ریزگرد های آلوده خطری برای آثار تاریخی خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  دبیر کانون جهانگردی آبادان از تاثیر معضل ریزگردها بر آثار و بناهای تاریخی خبر داد و گفت: باید از همین حالا فکری به حال حفاظت آثار تاریخی در برابر گرد و خاک کرد.

احمد امیری اظهار کرد: گرد و غبار وقتی منشا طبیعی داشته باشد خطری برای بناهای تاریخی ایجاد نمی‌کند. به طور مثال تخت ‌جمشید سال‌های سال زیر خاک بود اما مشکلی نداشت.

او ادامه داد: اما گرد و غباری که به خوزستان می‌آید آلوده است. این آلودگی‌ها هم به مالچ‌هایی برمی‌گردد که قبلا پاشیده شده و هم این که گرد و غبارهایی که از طرف عراق می‌آیند آلوده‌اند.

دبیر کانون جهانگردی آبادان بیان کرد: ریزگردها می‌توانند اثری بسیار مخرب داشته باشد و در چند دهه آینده موجب پوسیدگی آثار تاریخی ما می‌شوند و روند تخریب آن‌ها را سریع‌تر می‌کند.

او با اشاره به شیوه‌هایی برای حفاظت از بناهابی تاریخی در برابر این معضل تصریح کرد: با توجه به این که بسیاری از آثار تاریخی در فضاهای باز هستند بهتر است که هر چه زودتر این وضعیت کنترل شود و فکری به حال گرد و خاک‌ها بکنند.

امیری با بیان این که در گذشته نیز گرد و غبار بود اما به شدت این روزها نیست اظهار کرد: آثاری که قابل انتقال به موزه‌ها است باید انتقال پیدا کنند. ما مشاهده می‌کنیم که در موزه‌ای مثل موزه لور فرانسه بسیاری از آثار بزرگ در آن جا نگه‌داری می‌شوند.

وی تاکید کرد: همچنین خوب است که بعد از گرد و غبار کسی حضور داشته باشد تا به وضعیت آثار رسیدگی کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.