نظر مسئولین و فعالین سیاسی خوزستان در مورد تفاهم هسته ای

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  اشاره – بعد از یک دوره مذاکرات فشرده که به گفته برخی کارشناسان، بعد از پایان جنگ سرد، در چنین سطح و اهمیتی کم نظیر بوده است ، کشورهای ایران و اعضای ۱+۵ در بیانیه ای خبر از توافقی بزرگ دادند.

بر اساس این بیانیه، ایران به فعالیت های هسته ای صلح آمیز خود از جمله غنی سازی ادامه خواهد داد و با پذیرش نظارت های بیشتر، این اطمینان را خواهد داد که به سمت تولید سلاح اتمی نخواهد رفت. در مقابل، همه تحریم های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا که در چند سال اخیر در ارتباط با برنامه هسته ای ایران وضع شده بود، لغو خواهد شد.
در میان ۷ کشور حاضر در لوزان، ایران و آمریکا بیشترین تمایل را برای رسیدن به توافق داشتند و اگر عزم دو کشور برای حل مسأله نبود، در چند مقطع که گفت و گوها به بن بست خورد، مذاکرات متوقف می شد و به شکست می انجامید. با این حال تلاش های مشترک ایران و آمریکا برای عبور از بن بست، مذاکرات را چندین بار نجات داد.
در خصوص توافق ایران با جامعه ی  جهانی نظر برخی فعالین سیاسی واجرایی در کشور را جویا شدیم که در پی آید :
فرج الله خبیر: ” این توافق حقانیت ایران در انرژی هسته ای را اثبات کرد” 
معاون سیاسی استاندار خوزستان ، با اشاره به اینکه در مسئله ی هسته ای دیپلماسی سیاست خارجی ایران بسیار خوب و موفق عمل کرد ، گفت:بعد از یکسال و اندی این مذاکرات سنگین و فشرده حقانیت ایران در انرژی هسته ای را اثبات کرد و یک فضای مثبت در حوزه های سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی برای ایران ایجاد کرد و انشالله مسیری را که ما برای توسعه و آبادانی کشور طی می کنیم سرعت بگیردو برخی تنگناهای اقتصادی حل شود. همچنین زمینه ی مساعدی برای تعامل با همسایگان فراهم شد .
فرج الله خبیر افزود: ان شاالله با هماهنگی مناسبی که در حوزه های مختلف در ارتباط با انرژی هسته ای وجود دارد شاهد رشد و توسعه در همه ی زمینه ها باشیم .
عضو شورای شهر اهواز : ” قدرت های جهان جایگاه ایران در معادلات بین المللی را پذیرفتند” 
حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز، توافق ایران با ۵+۱ را مثبت دانست و گفت: نکته ی بارز این توافق به رسمیت شناخته شدن فعالیت های هسته ای و غنی سازی اورانیوم در ایران است که قبلا قدرت های جهانی زیر بار این موضوع نمی رفتند.
وی افزود: با این توافق ایران می تواند تا ۵ درصد غنی سازی اورانیوم را انجام دهد و تاسیسات هسته ای ایران نیز تعطیل نخواهند شد .
وی با اظهار اینکه قدرتهای جهان با این توافق جایگاه ایران را در معادلات بین المللی پذیرفتند ،گفت : کشورهای ۱+۵ متوجه شدند که تحریم ها نمیتواند جلوی پیشرفت ایران را بگیرد و باید فعالیت های هسته ای ایران مقتدر به رسمیت شناخته شود.
محمد کیانوش راد :” این پیروزی فراتر از بهره گیری یک جناح سیاسی است “
کیانوش راد نماینده مردم اهواز در مجلس ششم در پاسخ به سوال ما که نظر وی را پیرامون توافق انجام شده میان ایران و پنج بعلاوه یک جویا شدیم ، گفت. : این توافق باید خیلی پیش تر اتفاق می افتاد.اما اکنون نیز بسیار خوب و جلوی ضررهای بیشتر گرفته شد.
مساله مهم توافقات دو جانبه و اقدام مشترک همزمان میان ایران و پنج بعلاوه یک است. ما همیشه گفته ایم ، بدنبال سلاح هسته ای نیستیم. اما اعتماد سازی برای غربیان و جامعه جهانی و کشورهای همسایه بسیار مهم و اساسی بود. ما باید راه هایی را دنبال می کردیم که ضمن انجام جا انداختن اصل غنی سازی ، و ادامه امکان تحقیقات در این زمینه ، جامعه جهانی را مطمن می کردیم که امکان ساخت سلاح هسته ای را نخواهیم داشت.
