استاندار خوزستان: برای خروج وزارت نفت از هورالعظیم مهلت تعیین می کنیم/ زندگی مردم دشت آزادگان به هور وابسته است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  استاندار خوزستان گفت: برای خروج وزارت نفت از هورالعظیم و رهاسازی آب در این تالاب مهلت تعیین می کنیم.

عبدالحسن مقتدایی سه شنبه پس از بازدید از تالاب هورالعظیم،در کارگروه حفاظت از تالاب ها و سواحل خوزستان که در فرمانداری هویزه تشکیل شد، تاکید کرد: وزارت نفت باید به تعهدات زیست محیطی خود در تالاب هورالعظیم عمل کند.

وی گفت: عملیات استخراج نفت در برخی نقاط تالاب به اتمام رسیده اما هنوز تاسیسات جمع آوری نشده، که برای خروج نفت از این مناطق مهلت تعیین می شود.

وی افزود: با پایان یافتن این مهلت، آب در بخش های خشک شده تالاب رهاسازی می شود و اجازه تردد به شرکت نفت داده نمی شود.

مقتدایی با بیان اینکه زندگی صنعتی نباید با محیط زیست تعارض داشته باشد، اظهار کرد: این مساله در تمام دنیا تجربه شده و در هیچ جای دنیا استخراج نفت با پاره پاره کردن تالاب ها همراه نبوده است.

وی اضافه کرد: شرکت نفت از منابع سوء استفاده و محیط زیست را آلوده می کند بدون اینکه تخریب ها را جبران کند.

مقتدایی اظهار کرد: هزینه جبران خسارات به محیط زیست در جریان عملیات استخراج نفت، باید لحاظ شود.

استاندار خوزستان با انتقاد از حاضر نبودن مدیران نفت در این کارگروه گفت: برای مدیریت تالاب باید دستگاه ها اعم از شیلات، نفت، سازمان آب و برق و نفت تعامل داشته باشند و همه این مسایل به شرط امنیت در مرز است.

وی با تاکید بر مدیریت هورالعظیم در شرایط موجود افزود: آب تالاب باید به گونه ای مدیریت شود که حفاظت گونه ها و شرایط طبیعی آن تضمین ، و هیچ بخشی حذف نشود.

وی همچنین با ابراز نارضایتی از آنچه که ضعف رفتار اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در مقابل شرکت نفت نامید اظهار کرد: ما فقط به دنبال مرطوب کردن تالاب برای جلوگیری از توفان های گرد و غبار نیستیم و مهار ریزگردها تنها بخشی از هدف است و ماموریت ما حفظ تالاب است.

*انگیزه برای مرزنشینان

فرماندار هویزه نیز در این نشست، تامین حقابه کشاورزان حاشیه تالاب هورالعظیم را خواستار شد.

عبدالرضا سعیدی نیا با اشاره به لزوم توجه به معیشت کشاورزان و مردم محلی ساکن در تالاب اظهار کرد: برای کشاورزی در غرب دژ شهید باکری به دلیل تامین حقابه زیست محیطی تالاب محدودیت کشت ایجاد شده ،این در حالیست که مردم محلی از سال های گذشته در این محل کشاورزی می کردند.

وی افزود: انتظار داریم آب مورد نیاز کشاورزی مردم تامین شود تا انگیزه ای برای سکونت در منطقه به ویژه در شهر مرزی رفیع ایجاد شود.

*فقدان طرح جامع هورالعظیم

فرماندار دشت آزادگان نیز در ادامه این نشست، نبود طرح جامع مدیریت هورالعظیم را یکی از موانع ساماندهی آن عنوان کرد و گفت: با وجود اقدامات مثبت دستگاه ها، به دلیل نبود هماهنگی میان این سازمان ها اعم از محیط زیست، آب و برق، شیلات و نفت، نتایج خوبی به دست نیامده است.

عبدالرحیم ناطقی با اشاره به مصوبه ستاد مدیریت بحران خوزستان در سال ۸۸ افزود: بر این اساس قرار بود پنج مترمکعب بر ثانیه ورودی آب تالاب تامین شود اما فقط یک مترمکعب بر ثانیه تامین شده است.

وی اضافه کرد: تالاب هورالعظیم هم اکنون خشک شده این در حالیست که هور جزو زندگی مردم است.

ناطقی همچنین لایروبی انهار منتهی به هورالعظیم را خواستار شد.

تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان که یکی از سپرهای دفاعی کشور برای جلوگیری از ورود گردو غبار از کشورهای همسایه است، در سال های گذشته به دلیل خشک شدن بخش هایی از آن به دلیل فعالیت های نفتی، به یکی از کانون های گردوغبار منطقه تبدیل شده است.

میدان نفتی آزادگان در تالاب هورالعظیم با ظرفیت بیش از ۳۰ میلیارد بشکه نفت جزو بزرگترین میدان های نفتی توسعه نیافته در جهان است و هم اکنون ۴۲ چاه نفت در این تالاب حفاری و ۱۰ دکل نیز برای استخراج نفت در این میدان احداث شده است.

این تالاب که حدود ۱۱۸ هزار هکتار وسعت دارد بین ایران و عراق مشترک است و حدود یک سوم این تالاب در ایران و بقیه در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم اینک این منابع با نابودی روبه رو است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.