تلف شدن هزاران ماهی در دریاچه سد گتوند/ علت نامعلوم!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور از مرگ و میر هزاران قطعه ماهی در دریاچه سد گتوند علیا در خوزستان خبر داد.

جاسم مرمضی افزود: مرگ و میر ماهیان در دریاچه سد گتوند علیا از حدود یک هفته پیش در سطح وسیع آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.

وی افزود: تلفات ماهی فقط در یک گونه از آبزیان به نام ‘بیاح’ که از گونه های بومی خوزستان و انواع کفال ماهیان (Liza abu) است رخ داده است.

مرمضی با بیان اینکه هنوز علت این مرگ و میر مشخص نشده است اظهار کرد: در آزمایشات انجام شده هنوز نشانی از بیماری و یا باکتری و یا عامل بیماری زا دیده نشده است.

مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست و شیلات توضیح داد: تغییرات شرایط محیطی و وقوع سیلاب های فصلی می تواند موجب مرگ و میر آبزیان شود ولی هنوز نمی توان این عامل را علت تلفات ماهیان دانست.

وی افزود: بارندگیها و سیلابی که اخیرا در خوزستان به وقوع پیوسته مقارن با مرگ و میر ماهیان بوده که این گزینه می تواند به عنوان یکی از گزینه های تلفات مطرح باشد.

مرمضی اضافه کرد: این اتفاق در سیلاب های نخستین رخ نداده است و همین موضوع غیر عادی بودن تلفات را برای کارشناسان به همراه داشته است.

به گفته وی گونه ماهی ‘بیاح’ در حالی دچار این تلفات وسیع شده که به عنوان یکی از گونه های مقاوم در برابر شرایط محیطی و شوری آب شناخته شده است.

وی گفت: تلفات فعلا متوقف شده و ادارات شیلات، دامپزشکی، محیط زیست و پژوهشکده آبزی پروری همچنان در حال آزمایش و بررسی موضوع هستند.

سد گتوند علیا در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در خوزستان قرار دارد.

گونه ماهی بیاح با نام محلی زوری، یکی از انواع کفال ماهیان با ارزش شیلاتی است که در خوزستان صید می شود.

با توجه به مقاومت بالای این ماهی امکان زیست آن در آبهای با شوری بالا نیز وجود دارد.

ماهی بیاح گوشتی چرب و حاوی امگا ۳ دارد که برای بدن بسیار مفید است و به همین دلیل این ماهی از قدیم برای زنان شیرده و باردار نوعی تغذیه بسیار مفید شمرده می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.