متعددی از تخریب طبیعت و آلودگی های آب و هوا وجود دارند  وفقط محاکم عادله دادگسترى که به اصلحیت وعدالت آنها اعتقاد داریم٬قادر به حل این گره های کور می باشند.
زیرا طرح  مکرر این موضوعات وتبدیل شدن آنها به یک کلیشه رنگ باخته، فقط  سوژه ایی برای کشمکشهای بى سرانجام سیاسیون شده و عملا نتیجه بخش نخواهد بود.

کنعانی٬ همچنین اضافه کرد: مسئولان محترم متأسفانه هنوز به این باور نرسیده اند که محیط زیست در خوزستان به وضعیت اسفناکى مبتلا شده است و تراکم مشکلات و نابسامانى هاى مختلف دیگر فشار مضاعفى را به مردم استان وارد مى کند.

وى با اشاره به فرمایشات صریح رهبری در ارتباط با محیط زیست و طوفانهای ریزگردی ادامه داد:
از مسئولان و مدیران اجرایى کشور انتظار مى رفت در جهت امتثال رهنمودهاى مقام معظم رهبرى و دغدغه هاى رئوفانه معظم له بدون فوت وقت وبا روحیه ایى جهادى براى کاهش آلام مردم شریف خوزستان وحل مشکلات زیست محیطی بویژه احیاء واقعی تالابها،نجات رودخانه های استان و آلودگی فزاینده آب و هوای منطقه کمر همت ببندند وطرحى نو در اندازند.

وی افزود: به دومین سال فعالیت دولت محترم نزدیک می شویم ولی هنوز بحث آب آشامیدنی سالم در اهواز وبسیاری از نقاط دیگر خوزستان در حکم کیمیاست.
مدیران استانی از بهداشتی بودن آب می گویند اما خود از همین آب استفاده نمی کنند ودفاتر کار و منازل خود را به دستگاههای تصفیه آب تجهیز نموده اند!

این فعال محیط زیست همچنین با اسفبار خواندن وضع کشاورزان خوزستانی تاکید کرد: پرداخت مسکن هایی چون بیمه خشکسالی و از این قبیل به کشاورزانی که زمین هایشان در حاشیه رودخانه های کارون و کرخه قرار دارد با هر توجیهی نمی تواند روش معقولانه ایی بشمار آید.
زیرا با جلوگیری از کشت ویا عدم امکان صیادی در تالابهای نیمه جان واز رونق افتادن شیوه های سنتی امرار معاش در جلگه خوزستان، ضمن وارد کردن آسیبهای جدی به طبیعت درمیان مدت وبلندمدت ما را با عوارض وپیامدهای اجتماعی و فرهنگی متفاوت و چالش برانگیزی روبرو خواهد ساخت.

هدایت آب شور پسماندی نیشکربه تالاب وآبیاری نخلستانها با فاضلاب در همسایگی رودخانه های کارون،کرخه،اروند وبهمنشیر با چه منطقی قابل توجیه است و سود و زیان حاصله از این گونه عملکردها را کدام مدیر محترم محاسبه کرده و آیا کسی حاضر است از این تدابیر در مقابل کارشناسان و حتی ناکارشناسانی چون ما دفاع نموده و ارجحیت آنها را اثبات نماید؟
کنعانى در پایان و درخطاب به دولتمردان  ابراز داشت: دفاع و حمایت رئیس جمهور محترم از همکار و زیرمجموعه خویش تازمانی که عملکرد و شیوه مدیریتی اش منافی اهداف و درتضاد با اصول وسرفصلهای اعلام شده ازسوی ایشان نباشد ،امری طبیعی و مطلوب می باشد و وجودچنین روحیه ایی در یک مجموعه کاری بسیار متعالی و پسندیده ون کوست ولی ظاهرا در برخی حوزه ها سیر عملکردها چنین رویکردی را از جانب مسئولان مربوطه نشان نمی دهد.

مثلا در حوزه هایی چون نفت،نیرو و محیط زیست، احاله گشایش امور به ده سال آینده ،چه معنا و مفهومى غیر از «ضعف» را به اذهان متبادر می سازد؟!

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.