وی افزود : ما برای هر اقدامی باید هزینه و فایده آن را بدانیم و سپس با توجه به منافع ملی کوتاه مدت و بلند مدت تصمیم گیری کنیم. ضمن انکه هنگامیکه همه مسئولان و خصوصا رهبری نظام ساخت سلاح هسته ای را مجاز نمی دانند ، این چه اصراری است که عده ای از محافظه کاران و دلواپسان واپسگرا با این روند مخالفت می کردند. در این هشت سال که این توافق به تاخیر افتاد ، چه آسیب هایی که به مردم و کشور وارد نشد .
وی بیان داشت : شرایط پس از توافق ، حتا زمینه های کار علمی و همکاری پژوهشی را با جامعه علمی جهانی گسترده تر می کند. باید از این فرصت ها برای رشد کشور استفاده کرد. بارها اینجانب گفته ام ، ” شعار نه سازش ، نه تسلیم ، لزوما به معنای نبرد با امریکا نیست “. ما می توانیم با حفظ اصول اصلی خویش به مذاکره پرداخته و از حقوق ملت خویش دفاع نماییم. ساده اندیشی مسولان قبلی تا جایی بود که فکر می کردند روسیه یا چین بخاطر مردم ایران حاضر به گذشت از منافع خود هستند .
کیانوش راد ادامه داد : امروز یک توافق مشترک و کامل در همه زمینه ها و با حق اقدام متقابل در صورت نقض توافقات وجود دارد که تضمینی برای رفع نگرانی های احتمالی است. این یک پیروزی دیپلماتیک برای ملت ایران بود و باید آن را فراتر از بهرگیری یک جناح سیاسی دید.
 اگرچه راه حل های اصلاح طلبان و خصوصا دولت آقای خاتمی ، همیشه با نگاهی واقع بینانه و از موضع ” حکمت ، عزت و مصلحت ” ، که خواسته رهبری نظام هم بود، دنبال می شد. نوع پی گیری و استقبال مردم از این توافق ، گویای امیدوارشدن بیشتر مردم به اقدامات دولت تدبیر و امید وآقای روحانی شد. البته بنظر من دولت باید بلافاصله با ارتباطات گسترده تر و روشنگرانه در جهت رفع برخی نگرانی ها از کشورهای همسایه برآید.
متاسفانه خشونت های فرقه ای با بهانه های مختلف در حال گسترش است و ایران باید با رایزنی بیشتر و موثر تر خصوصا با عربستان و ترکیه فضای دوستانه تری را بوجود آورد.
پیش بین : برای گفتگو با کشورهای پیشرفته راهی جز تفاهم نبود
جهانمیر پیش بین ، فعال سیاسی معتقد است که با این توافق ایران می تواند در جهت منافع ملی با دنیا تعامل داشته باشد .وی می افزاید :برای اینکه زمینه های گفتگوی ایران با کشورهای پیشرفته ی دنیا ایجاد شود چاره ای چون انعقاد این توافق نبود .قطعا کشورهای دیگر هم در این بین به منافع ملی خود می اندیشند و منطقی را جستجو می کنند که آن منطق دوام آور باشد و بتواند گفتمانی ایجاد کند که جامعه ی جهانی از آن درک متقابلی داشته باشد.
وی همچنین گفت :این تعامل زمینه ی ارتباط ما را با دنیا تسهیل می کند و سبب توسعه ی سرمایه گذاری ، اشتغال و درآمد ملی خواهد شد به شرطی که ما بتوانیم از فرصت ها و نقاط قوتی که در درون جامعه داریم به صورت شایسته ای استفاده کنیم .
جهانمیر پیش بین تیم “مذاکره کننده ی هسته ای ” را قوی و متخصص دانست و اظهار داشت : تمامی مذاکره کنندگان هسته ای دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند که در راه مذاکرات هسته ای عاشقانه و دلسوزانه وقت صرف کردند تا توافق در کلیات حاصل شود و اگر راستی آزمایی از سوی طرف های قرارداد به درستی صورت بگیرد سبب لغو تحریم ها می شود و ایران می تواند در ابعاد مختلف با جامعه ی جهانی ارتباط سازنده برقرار کند .
