مدیرعامل خانه موسیقی: دولت روحانی رکورددار لغو کنسرت است!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرعامل خانه موسیقی گفته است که لغو کنسرت‌ها در دولت یازدهم بیشتر از دولت پیشین بوده است. بنابر آمار تعداد کنسرت‌هایی که در این یک سال و نیمه دولت روحانی لغو شده‌اند، رکورد لغو در دوره ریاست‌جمهوری ۸ ساله احمدی نژاد را هم زده است.
گروه فرهنگی-رسانه‌ها: کنسرت علیرضا قربانی در دانشگاه شهید بهشتی تهران لغو شد. کنسرت این خواننده موسیقی ایرانی که قرار بود دیروز در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود، برای دومین بار پیاپی طی چند روز گذشته لغو شد. این برنامه که بعد از برپا نشدن کنسرت این خواننده در مشهد و کنسرت برگزار شده وی در ساری تازه ترین اجرای زنده علیرضا قربانی محسوب می‌شد، چند ساعت قبل از برگزاری کنسرت با اعلام شورای نظارت دانشگاه به معاونت فرهنگی دانشگاه، لغو شد.به گزارش روزنامه قانون و به نقل از منابع آگاه در دانشگاه شهید بهشتی، درخواست مجوز برای این کنسرت در تاریخ ۱۱ بهمن از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با همکاری کانون موسیقی به معاونت فرهنگی دانشگاه تقدیم شد. با این حال این درخواست در جلسه‌ای که معاونت یک روز پس از آن تشکیل داد بررسی نشد. به این دلیل که تاریخ برگزاری کنسرت برای ۵ اسفند پیش بینی شده و جلسه بعدی معاونت اواسط اسفند ماه برگزار می‌شد، میراحمدی در گفت‌وگو با مسئولان برنامه قول مساعدت داد تا پیش از موعد، مجوز این کنسرت را صادر کند.

با این حال دانشجویان در تاریخ ۱۸ بهمن درخواست برگزاری جلسه هیات نظارت را تسلیم میراحمدی نمودند و پس از کش و قوس های فراوان بالاخره در تاریخ ۳ اسفند مجوز این همایش صادر شد. درحالی که روز برگزاری کنسرت علیرضا قربانی برای روز دوشنبه ۱۱ اسفند هماهنگ شده بود و مسئولان برگزاری هم تمام مراحل قانونی از تبلیغات تا برگزاری را اخذ کرده بودند،ظاهرا اعضای یک تشکل دانشجویی که به دلیل عدم توثیق نام آن فاش نمی‌شود طی برگزاری جلساتی با برخی از مسئولان دانشگاه از تقارن برگزاری این کنسرت با ایام فاطمیه ابراز نگرانی کردند و خواستار لغو آن شدند.

هر چند ظاهرا در مراحل اولیه مخالفتی از سوی مسئولان دانشگاه با این اجرا نشده بود اما یک روز قبل از برگزاری مراسم ،سرنوشت این کنسرت نیز مانند سرنوشت دیگر کنسرت‌های مجوزدار دولت یازدهم شد.البته همین چند روز پیش بود که کنسرت علیرضا قربانی که قرار بود در استان خراسان رضوی برگزار شود، با وجود دریافت تمام مجوزهای لازم جهت برگزاری، از سوی دادستان لغو شده بود.

لغو کنسرت سیروان خسروی در بوشهر
خبر دیگری که همزمان با خبر لغو کنسرت قربانی در رسانه ها پیچید لغو کنسرت سیروان خسروی در بوشهر بود. آن‌طور که معلوم است مخالفت نیروی انتظامی موجب لغو این کنسرت شده است که قرار بود در روز های ۹ و ۱۰ اسفند و در بوشهر برگزار شود.از قرار معلوم مردمی که بلیت های این کنسرت را خریداری کرده بودند و مشتاقانه به محل برگزاری کنسرت آمده بودند، با تابلویی رو به رو شدند که روی آن نوشته شده بود «کنسرت سیروان خسروی لغو است» و با افسوس و ناراحتی محل را ترک کردند.جالب آنکه قبل از ورود مردم به سالن، نیروی انتظامی به مدیر گروه اعلام کرده بود اگر اعضای گروه را به هتل انتقال ندهد، بازداشت می‌شود. البته مدیر اداره ارشاد بوشهر که اصرار به برگزاری این کنسرت داشت نیز در زمان رخ دادن این اتفاقات با خاموش کردن تلفن همراهش، جوابگوی تهیه کننده کنسرت نبود.البته هنوز برای مردم مشخص نشده که مگر در این کنسرت قرار بود چه اتفاقی رخ دهد که در لحظه آخر نیروی انتظامی آن را لغو می‌کند.

