تقی زاده: مشکل ما کمبود منابع مالی و انسانی نیست/ آموزش و پرورش هیچگاه اولویت نخست دولتها نبوده

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اعتبارات ملی آموزش و پرورش خوزستان با داشتن حدود یک میلیون دانش آموز تقریبا چهار میلیارد تومان بوده که پول گچ و صابون هم نمی شود.

محمد تقی زاده صبح امروز در جشنواره استانی آموزگاران تلاشگر که در تالار فردوسی ناحیه یک اهواز برگزار شده بود، اظهار کرد: مناسبت های زیادی در کشور داریم و وقایع بزرگ و کوچک تاریخی داریم اما در پرداخت به این وقایع همواره از یک حافظه قوی تاریخی برخورداریم و آنها را در این زمینه خوب شناخته ایم اما در درک و فهم تاریخی این وقایع و شناخت و معرفت عمیق نسبت به آنها مشکل داریم.

وی افزود: عشق و محبت داریم اما شناخت و معرفت نداریم این دو باید در کنار هم باشند تا بتوان مفاهیم و میراث این وقایع تاریخی و فرهنگی در مسیر توسعه و تکامل قرار بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: اگر دانش آموزان و جامعه هم شناخت و معرفت عمیق و هم عشق و محبت از مبانی دینی، ملی، فرهنگی و تاریخی این میراث بزرگ را داشته باشد، موفق تر خواهد بود در غیر این صورت این مبانی برای جامعه موثر نخواهند بود و جامعه در مسیر انحطاط و سقوط قرار می گیرد.

تقی زاده تصریح کرد: بنابراین برای انتقال این مبانی و حفظ این مواریث رسالت بزرگی بر عهده معلمان است به ویژه در دوره ابتدایی که عامل بسیاری از ناکامی ها و عقب ماندگی جوامع امروز ناشی از عدم توجه به همین دوره ابتدایی است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم شاهد کاهش نابرابری های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشیم باید توجه ویژه ای به دوره ابتدایی کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تاریخچه آموزش و پرورش گفت: در کشور ما آموزش و پرورش به خوبی آغاز شد اما به خوبی تداوم پیدا نکرده و به خصوص در دوره معاصر دچار مشکلات و آسیب هایی شد.

تقی زاده اظهار کرد: ما ملت بی ریشه ای نیستیم که کاوش های اخیر نشان می دهد که کتابت، خط و نوشتار از سومر نبوده بلکه کاوش های جدید نشان می دهد خط از تمدن جیرفت در کرمان بوده است. بعدها هم در دوره عیلامی ها و منشور هخامنشیان این امر توسعه پیدا کرده که برای نمونه می توان به تاسیس اولین دانشگاه در دوران باستان و اسلامی در خوزستان اشاره کرد.

وی گفت: در دوره اسلامی ایران پیشتاز در علم و دانش بود. همچنین در قاجاریه اولین سازمان ها به وجود آمده که در دوره پهلوی هم این گونه بوده است. در دوران انقلاب و قبل از آن امام راحل بسیار به علم و دانش تاکید داشته و در نامه ای خطاب به پهلوی نوشت به جای ارتش و نفت تنها آموزش و پرورش را به ما بدهید چون به خوبی درک کرده بود که قدرت فکری، معنوی، اقتصادی، آموزشی و نظامی همه در آموزش و پرورش وجود دارد.

آموزش و پرورش هیچگاه اولویت نخست دولتها نبوده

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: آموزش و پرورش در تاریخ معاصر هرگز اولویت اول دولت های ایرانی نبوده و این بزرگترین مصیبت و چالش در تاریخ معاصر بوده است. لذا زمانی اقتصاد، صنعت و بهداشت خوب خواهیم داشت که اولویت اول دولت قرار بگیرد و در این صورت تا پایین ترین سطوح جامعه افراد به خوبی پرورش می یابند.

