ابتکار: آبگیری حوضچه دوم تالاب هورالعظیم آغاز شد/ باید از فضاسازی سیاسی پرهیز کرد/ مساله گرد وغبار در طولانی مدت حل می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آخرین اقدامات در خصوص مبارزه با کانون های گرد و غبار گفت: آبگیری تالاب هورالعظیم که از یکسال پیش شروع شده است اکنون به حوضچه دوم آن رسیده است. این تالاب یکی از بزرگترین منابع گرد و غبار استان خوزستان محسوب می شود.
هرساله با وارد شدن به فصل گرم سال شاهد بروز پدیده گرد و غبار در بخش های جنوبی کشور هستیم. در سال جاری اقدامات هماهنگی بین نهادهای مختلف صورت گرفته است تا بتوان این پدیده را کنترل کرد. اما سازمان حفاظت محیط زیست مهم ترین اقدامات خود در زمینه کاهش کانون های گرد و غبار را آبگیری تالاب هورالعظیم در استان خوزستان عنوان کرد.

***اقدامات نهادهای مختلف در مبارزه با گرد و غبار
معصومه ابتکار در مورد اقدامات مشترک نهادهای ذیربط برای مقابله با ریزگردها توضیح داد: سازمان جنگل ها و مراتع اقدام قابل توجهی برای تثبیت نقاط منشا گرد و غبار خوزستان ، سازمان هواشناسی اقداماتی برای تقویت پیش بینی های لازم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اقداماتی برای پاسخ های بهداشتی سریع و درنهایت سازمان مدیریت بحران سازوکارهایی را برای اعلام شرایط اضطرار در زمان وقوع بحران انجام داده اند. وی با بیان اینکه ۳۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در استان خوزستان وجود دارد گفت: هر ساله با افزایش دما و کاهش بارندگی ها به حجم این کانون ها اضافه می شود.

***منشاء بیشتر گرد و غبارهای اخیر خارجی است
ابتکار اظهار داشت: برخی از این گرد و غبار منشا خارجی دارند و منشاء بسیاری از این کانون های گرد و غباری اخیر از منطقه می آید و عمده منشاء گردو غبار فعلی از عربستان و عراق است. اما شرایط امنیتی منطقه مانع از این بوده که هرگونه همکاری برای رفع آن انجام گیرد.

*** ایجاد صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار
ابتکار گفت: مکاتبه ای با رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل در خصوص ایجاد صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار داشتم و قرار است هفته دیگر در این زمینه با وی دیدار و گفت وگو داشته باشم.

***باید از فضاسازی سیاسی پرهیز کرد/ مساله گرد وغبار در طولانی مدت حل می شود
وی با تاکید براینکه باید از فضاسازی های جنجالی و سیاسی در این زمینه باید پرهیزکرد گفت: این یک واقعیت است که ما فعلا با موضوع گردوغبار در حال مقابله هستیم . دولت سرگرم انجام تمام تلاش خود است و این تلاش ها در مقایسه با گذشته بی نظیر است؛ برای مثال درگذشته هورالعظیم خشک بود اما از یکسال گذشته آب وارد این تالاب می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما باید با مردم واقع بینانه صحبت کنیم گفت: این یک مساله بلند مدت است و راه حل کوتاه مدت، آنی و عاجل ندارد و ممکن است با برنامه ریزی ها انجام شده منابع داخلی را ظرف سه تا چهار سال آینده، با مدیریت صحیح منابع آب از جمله مدیریت انشعاب رودخانه کارون این مساله را حل کنیم.

***تاخیر زیادی در اجرای برنامه های مقابله با گردوغبار داشته ایم
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تاخیر زیادی در این برنامه ها داریم و سال ها با بی توجهی نسبت به برنامه ها مواجه بودیم در حالی که اکنون عده بسیاری نسبت به این موضوع و در این شرایط دلواپس شده اند.

*** برگزاری نشست در خوزستان برای پیگیری مصوبه
وی با اشاره به مصوبه دولت برای مبارزه با ریزگردها که در بهمن ماه سال گذشته از سوی دولت ابلاغ شد گفت: این مصوبه به نوعی هماهنگی و تقسیم کار بین دستگاه ها محسوب می شود و براساس آن وزارت کشور مسوولیت ستاد کلی مقابله با بحران را بر عهده دارد و بخش دیگر به عهده سازمان مراتع و جنگل هاست.

ابتکار گفت: نقش اصلی مبارزه با کانون های گرد وغبار و جنگل زایی به عهده سازمان جنگل ها و مراتع است دارد، وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست بوته کاری و جنگل کاری نیست، این را تمامی دوستانی که انتقادات تند نسبت به سازمان حفاظت محیط زیست داشته اند می دانند.

وی از تامین اختصاص اعتبار از سوی وزارت نفت برای مقابله با کانون های بحرانی گردوغبار در استان خوزستان خبر داد و گفت: براساس مصوبه وزارت نفت مسوولیت دارد که در اماکنی که قبلا فعالیت داشته و می تواند سبب ایجاد کانون گرد وغبار شود برای جبران اقداماتی را انجام دهد که اعتبار اولیه آن نیز تامین شده است. به زودی نشستی در خوزستان برای ارزیابی پیشرفت های مصوبات خواهیم داشت.

***اختصاص ۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ریزگردها
وی میزان اعتبار برای مبارزه با ریزگردها را در مصوبه سال گذشته دولت ۷۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبار طی دو سال تخصیص می یابد که بخشی از آن در سال گذشته اختصاص یافت و قرار است بخش عمده ای از آن در بودجه سال جاری تخصیص می یابد.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست این اعتبار باید بین سازمان های مرتبط با گردوغبار از جمله سازمان مراتع و جنگلها، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی توزیع شود. ابتکار افزود: در مرحله بعدی در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی جامع و کاملی در این زمینه ارائه می شود.

***تدوین برنامه جداگانه مبارزه با گردوغبار در استان های کشور
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت برنامه جداگانه ای برای مبارزه با گردوغبار در هرکدام از استان های کشور با منشاء گرد و غبار تدوین می کند. وی افزود: برای نقاط دیگر مانند تالاب هامون نیز تلاش ها و پیگیری هایی را داشتیم که از جمله آن ملاقات با رییس جمهوری افغانستان بود برای اینکه بتوانیم یک حفاظت مشترک از تالاب بین المللی با همکاری دو کشور

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.