دغدغه اصلی معلمان؛ “معیشت”!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  معلمان قشر تاثیرگذار و مربی جامعه هستند. همان افرادی که داستان‌های فداکاری بسیاری از آن‌ها را خوانده و یا شنیده‌ایم. معلم انسانی است که با گذشته و آینده هر فرد ارتباط دارد.

 

قدمت کار معلمی به قدمت بشر برمی‌گردد. جایگاه معلم در طول تاریخ و در جوامع مختلف مورد تقدیر و ستایش بوده اما وضعیت معیشتی معلمان همیشه پرفراز و نشیب بوده است.

 

در ایران و بعد از وارد شدن کشور به دوره مدرن و تشکیل وزارت آموزش و پرورش، داشتن وضعیت اقتصادی و معیشتی مناسب برای معلمان یک دغدغه همیشگی بوده است.

 

میزان حقوق کم و پرداخت نشدن به موقع آن، نبود امکانات رفاهی و درمانی، وضعیت تامین اجتماعی نامناسب و عدم اعطای تسهیلات لازم مشکلاتی هستند که معلمان از آن‌ها رنج می‌بردند و آن‌ها را از جمله تبعیض​های موجود ببن قشر فرهنگیان و سایر کارکنان دولت می‌دانند.

 

در سال گذشته و بر اثر شرایط اقتصادی کشور، آموزش و پرورش حقوق برخی از ماه‌های سال کارکنان خود را دیر پرداخت کرد و  پرداخت اضافه کار نیز با مشکل مواجه و این وضعیت منجر به بروز اعتراض‌های از سوی معلمان شد.

 

در اسفندماه سال گذشته بود که معلمان در مقابل ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور تجمع و اعتراض خود را اعلام کردند. این تجمع همراه با واکنش نمایندگان مجلس و وعده‌های وزارت آموزش و پرورش به تحقق مطالبات فرهنگیان همراه بود.

 

اکنون و بعد از گذشت یک ماه دوباره صدای اعتراض جامعه فرهنگیان بلند شده است.

 

روز یکشنبه (۲۳ فروردین) در اهواز و همزمان با سراسر استان و کشور معلمان در مقابل محل اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تجمع کرده‌اند.

 

“نزدیک به ۲۵ سال معلم هستم. چرا من معلم بعد از این همه خدمت در آموزش و پرورش خانه ندارم” این صحبت‌های یکی از معلمانی است که برای بیان مطالبات خود مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان آمده بود.

 

وی در ادامه گفت: من دغدغه معیشت دارم. به جای آن که تنها فکر من ارتقا آموزش باشم، به فکر آن هستم که چگونه معیشت خود را تامین کنم.

 

این مدرس مقطع متوسطه اول (راهنمایی) در مورد خواسته‌های خود افزود: خواسته‌های معلمان این است که تبعیض‌ها برداشته شود. توجه کنید که ۱۴ درصد افزایش حقوق معلم در قبال ۱۴ درصد افزایش حقوق دیگر کارکنان دولت بسیار ناچیز است.

 

وی اضافه‌کرد: ما خواستار هماهنگ کردن حقوق فرهنگیان با تمام کارکنان دولت هستیم. چرا باید اختلاف حقوق یک معلم آموزش و پرورش با حقوق یک کارمند وزارت نفت یا وزارت نیرو تا این میزان باشد. علاوه بر افزایش حقوق، پرداخت حقوق معوق از اساسی​ترین خواسته​های فرهنگیان است.

 

این مدرس آموزش و پرورش بیان​کرد: حقوق اضافه کار معلمان بعد از گذشت ۶ ماه تاکنون پرداخت نشده است. این درحالی است که وزیر آموزش و پرورش در صدا و سیما اعلام کرده بود که معوقات معلمان تا پایان بهمن​ماه سال گذشته پرداخت می​شود.

 

از خدمات درمانی تا حق مسکن و مهمان​سرا

 

امکانات و خدمات درمانی و رفاهی از بحث‌هایی است که همواره در مطالبات فرهنگیان عنوان می‌شود و به گفته آن‌ها تسهیلات لازم به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

 

معلم دیگری در این باره ‌اظهارکرد: از تمام امور تسهیلاتی و رفاهی که در دیگر سازمان‌های دولتی وجود دارد، در آموزش و پرورش خبری نیست.

 

وی ادامه​داد: ما ۴ نوع حق بیمه پرداخت می‌کنیم اما دریغ از ارائه حداقل خدمات درمانی! مراکز درمانی و بیمه ما دچار مشکل هستند. تمام بیمه‌های درمانی ما معادل بیمه درمانی یک کارمند شرکت نفت هم نمی‌شود. مگر آن کارمند دولت چه تفاوتی با یک معلم دارد!

 

وی در مورد خواسته‌های خود در این بخش بیان‌کرد: حق بیمه بازنشستگی، ایجاد مراکز درمانی و خدمات رفاهی مانند مهمانسرا، حق مسکن، حق ایاب و ذهاب و حق اینترنت از خواسته‌های مشروع فرهنگیان است.