جاسم شدید زاده :  توافق هسته ای بشارت دهنده ی قدرت بین المللی جمهوری اسلامی ایران است”
این فعال اصلاح طلب عرب نیز با اشاره به اینکه توافقی که صورت گرفت دارای پیچیدگی های زیادی بود ، خاطر نشان کرد : ۱+۵ مشکلات زیادی برای ایران ایجاد کرد و قصد داشت تا ایران را در گوشه ی رینگ گرفتار کند و شرایطی را به وجود بیاورد تا این توافق به سرانجام مطلوب نرسد اما درایت و ارشاد رهبری و زیرکی مذاکره کنندگان سبب شد که جمهوری اسلامی ایران بر مواضع خویش تاکید کند و توافق و تفاهمی که مد نظر جمهوری اسلامی بود ، تامین شود.
وی با اظهار اینکه این توافق دارای مزیت های اقتصادی و سیاسی است ، افزود : در حوزه ی اقتصادِ نفت و گاز اگر تحریم ها برداشته شود قدرت مانور جمهوری اسلامی بسیار افزایش خواهد یافت و دست ایران برای تبادلات تجاری با کشورهای پیشرفته خصوصا اروپا باز خواهد شد .
جاسم شدید زاده توافق هسته ای را از بعد سیاسی نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت این توافق بشارت دهنده ی قدرت بین المللی جمهوری اسلامی ایران است .وی افزود :جمهوری اسلامی ایران با این توافق به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است و می تواند به عنوان یک محور در برابر زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی مقاوت کند .
فاضل خمیسی : ” توافق هسته ای یک پیروزی برد- برد است”
رئیس اداره ی ناحیه ۴ اهواز و عضو انجمن معلمان استان خوزستان این توافق را یک آشتی دوطرفه دانست و گفت:در این توافق دوطرف به یکسری مفاد مشترک رسیدند و به جای اینکه به این توافق نامه فقط از منظر هسته ای نگریست می توان موفقیت های سیاسی آن را در نظر داشت .
وی ضمن تشکر از تلاش های دکتر ظریف و هیئت مذاکره کننده، بااظهار اینکه ما در فعالیت های هسته ای به دنبال بمب اتمی نبودیم ، خاطر نشان کرد : باتوجه به شرایط منطقه ای این توافق یک پیروزی بزرگ برای ایران است و در این توافق نامه حقوق هسته ای ایران نیز به رسمیت شناخته شده است .
رئیس انجمن معلمان اهواز: ” در روز ملی هسته ای این پیروزی را جشن خواهیم گرفت “
حرج چلداوی ، معاون پژوهشی و برنامه ریزی اداره کل اموزش و پرورش و رئیس انجمن معلمان اهواز نیز توافق هسته ای را یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران دانست و گفت :در این توافق هسته ای با درایت تیم مذاکره کننده حق مسلم غنی سازی جمهوری اسلامی رسما از سوی ۱+۵ پذیرفته شد و این موفقیت بسیار بزرگی است .
وی در عین حال این توافق را از نظر سیاسی مثبت ارزیابی کرد و افزود : در سال” دولت و ملت ، هم دلی و همزبانی ” می بینیم که دولت و ملت همدل و همزبان هستند و ما در ۲۰ فروردین ماه ” روز ملی هسته ای ” این پیروزی را جشن خواهیم گرفت .
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز : ” جهان به قدرت بالای دیپلماسی ایران پی برد” 
دکتر محسن صنیعی نیز در خصوص تفاهم هسته ای گفت : متاسفانه ناشی از سیاست های در پیش گرفته شده در دولت های نهم و دهم، پرونده هسته ای ایران، علی رغم هشدار دلسوزان و کارشناسان به شورای امنیت رفت و باز علی رغم هشدار دلسوزان این پرونده در قالب ماده ۴۱ از فصل هفتم سازمان ملل قرار گرفت که امکان تهدید نظامی را نیز برای کشور به همراه داشت.
 این سیاست ها، هزینه های بسیار سنگینی برای کشور داشت، از جمله قطعنامه های مختلف شورای امنیت، تحریم بانک مرکزی و قطع خدمات سوئیفت و تحریم خرید نفت از ایران و حتی تحریم دانشگاه های کشور، وی افزود :با حضور جدی مردم در انتخابات ۹۲ و ایجاد فضای امید و اعتماد، عملا مردم توانستند با انتخاب آقای دکتر روحانی تدبیر را بر بدنه کارشناسی دولت و از جمله در حوزه سیاست خارجی و پرونده هسته ای ایران برگردانند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد :خوشبختانه، این فضا از فضای تنش آلود به سمت فضای تعامل تغییر پیدا کرد و در دولت تدبیر و امید سکان سیاست خارجی و خصوصا هدایت پرونده هسته ای به این دیپلمات برجسته و دلسوز سپرده شد. خوشبختانه با تلاش ها و مذاکرات ۱۸ ماهه، امروز به یک چارچوب برای تفاهم میان ایران و کشورهای ۱+۵ رسیده ایم.
