نشست دولت پاسخگو با اصحاب رسانه؛ تشریح روند برگزاری سه انتخابات در سال ۹۴

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: سال ۹۴ سال ویژه‌ای خواهد بود. از ابتدای سال به‌صورت طبیعی و قانونی درگیر برگزاری چند انتخابات از جمله مجلس خبرگان رهبری‏ و شورای اسلامی خواهیم بود و از سوی دیگر احتمال برگزاری انتخابات میان دوره‌ای شورای‌های اسلامی شهر و روستا هم وجود دارد و عملا با سه انتخابات روبه‌رو خواهیم بود.

 

فرج‌الله خبیر در نشست دولت پاسخگو با اصحاب رسانه که شامگاه ۲۳ اسفند در باشگاه شرکت نفت اهواز برگزار شد، عنوان‌کرد: سال آینده در حوزه سیاسی سال پرکاری است. یکی از اقدامات زمینه سازی برای برگزاری یک انتخابات پرشور است. باز کردن فضای سیاسی برای فراهم شدن امکان گفت‌وگو در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای نیروهای سیاسی و تامین امنیت از جمله کارهایی است که باید انجام داد.

 

وی افزود: یک بخش از کار مربوط به قبل از انتخابات است تا امکانات لازم فراهم شود. از سوی دیگر هر چه به زمان ثبت‌نام نزدیک شویم، حساسیت‌ ها بیشتر می‌شود. از تابستان ۹۴ با حکمی که وزیر کشور خطاب به استاندار و فرمانداران صادر خواهد کرد رسما کلید برگزاری انتخابات زده خواهد شد و بعد از آن در وهله اول ستاد انتخابات استان در حوزه معاونت سیاسی – اجتماعی تشکیل خواهد شد و بعد از آن فرمانداران با حکم وزیر کشور کار برگزاری انتخابات را آغاز می‌کنند.

 

خبیر گفت: برگزاری انتخابات مراحل مختلفی دارد؛ یکی تشکیل هیات‌های اجرایی است که در زمان بندی که وزارت کشور تعیین می‌کند باید تشکیل شوند. این هیات‌ها که مرکب از تعدادی از مسئولان استان، فرماندار، قوه قضاییه و ثبت احوال و منتخبین و معتمدین محلی که در مجموع شامل ۳۰ نفر هستند، تشکیل خواهد شد. از سوی دیگر دفاتری که شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌ها دارد مسئول تشکیل هیات‌های نظارت خواهند بود. البته هیات‌های بازرسی را هم در استان خواهیم داشت که توسط معاونت سیاسی اجتماعی استانداری تشکیل می‌شود تا بر نحوه‌ی برگزاری انتخابات مطابق با قوانین و مقررات نظارت کند.

 

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بیان‌کرد: ثبت‌نام کاندیداها را در سال آینده خواهیم داشت، البته تمام کاندیداها باید تا فرصت قانونی یعنی در شهریورماه از سمت‌های خود که در قانون ذکر شده مانند شهرداران و مسئولان دولتی و افرادی که در سمت خود تاثیرگذار هستند، استعفا دهند. البته در حوزه استانداری وزیر کشور اعلام کرده افرادی که در ستاد استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها هستند و در امر انتخابات سمت اجرایی دارند حتما باید تا ششم اسفندماه استعفا می‌دادند و این تصمیم درستی بود و بر این اساس ما تاکنون استعفای سه نفر در این حوزه‌ها را دریافت کردیم.

 

وی در ادامه به مطرح شدن بحث افزودن یک نماینده و افزایش تعداد نمایندگان استان در مجلس از ۱۸ نفر به ۱۹ نفر اشاره و عنوان‌کرد: مطرح شده که حوزه ایذه از باغملک و هفتکل جدا و باغملک و هفتکل به یک حوزه انتخابی جدید تبدیل شود؛ البته این بحث نیاز به تصویب در مجلس دارد.

 

خبیر تصریح‌کرد: در روند انتخابات رد صلاحیت در همه دوره‌ها تنش‌زا است و اعتراض افرادی که رد صلاحیت می‌شوند طبیعی است اما تلاش ما در حوزه وزارت کشور که مجری برگزاری انتخابات است این است که انتخابات طبق مر و نصح قانون برگزار شود و خارج از آن برای ما قابل پذیرش نیست. پس از رد صلاحیت اسامی افراد به هیات نظارت ارسال می‌شود و در آنجا مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد. امیدوارم سال جاری ارتباط خوبی با هیات‌های نظارت داشته باشیم و کمترین تنش را در این زمینه شاهد باشیم.

 

وی خاطرنشان‌کرد: در حوزه وزارت کشور و استانداری با بی‌طرفی کامل و بر مبنای کار بی‌طرف و بدون گرایش به هیچ دسته و حزب و با امانت‌داری تلاش می‌کنیم انتخابات سالمی را برگزار کنیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.