پنج شهرک کشاورزی و شیلات در خوزستان راه اندازی می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: استاندار خوزستان از احداث پنج شهرک کشاورزی و شیلات در استان با هدف ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری و اقتصادی کردن بخش کشاورزی خبر داد.

عبدالحسن مقتدایی شامگاه چهارشنبه در نشست شهرک های کشاورزی و شیلات در سرسرای اداری حوزه استاندار افزود: این شهرک ها پس از انجام مطالعات مشاور با کارکرد باغی و زراعی ، خرما ، تولید محصولات گلخانه ای ، شیلات ، آبزی پروری و دام در استان راه اندازی خواهد شد.

وی بر امکان سنجی دقیق ظرفیت های طبیعی و جغرافیایی توسط مشاور طرح تاکید و ابراز امیدواری کرد کار عملیات اجرایی این شهرک ها در سال ۱۳۹۴ شروع شود.

مقتدایی گفت: امکان افزایش شهرک های کشاورزی و شیلاتی به ۱۵شهرک با توجه به تنوع تولیدات کشاورزی و فعالیت های اقتصادی استان وجود دارد.

استاندار خوزستان تاکید کرد تولیدات شهرک های کشاورزی و شیلاتی باید صادرات محور باشد و در این ارتباط بایستی ظرفیت های جذب بازار عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس برای تولیدات شهرک ها بررسی شود.

وی بهره وری بیشتر از منابع طبیعی بخصوص آب و خاک ، افزایش ارزش افزوده و درآمدهای کشاورزان در شهرک های کشاورزی و شیلاتی مورد تاکید قرار داد و گفت: اقتصاد مقاومتی با توسعه این شهرک های می تواند شکل عینی به خود بگیرد.

مقتدایی لحاظ کردن ظرفیت های دامپروری خوزستان را در شهرک های کشاورزی مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر قرار است ۱۵شهرک کشاورزی و شیلاتی در خوزستان احداث شود باید هشت شهرک با کارکرد دامپروری باشد.

محمدرضا شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در این نشست گفت: برای احداث شهرک های کشاورزی پنج اولویت شناخت پتانسیل ها ، صنایع تبدیلی و وابسته به کشاورزی ، بازاریابی و صادرات و تغییر الگوی کشت باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد تا دسترسی به اهداف احداث این شهرک ها محقق شود.

وی گفت: تولیدات شهرک ها در هرصورت باید صادرات محور بوده و مصرف آب در آنان نیز بهینه شود.

کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در این نشست مهمترین هدف احداث شهرک های کشاورزی و شیلاتی را افزایش بهره وری ، کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده تولیدات کشاورزی عنوان کرد.

وی گفت: جانمایی شهرک های کشاورزی و شیلاتی در استان بر اساس مطالعات دقیق گروه مشاوران خواهد بود.

دکتر سیدرحیم مغینمی مدیرکل شیلات خوزستان احداث شهرک شیلات در استان را فرصتی اقتصادی برای افزایش سطح بهره وری و ارزش افزوده دانست وگفت: با توجه به ظرفیت های مناسبی که در بخش آبزی پروری و پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی وجود دارد احداث شهرک شیلات می تواند به ظرفیت سازی جدید و اشتغال مولد در استان بینجامد.

در این نشست ضمن تصویب احداث پنج شهرک کشاورزی و شیلاتی در استان ، بر شتاب بخشی به مطالعات احداث شهرک ها تاکید شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.