لغو کنسرت در این دو سال بیش از ۸ سال زمان احمدی نژاد
لغو کنسرت ها در دولت حسن روحانی به یک رکورد عجیب رسیده است.چیزی که در گذشته سابقه نداشته است ومعلوم نیست این داستان‌ها و فشارها تا کی ادامه خواهد داشت.حالا دیگر این وضع تاسف برانگیز لغو کنسرت‌ها در این یک سال و اندی به حدی رسیده که در تمام دوران هشت ساله احمدی نژاد هم شاهد آن نبودیم.اما به راستی آیا دولت تلاشی برای بهبود اوضاع فرهنگی ندارد و یا اینکه دارد و توان اجرایی اش را ندارد؟ آیا موسیقی ما در این یکی دو سال اخیر اینقدر تغییر کرده که از شنیدن آن توسط مردم هراس داریم یا واقعیت چیز دیگری است؟هرچند گمان می‌رفت با روی کار آمدن دولت یازدهم تا حد زیادی از شدت و میزان این رویدادها کاسته شود. اما گویا تغییر دولت خودش بهانه جدیدی برای لغو کنسرت ها بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشتر درباره لغو کنسرت ها گفته بود: « به کرات اعلام کرده‌ام وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فیلم، کنسرت یا تئاتر مجوز صادر می‌کند باید از مجوزش حمایت کند به‌خصوص هنگامی که خسارتی به هنرمندان وارد می‌شود. جنتی تصریح کرده بود: درعین حال باید توجه داشت که گاهی برخی از جریانات براساس دیدگاه‌های خاص مذهبی خود با انتشار کتاب یا نمایش فیلمی مخالفت کرده و بر اساس احساسات دینی برخورد می‌کنند که از حوزه توانایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج است و گاه نیروی انتظامی یا سایر نهادها ورود می‌کنند. اینکه در برخی شهرها این جریانات بسیار قوی است و مانع می‌شوند را باید از راه دیگر حل کرد.

چه کنسرت هایی در دولت یازدهم لغو شدند
در این یک سال و اندی که از عمر دولت گذشته تعداد زیادی از کنسرت های دارای مجوز قانونی با مشکل لغو در لحظات آخر مواجه شده اند. در این میان اگر بخواهم به تک تک آنها اشاره کنم قطعا به یک لیست بلند و طولانی نیاز است اما برخی از آنها به این شرح است: لغو کنسرت محمد اصفهانی در بندرعباس که قرار بود هفته پایانی بهمن ماه ۱۳۹۲ اجرا شود،لغو کنسرت گروه «لیان» در۱۸ و ۱۹ اسفندماه ۹۲ در بوشهر،لغو کنسرت احسان خواجه‌امیری که قرار بود، هفتم و هشتم اسفندماه ۹۲ در منطقه آزاد اروند برگزار شود، لغو کنسرت وحید تاج که قرار بود ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۹۳ در یزد برگزار شود،لغو کنسرت مجید خراطها و امید جهان که قرار بود اردیبهشت ماه به مناسبت مبعث پیامبر اعظم(ص) در یاسوج برگزار شود و همچنین لغو کنسرت محمد علیزاده و مازیار فلاحی از دیگر کنسرت‌های لغو شده در دولت یازدهم به شمار می‌آید.البته سریال لغو کنسرت های موسیقی به همایون شجریان نیز رسید که بسیاری با شنیدن آن شوکه شدند. کنسرت «چرا رفتی» به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری قرار بود ٨ بهمن ماه در سالن وزارت کشور برگزار شود، اما بنا بر اظهارات تهیه کننده با وجود عقد قرارداد کتبی و پرداخت کامل هزینه سالن از چند ماه گذشته، به برنامه دیگری اختصاص داده و کنسرت لغو شد.