به نظر من یکی از مهم ترین دستآوردهای مذاکرات ۱۸ ماهه، این است که جهان و کشورهای عضو شورای امنیت و اتحادیه اروپایی به قدرت بالای دیپلماسی ایران پی بردند و امروز قطعا ایران را به عنوان یک کشور تاثیر گذار در منطقه می شناسند. یکی از مهم ترین دستآوردهای این مذاکرات این است که هم داخلی ها و هم خارجی ها به این رسیدند که راه حل مشکلات فی مابین، گفت و گو هست.
اکبر ظریفی :” پایه ی تلاش های هسته ای پذیرفته شد ” 
این فعال سیاسی و استاد دانشگاه در این خصوص گفت این بیانیه پس از۹ماه به همه نشان داد که دوسوی گفتگوبه پایه های رسیدن به “شناخت باهم”رسیده اند وباید درسه ماه مانده ،ریز درخواست های دوسوبررسی شده و برای تصمیم نهایی آماده شود .
وی افزود : دراین “توافق”ازسوی آن کشورهابرای ایران،درست دانستن کنش هسته ای برای ایران پذیرفته می شود،چنبره های سختی آفرین دربخش اروپایی همه برداشته می شود،درآمریکا بخشی از تحریم ها برداشته شده وبخشی دیگربرپایه یک برنامه زمان بندی شده که راستی آزمایی هایی رادرپیش دارد،برداشته می شود وکنگره آمریکاهم باتلاشی که دولت آمریکامی کندبایدآن بخش های ویژه آمریکارانیزبردارند.برخی کارهای فنی نیزدربرخی نیروگاه های هسته ای ماایستاده ودربرخی جاهانیزبایک برنامه زمانی مشخص این بی کنشی خواهدبودوهیچ چیزی همیشگی نخواهدبود.و بایدبمانیم تاسه ماه دیگرتابینیم صبر کنیم .
اکبر ظریفی ادامه داد : خوب است پاسخی هم برای کسانی که دردشمنی بااین پیشرفت چشم هارابسته ودهان هاراگشاده اندبگوییم:دراین هنگامه تنها بیانیه پخش شده وتاسه ماه آینده گفتگوهابرروی کاغذخواهدآمدوریزریزگفتگوهانوشته شده وسپس روی پذیرش نهایی کارخواهدشد.
گفتگوهای مابا آمریکاودیگران “تنهادرسخن هسته ای”بوده،پس ازبین رفتن تنگناهای ناجوانمردانه ایجادشده،تنهادراین ویژگی روی سخن بوده وسنگین ترین “تنگناها”به این بخش گذاشته شده است.پایه تلاش های هسته ای که پیش ازاین هیچ کشوری دراروپاوخودآمریکابرای ایران پذیرفته نشده بود،اکنون پذیرفته خواهدشد.
عضو سازمان دانشجویان و فارغ التحصیلان  خوزستان :  بُرد جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته ای  
سعید رضوانی عضو سازمان دانشجویان و فارغ التحصیلان استان خوزستان( سدا ) نیز گفت : خوشبختانه در سایه مدیریت عالمانه وانقلابی مقام معظم رهبری ودرایت مسوولانه ریاست محترم جمهوری وتوانایی و توانمندی تیم ارشد مذاکره کننده به ریاست جناب آقای دکتر ظریف، نظام وملت ایران شاهد پیروزی وموفقیتی بزرگ در مواجه با جامعه بین‌المللی دست یافتند.
وی افزود : این توافقات صورت گرفته که با به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ایران همراه شده، بازی برد جمهوری اسلامی ایران است. سازمان دانشجویان و دانش آموختگان استان خوزستان (سدا)این موفقیت را به مقام معظم رهبری وریاست جمهوری اسلامی ایران و جناب اقای دکتر ظریف وملت ایران تبریک گفته واز زحمات تیم مذاکره کننده کمال تشکر را دارد
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.