خسارت ناشی از گنبد نمکی سد گتوند جبران‌ناپذیر خواهد بود/ اردیبهشت ماه درخصوص سد گتوند تصمیم گیری می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه تخریب سد گتوند آخرین مرحله برای حل معضل نمک آن است، گفت: تا آنجایی که بشود دنبال راهکاری هستیم که سد گتوند تخریب نشود به شرطی که بحث نمک‌زایی آن حل شود.

احمدرضا لاهیجان​زاده با اشاره به تخریب سدها در برخی کشورها اظهار کرد: معمولا سدهایی تخریب می​شوند که پس از چندین سال متوجه شوند نبود آن بسیار بهتر از بودن آن است، ولی از سد گتوند سدی است که دو سال است آبگیری شده است.

وی ادامه داد: همچنین این سد، دو نیروگاه هزار مگاواتی دارد که یکی در مدار قرار دارد و دیگری در حال احداث است. با این وجود، در بهار و تابستان در مقطع اهواز حدود ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب خواهیم داشت که این می‌تواند قدرت خودپالایی رودخانه را افزایش دهد و از نظر زیست‌محیطی به رودخانه حیات ببخشد و همچنین از این آب در پایین دست هم می​توان برای احیای تالاب​ها استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: وجود سد گتوند با حدود ۴ میلیارد مترمکعب گنجایش، یک فرصت است به شرط آن که بحث نمک آن حتما حل شود وگرنه خسارت آن جبران​ناپذیر خواهد بود.

لاهیجان ​زاده افزود: بحث سد گتوند و انحلال گنبد نمکی در مخزن این سد، بحث پیچیده​ای شده که جلسات متعددی پیرامون این موضوع تشکیل شده است. در شورای عالی آب نیز در چند نوبت در کمیته​های کارشناسی زیرمجموعه، طرح موضوع شد که در نهایت یک گروه علمی بسیار قوی متشکل از صاحبنظران آب کشور، برای بررسی وضعیت سد گتوند تشکیل شده است.

وی افزود: قرار است این کمیته تا اردیبهشت ماه سال آینده برای تصمیم​گیری در خصوص سد گتوند، اعلام نظر قطعی کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.