بی اعتباری مجوز دولت بسیار بد است
در همین ارتباط مدیرعامل خانه موسیقی گفته است که لغو کنسرت‌ها در دولت یازدهم بیشتر از دولت پیشین بوده است. بنابر آمار تعداد کنسرت‌هایی که در این یک سال و نیمه دولت روحانی لغو شده‌اند، رکورد لغو در دوره ریاست‌جمهوری ۸ ساله احمدی نژاد را هم زده است. به گفته فعالان هنری این کنسرت‌ها نه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد، بلکه توسط نهادهای سیاسی و مذهبی استان‌ها و یا حرکت‌های خودجوش لغو شده‌اند. مدیرعامل خانه موسیقی در این باره گفت: «بی اعتباری مجوز دولت بسیار بد است. مسئولان باید از مجوزی که می‌دهند با تمام وجود حمایت کنند. باید برگه مجوز پشتوانه داشته باشد. الان امنیت شغلی برای موسیقیدانان وجود ندارد.»نوربخش این وضعیت را بحرانی خوانده و گفته: «آنچه قانون برای ما معین کرده این است که وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی وجود دارد و یک مجوز داده می‌شود. این مجوز به این معنی است که برنامه مشکلی نداشته و باید اجرا شود. چرا باید در دقایق آخر ورق برگردد و اتفاق دیگری بیفتد؟» البته علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد هم درباره فشار گروه های خودسر برای لغو کنسرت ها نظرات جالبی دارد و می‌گوید: «صحبت‌هایی که آقای جنتی، وزیر محترم ارشاد درباره گروه‌های خودسر فرمودند، حتما فصل الخطاب است. ما به عنوان دولت و سیاست‌گذار فرهنگی و مجری و ناظر، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم و خواهیم کرد که تمام فعالیت‌ها را مبتنی بر قانون و اصول و آنچه که به عنوان باور در حوزه مباحث شرع باشد، انجام دهیم. امیدواریم ‌‌نهایت دقت را در این زمینه به گونه‌ای به کار بگیریم که هیچگونه ناهنجاری‌ای در تصمیمات نباشد. اما ممکن است در این زمینه و در این بخش افرادی باشند که این فعالیت‌ها و تصمیمات را برنتابند.»

علی رضوی، مدیر برنامه علیرضا قربانی در گفتگو با روزنامه قانون می گوید:
درباره لغو کنسرت در دانشگاه شهید بهشتی شایعات و گمانه زنی های بسیاری در رسانه ها مطرح شده ،می خواهم دلیل اصلی لغو این برنامه را بدانم و اینکه آیا ارتباطی بین لغو کنسرت خراسان با این برنامه وجود دارد؟
نمی توانم در این باره دقیق اظهار نظر کنم اما درباره اجرای برنامه در دانشگاه شهید بهشتی روال بدین شکل بود که دانشگاه بیش از یک ماه بود که درخواست داده بود کنسرت را در آنجا برگزار کنیم ولی به خاطر تمرین های متعدد و اجراهایی که در شهرهای دیگر داشتیم با برنامه فشرده ای مواجه بودیم.ضمن اینکه خود دانشگاه هم فارغ از بعضی معذوریت ها نیاز به برنامه ریزی منسجمی داشت.تا اینکه برای اجرا در دوشنبه هفته گذشته به توافق رسیدیم. منتها این‌قدر دانشگاه دیر تصمیم گرفت که دیگر فرصتی برای تبلیغات وجود نداشت.

منظورتان همان تاریخ اولیه پنجم اسفند است؟
بله،ابتدا قرار بود این کنسرت در آن روز برگزار شود.

یعنی متولی برگزاری این برنامه خود دانشگاه بود؟
در واقع انجمن اسلامی دانشگاه متولی برگزاری کنسرت بود ولی باید دانشگاه مجوزش را صادر می‌کرد.اما انجمن اسلامی چون معتقد بود در آن زمان کم فرصت برگزاری هرچه بهتر این کنسرت را ندارد از شورای فرهنگی دانشگاه خواستند این برنامه به تعویق بیفتد که در نهایت توافق شد تا این کنسرت امروز دوشنبه ساعت ۱۶ به روی صحنه برود.

با این اوصاف دلیل لغو برنامه چه بود؟
ظاهرا گفته اند تقارن با ایام فاطمیه دلیل لغو این کنسرت است در حالی که ما فکر می‌کنیم این مسئله بیشتر یک بهانه است .چرا که به روایتی وفات حضرت فاطمه (س) چهارشنبه است و همین امشب هم در تهران و برخی شهرستان ها کنسرت های دیگری برگزار می‌شود.حتی ما خودمان دیروز(یکشنبه) در ساری کنسرت داشتیم.البته ما همواره این مسائل را رعایت می‌کنیم و معتقدیم با ارادتی که ما شیعیان به معصومین داریم نباید در این ایام کنسرتی اجرا شود.اما این دوگانگی در سیاست ها هم عجیب است.

با این وجود آیا دلایل لغو برنامه مکتوب به شما اعلام شده است؟
نه هنوز چیزی را مکتوب اعلام نکرده‌اند.فقط یک آقایی تماس گرفت و خودش را از اعضای شورای فرهنگی دانشگاه بهشتی معرفی کرد.او گفت امروز(دوشنبه) شورای نظارت تشکیل شده و تصمیم به لغو این کنسرت گرفته شده است.من گفتم دلیلش چیست گفت بیشتر از این نمی توانم توضیح بدهم.من هم گفتم باید این مسئله را به صورت مکتوب به ما اعلام کنید که قرار شده برای ما بفرستند. اما طبق شنیده ها گویا لغو کنسرت مشهد در تصمیم اخیر بی‌تاثیر نبوده است.