تقی زاده عنوان کرد: اما این عدم توجه به آموزش و پرورش باعث شده که با آن همه تاریخ درخشان کشور ما جزو ۹ کشور اول بی سواد دنیا با داشتن ۱۰ میلیون فرد بی سواد باشد. در خوزستان ۶۵۰ هزار بی سواد داریم و این استان رتبه سوم بی سوادی را در کشور دارد که زیبنده استان نیست.

وی تصریح کرد: باید با مدیریت علمی و اجرایی قوی این چالش ها را از بین ببریم اما پرداختن به این مشکلات و رفع آنها از عهده آموزش و پرورش به تنهایی بر نمی آید. بعضی ها معتقدند که علت بسیاری از عقب ماندگی ها و ناکامی ها از آموزش و پرورش و عملکرد ضعیف معلمان است اما این منصفانه نیست و عوامل متعددی در شکل گیری این چالش ها تاثیر دارند. اگر از زاویه تاریخی بررسی کنیم همین استان در تاریخ معاصر کانون بحران ها و حوادث ملی و بین المللی از جمله جنگ جهانی اول و دوم و دفاع مقدس بوده که باعث از بین رفتن بسیاری از زیرساخت ها شد و خوزستان از توسعه عقب ماند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: همچنین منصفانه نیست که خوزستان را از لحاظ آمار با سایر استان ها مقایسه کرد و اعتبارات را یکسان توزیع کنند بلکه باید بر اساس شاخص های تاریخی، اجتماعی به استان ما یک نگاه ویژه کرد.

مشکل ما کمبود منابع مالی و انسانی نیست

تقی زاده گفت: مشکل امروز ما کمبود منابع مالی و انسانی نیست بلکه عدم یک مدیریت علمی و اجرایی قوی و نداشتن برنامه برای توسعه یک مشکل اساسی است. اگر این مدیریت وجود داشت ۲۳۰ میلیارد تومان مطالبه آموزش و پرورش بلوکه نمی شد.

وی ادامه داد: تمام اعتبارات ملی سال جاری برای آموزش و پرورش خوزستان با داشتن حدود یک میلیون دانش آموز تقریبا چهار میلیارد تومان بوده که پول گچ و صابون هم نمی شود. آموزش و پرورش خوزستان تنها استانی است که در مشهد مقدس زائرسرا ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه با حمایت استاندار کمیته ای وصول مطالبات تشکیل شده اظهار کرد: وصول این مطالبات نیاز به زمان دارد. با تشکیل این کمیته مبلغی از مطالبات پرداخت شده بنابراین با استفاده از ظرفیت های استان می توان تحولات بزرگی را ایجاد کرد.

تقی زاده اظهار کرد: با تدوین برنامه یک ساله آموزش و پرورش خوزستان موفقیت های بزرگی را کسب کردیم. در سال جاری ۶۵ هزار دانش آموز در مقطع پیش دبستانی جذب شد که این کمک بسیاری به تقویت مقطع ابتدایی و ارتقا رتبه استان در کشور می کند.

وی افزود: فرآیند تعلیم و تربیت باید از مدرسه به خانه تداوم داشته باشد. داشتن ۲۵۰ هزار والدین بی سواد معضل بزرگی برای استان بوده و کار آموزش و پرورش را سخت تر می کند. برای تقویت سوادآموزی و رفع بی سوادی استان و راه اندازی کلاس برای این اولیا بی سواد به دانش آموزان اعلام کردیم در ثبت نامی سال آینده مدرک دوره پیش دبستانی و مدرک تحصیل والدین را به مدرسه ارائه دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: آموزش و پرورش یک مسئله ملی بوده و باید ذهن مسئولان، خانواده ها و تمام جامعه را با مشکلات و مسائل آن درگیر کنیم و اگر می خواهیم در تولید علم و تکنولوژی جهانی سهمی داشته باشیم باید به آموزش و پرورش توجه ویژه ای کرد. خوشبختانه در یک سال اخیر آموزش و پرورش را به عنوان اولویت استان معرفی کرده ایم و این کار بزرگی است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.