در حاشیه سخنان اخیر یک مسئول درخصوص کاندیداتوری اهواز برای پایتخت «جهانی» کتاب؛ «قرعه یا ماراتن؟!»

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در حاشیه سخنان اخیر یک مسئول درخصوص  کاندیداتوری اهواز برای پایتخت «جهانی» کتاب

قرعه یا ماراتن ؟

تقریبا یک ماهی ست که اهواز “قهرمان” ماراتن پایتخت کتاب ایران شده و هر روز که می گذرد بیشتر و بیشتر در این فکر فرو می رویم که اهواز ٬ قهرمانی  را ” کسب” کرد و یا اینکه قهرمانی به اهواز ” اهدا” شد.

وقتی یکسری آمار و ارقام را در کنار مصاحبه مسئولین قرار دهیم ٬ ماراتن چندین ماهه و هیاهوی آن رنگ می بازد و متوجه می شویم بنا به دلایلی٬ مسابقه ای در کار نبوده تا برنده ای داشته باشد. در خوشبیناته ترین حالت ، به این نتیجه می رسیم که قرار است هر سال یک شهر ، پایتخت کتاب شود که اولین قرعه به نام اهواز افتاده است. اگر در ادامه این مطلب ٬ آمار و ارقام ” رسمی ” و عبور کرده از فیلتر مسئولین را بخوانید شاید با این نظر
همنوا شوید :

۱ – بنا به اعلام مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ، در حال حاضر استان ۶۵۰ هزار نفر بیسواد دارد. به عبارتی دیگر ، تقریبا یک چهارم جمعیت استان را افرادی تشکیل می دهند که سواد خواندن و نوشتن ندارند که البته این رقم شامل جمعیت وارد نشده به ” سن مدرسه ” نمی شود.

۲ – باز هم بر اساس آمار رسمی ، خوزستان در رتبه سوم بیسوادی کشور قرار دارد. به عبارت بهتر ، پایتخت کتاب ایران بر سکوی سوم بیسوادی ایستاده است . بنابراین منطقی نیست که استانی برای پایتختی کتاب احراز صلاحیت شود که خیل بیسوادان در آن موج می زند.

۳ – کاهش پنج هزار نفری کتابخوانان اهوازی در سال ۹۳ و ریزش جمعیت کتابخوان خوزستان ، عدد و رقمی ست که از سوی نهاد کتابخانه ها اعلام شده است. این گزارش همچنین حاوی نکات تاسف بار دیگری همچون سرانه پایین عضویت خوزستانی ها در کتابخانه ها ، پایین بودن سرانه کتاب خوزستان از حد نصاب کشوری و … است.

۴ – باز هم طبق آمار مراجع ذی صلاح ، میزان بدهی شهرداری های خوزستان به نهاد کتابخانه های استان بیش از ۲۷ میلیارد تومان است که از این میزان صرفا بخش ناچیزی از آن وصول شده است حال آنکه در ” یزد” – که داعیه دار پایتختی کتاب بود – میزان بدهی شهرداری ها به نهاد کتابخانه ها نزدیک به صفر است و این یعنی نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توجه به آن در یزد.

موارد دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد پایتختی کتاب ایران بیش از آنکه ماراتن و مسابقه باشد بیشتر شبیه یک قرعه است که قرعه آن در گام اول به نام اهواز زده شد بی آنکه به ” معیارها” توجه شود.

البته این به معنای زیر سوال بردن تلاش مسئولین و همچنین سمن ها برای پایتختی کتاب نیست اما وقتی ” داشته ها ” معیار قضاوت قرار بگیرد ماجرا متفاوت می شود.

پایان کلام : چند روز پیش یکی از مسئولین استان گفته بود که اهواز می تواند پایتخت ” جهانی ” کتاب را از آن خود نماید. آرمانی فکر کردن خوب است اما باید در نظر داشت که ساز و کار  ” یونیسف ” در انتخاب پایتخت جهانی کتاب٬  بر اساس واقعیت ها و داشته هاست نه قرعه و یا چیز دیگر…‌

هادی خوش سیما

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.