 

این معلم در ادامه گفت: زمانی که ما در تعطیلات به مسافرت می‌رویم و در مدارس آموزش و پرورش برای اقامت از ما پول گرفته می‌شود، این یک توهین است که معلمی که ۳۰ سال از عمر خود را در آموزش و پرورش خدمت کرده باشد، بابت اسکان یک روزه از او پول دریافت کنند؛ در حالی که سایر کارکنان دولت با احترام در بهترین مهمانسراها بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه اسکان داده می‌شوند.

 

کسی که دلهره نان دارد نمی‌تواند بار آموزش را یدک بکشد

 

معلم دیگری اعتقاد دارد که وضعیت معیشتی نامناسب معلمان در کیفیت آموزش دانش‌آموزان تاثیر منفی دارد و عنوان‌کرد: شرایط سخت معیشتی دغدغه‌های دیگری برای معلم ایجاد کرده است، در حالی که تنها دغدغه معلم باید آموزش باشد. معلمی که انسان​های بسیاری در کلاس او حضور دارند تا راه زندگی و ترقی را به آن‌ها آموزش دهد، خود از ترقی عقب افتاده و با این شرایط نمی‌تواند رسالت خود را کامل ادا کند. کسی که دلهره نان دارد نمی‌تواند بار آموزش را یدک بکشد.

 

وی ادامه​داد: در چند سال اخیر فشارهای زیادی به قشر معلم وارد شده است و در این سال‌ها نسبت به تمام جامعه ترقی نداشتیم و در همان وضعیتی ماندیم که شش یا هفت سال پیش داشتیم. این موضوع برای ما دردسرهایی داشته است.

 

این مدرس آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که مطالبات فرهنگیان از سال‌های گذشته مطرح می‌شد، اظهارداشت: در سال‌های گذشته و در دوران دولت اصلاحات معلمان تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند که خواسته‌های آن زمان همین مطالبات کنونی است که بعد از گذشت این سال‌ها هنوز محقق نشده است. متاسفانه در طول این سال‌ها معلمان هر چه گفتند و هر چه مکاتبه کرده‌اند هیچ اقدامی در بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها صورت نگرفته است.

 

انتظار از مجلس برای حل مشکلات معلمان

 

افزایش حقوق و مزایا در حوزه اختیار ادارات استان‌ها نمی‌باشد بلکه تصمیم‌گیری در مورد آن به عهده وزارت آموزش و پرورش و هیات وزرا است؛ همین موضوع سبب شده تا فرهنگیان از دولت و مجلس بخواهند تحقق مطالبات خود همکاری کنند.

 

یکی دیگر از معلمان اهوازی گفت: از قوه مقننه و قوه مجریه می‌خواهیم که معلمان را از این شرایط سخت خارج کنند.

 

وی با بیان این‌که مجلس باید از حق معلمان دفاع کند، تصریح‌کرد: بسیار تعجب‌آور است زمانی که مطالبات فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، نمایندگان به صورتی برخورد می‌کنند که گویا با این مطالبات اختلاف نظر دارند. انتظار داریم این نگرش تغییر پیدا کند.

 

وزیر آموزش و پرورش یک معلم و با خواسته‌های فرهنگیان آشنا است

 

این معلم در پاسخ به این سوال که چه انتظاراتی از وزیر آموزش و پرورش دارید، گفت: وزیر آموزش و پرورش خود یک معلم است و با خواسته‌های ما آشنای کامل دارد و خودشان را جدا از جامعه فرهنگیان ندانسته و مسلما خواسته معلمان، خواسته ایشان هم هست.

 

وی در مورد تاثیرگذاری این​گونه تجمع‌ها بیان‌کرد: حرکت معلمان خودجوش بوده است. با زیرکی دولتمردان و این فضای آزادی که ایجاد کرده‌اند، قطعا صدا و ندای معلم را خواهند شنید و ما به این حرکت​ها خوشبین هستیم.

 

طرح رتبه‌بندی معلمان از سوی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. وزیر آموزش و پرورش امید بهبود وضعیت معلمان در سال جاری را داده است اما به نظر می‌رسد که این طرح با تحقق مطالبات فرهنگیان فاصله دارد.

 

در این باره یکی معلم آموزش و پرورش خوزستان اظهارداشت: ما مخالف رتبه‌بندی معلمان هستیم زیرا این طرح شامل درصد اندکی از معلمان می‌شود و در وضعیت آموزش و پرورش تغییری ایجاد نمی‌کند.

 

نقش آموزش و پرورش در هر جامعه متمدن، حیاتی و مهم است. در این بین معلمان طراح و اجراکننده این نظام هستند. طبیعی است که ایجاد هرگونه خلل در انجام این رسالت، خلل در تمام جامعه است.

 

معلمان تربیت کننده نسل‌های آینده هستند که مدیریت کشور را در دست خواهند گرفت. معلم همان‌گونه که او را توصیف می‌کنند، همانند شمعی است که می‌سوزد تا اطراف خود را روشن سازد. کمترین انتظاراتی که معلم می​تواند داشته باشد این است که دغدغه​ای جز تعلیم و تربیت نداشته باشد و این‌گونه نباشد که تنها در روز معلم جامعه از او یادی کند.

 

گزارش از سیداحمد مقدم‌موسوی؛ خبرنگار ایسنا، منطقه‌خوزستان

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.