آیا برای این اجرا نیازی به مجوز ارشاد هم بود؟
خیر، چون کنسرت هایی که در دانشگاه ها برگزار می‌شود نیازی به مجوز ارشاد یا استعلام های اداره اماکن نیروی انتظامی ندارند و فقط خود دانشگاه متولی تمام و کمال این مراسم است.

قبلا هم در اجراهای دانشگاهی با این مشکل مواجه شده بودید؟
ما اجراهای دانشجویی زیادی در این سال ها داشته‌ایم مثل کنسرت دانشگاه تهران یا کنسرت دانشگاه امیرکبیر که هیچ کدام هم مشکلی نداشتند.اما درباره این کنسرت احتمال فشارها از سوی حراست دانشگاه را هم می‌دهیم.چون آنها از چند روز قبل با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند متن شعرها را برای شان ارسال کنیم.اما از نظر ما این اقدام درست نبود چرا که آقای قربانی هنرمند شناخته شده ای هستند و کارهای شان هم در قالب آلبوم منتشر شده و هم از صداوسیما پخش می‌شود.دیگر چه لزومی دارد ما دوباره آنها را اعلام کنیم.اما ما آثار ایشان را دوباره به دانشگاه ارائه دادیم.

شاید به این دلیل است که آنها شناختی از علیرضا قربانی و آثارش ندارند.
دقیقا همین طور است.چون قبل تر هم با من تماس گرفتند و گفتند آقای قربانی نباید آهنگ‌های شاد بخواند که من گفتم اصلا شما ایشان را می‌شناسید که چنین حرفی می‌زنید؟اصلا ایشان کار شاد ندارند که بخواهند بخوانند.

آیا با رئیس دانشگاه هم در این باره مذاکره کردید؟
من از آقای دکتر تهرانچی تعجب می‌کنم که چطور اجازه می‌دهند چنین اتفاقی بیفتد.حتی از دکتر فرهادی، وزیر علوم هم تقاضا داریم این مسائل را پیگیری کند. چون این اتفاقات بسیار هزینه بر است و دلایلی که آوردند اصلا محکمه پسند نیست.

با توجه به حرف های اخیر وزیر فرهنگ درباره برخورد دولت با لغوکنندگان کنسرت‌ها،آیا شاهد اقدامی از سوی این وزارتخانه برای جلوگیری از این اتفاقات بودید؟
این اقدامات صرفا شفاهی بوده است.البته الان به ما قول دادند که لغو کنسرت مان را به لحاظ حقوقی و قضایی پیگیری کنند. ما هم از جناب دکتر جنتی برای حمایت شان تشکر می‌کنیم ولی این سخنرانی ها فایده ای ندارد.مهم این است که طرف مقابل یکسری اقدامات عملی در لغو کنسرت ها انجام می‌دهد اما از این طرف دولت فقط سخنرانی و شفاهی حمایت می‌کند.

در برخی رسانه ها گفته شده در جریان لغو کنسرت چناران ،اداره کل ارشاد خراسان هم دخیل بوده است.این مسئله را تایید می‌کنید؟
خیر؛اتفاقا اداره ارشاد تمام تلاشش را کرد تا آن کنسرت برگزار شود.اما بعدتر دیدیم که معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد به جرم اقدام برای برگزاری آن کنسرت به شدت ملامت شده است.

با وجود این اتفاقاتی که درباره این کنسرت‌ها افتاده آیا تمایلی برای اجرای مجدد در دانشگاه شهید بهشتی دارید؟
این طرف سال که قطعا برگزار نخواهد شد.اما اگر قرار بر اجرای مجدد باشد ما باید دقیق آن را بررسی کنیم.ما همیشه تمایل داریم در هر جایی که امکانش وجود داشته باشد برای مردم کنسرت برگزار کنیم.اما دیگر نمی توانیم بدون اخذ تعهد از مسئولان به دانشگاه شهید بهشتی برویم تا هر رفتاری که می‌خواهند با ما داشته باشند.اگر دانشگاه تعهد بدهد طبیعی است که ما هم می‌پذیریم.اما آنها باید بدانند که بیش از اینها برای هنرمندان و مخاطبانی که با شور و شوق به کنسرت ها می‌آیند ارزش قایل شوند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.