سرنوشت بخش خصوصی و صنعت پس از لغو تحریم‌ها

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی ایران با اشاره به توافقات هسته‌ای اخیر و ابراز امیدواری از تاثیرات مثبت آن در بخش صنعت، گفت: بخش خصوصی مساله لغو تحریم​ها را به فال نیک گرفته است زیرا این بخش اولین بخشی بود که در پی تحریم و تبعات ناشی از آن فشارها و آسیب‌های زیادی​ را متحمل شد.

 

بیژن پناهی​زاده اظهار کرد: در زمان اعمال تحریم​ها دولت، نفت خود را هر چند با قیمت اندک اما به فروش رساند و هزینه​های خود را تأمین کرد اما بخش خصوصی در این مدت منابعی برای تأمین هزینه​های خود نداشت.

 

وی افزود: با برداشت تحریم​ها نقل و انتقال بین​المللی پول به راحتی انجام می‌شود زیرا مهمترین مسأله در بحث صادرات و واردات، نقل و انتقال پول است که با رفع تحریم​ها، این اقدام را می​توان به راحتی انجام داد.

 

پناهی زاده تصریح کرد: رفع تحریم​ها موجب دسترسی راحت و آسان واحدهای تولیدی به مواد اولیه و تهیه ماشین​آلات مورد نیاز تولید کنندگان می شود. در زمان اعمال تحریم​ها، کشورهای خارجی مواد اولیه و ماشین​آلات به روز خود را در اختیار تولیدکنندگان کشورمان قرار نمی​دانند و تولیدکنندگان مجبور به واردات ماشین​آلات دست دوم از کشورهای همسایه با قیمتی چند برابر بودند.

 

وی بیان کرد: امیدوارم با لغو تحریم​ها قیمت ارز ثبات پیدا کند تا بتوان با ثبات قیمت آن در بخش​های تولیدی برنامه​ریزی‌های مناسبی انجام داد و همچنین قوانین و مقررات داخلی باید به نفع تولیدکنندگان تغییر یابد تا بخشی از خسارات وارد شده به بخش تولید ناشی از تحریم​ها جبران شود.

 

رییس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی ایران افزود: دولت باید با تجدید نظر در سیاست​های خود، از اتفاقات گذشته در سال‌های اعمال تحریم به عنوان تجربه استفاده و پس از لغو تحریم​ها دلارهای حاصل از درآمدهای نفتی را به بخش تولید تزریق کند؛ اینگونه نباشد که به واردات روی بیاوریم و دلارهای نفتی را صرف واردات کنیم.

ایسنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.