
از مثلث برمودا تا جاده مرموز ماهشهر – هندیجان / عبدالواحد عبادی
عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روزگاری بود که هر کشتی یا هواپیمایی که از مثلث برمودا میگذشت ناپدید میشد اما هیچکس از راز و رمز این اتفاقات مرموز آگاهی نداشت.
سرانجام تلاشها و تحقیقات علمی دانشمندان به بار نشست و این راز نیز آشکار شد، اما اینک روزگاری است که جاده بندر ماهشهر و هندیجان حالت مرموزی پیدا کرده است، این جاده در اوایل دهه ۵۰ حدود ۴۳ سال پیش به طول ۷۵ کیلومتر احداث شد پس از آن و با احداث پل ارتباطی هندیجان – دیلم در سالهای جنگ تحمیلی این جاده به مهمترین مسیر ارتباطی خوزستان – بوشهر – هرمزگان و فارس بدل شد و نقش مهمی در پشتیبانی از جبهه و جنگ ایفا نمود.
با پایان جنگ و آغاز عصر سازندگی و رونق بنادر ساحلی خلیج فارس این محور ارتباطی به یک محور مهم ارتباطات اقتصادی و استراتژیک بدل شد به گونه ای که بسیاری از بنادر مهم خلیج فارس را به استانهای مختلف کشور متصل کرد، اضافه بر این واقع بودن بیش از ۵۰ روستای منطقه در مسیر این محور ارتباطی سبب شده است که روستاییان، دامداران و کشاورزان با وسایل موتوری خود در حال تردد و رفت و آمد شبانه روزی بین شهر و روستا و مزارع و مراکز دامداری خود در این محور باشند.
تردد خودروهای سنگین به معادن سنگ و ماسه منطقه، نبود مراکز درمانی مجهز در شهرستان هندیجان ولزوم رفت وآمد ساکنین منطقه برای مداوای بیماران خود ویا اعزام بیماران اورژانسی از این محور ارتباطی به بندر ماهشهر، تردد پزشکان متخصص به بیمارستان تازه تاسیس هندیجان از این مسیر، ترافیک مسافران در ایام تعطیل به شهرهای بندری و هجوم خانواده ای ماهشهری برای گذراندن بخشی از اوقات فراغت خود در ایام تعطیل در طبیعت در فصول زمستان و بهار همه و همه ترافیک سنگینی را برای این محور ایجاد نموده است اخیرا فعالیتهای اکتشافی نفت نیز بر اهمیت این محور افزوده است به گونه ای که به گفته مسئولان محلی روزانه حدود بیست هزار خودرو سبک و سنگین از این محور تردد میکنند.
با وجود این و علی رغم گذشت بیش از چهار دهه بخش اعظم این محور مهم ارتباطی که برای نیازهای چهل سال پیش احداث شده بود تاکنون یکبانده وبا همان ویژگیهای قدیمی، عرض بسیار کم، پیچهای خطرناک و فاقد ویژگیها و امکانات جادهای مدرن امروزی است. با شروع دوران سازندگی انتظار میرفت جاده ماهشهر هندیجان از اولین جادهای مورد توجه برای نوسازی و دو بانده شدن باشد اما این محور مهم وتأثیر گذار در اقتصاد کشور، استان و منطقه مورد توجه واقع نشد.
در دوران اصلاحات فرماندار بومی وقت ماهشهر خبر تصویب دو بانده شدن جاده هندیجان به ماهشهر را اعلام کرد اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد، در دوران اصول گرایی انتصاب یک شخصیت بومی منطقه به استانداری خوزستان موجی از شادی را در میان مردم منطقه ایجاد کرد و اولین انتظار مردم محروم منطقه توجه به محور مذکور بود اما با زهم چنین نشد.
تبدیل شدن هندیجان به شهرستان و انتصاب فرمانداران بومی در ماهشهر و هندیجان و انتخاب نمایندگان بومی هم کارساز واقع نشد، در مصاحبه مسئولان محلی وعده اتمام عملیات جاده سازی تا پایان سال نود و یک داده شد اما تمام نشد و با زهم وعده افتتاح تا پایان سال نود و سه شنیده شد اما باز هم چنین نشد.
این در حالی است که از سالیان گذشته و تاکنون بارها و بارها شاهد حوادث دل خراش رانندگی در این محور پر تردد بوده و هستیم به گونه ای که به جرات میتوان ادعا کرد هفته بدون حادثه خطرناک در این محور سپری نشده و کمتر خانواده ای از ساکنین منطقه را می توان یافت که داغدار عزیزان و بستگان خود ناشی از حوادث این جاده نبوده است. چه خانواده های که در این مدت داغدار عزیزان نشداند و چه جوانانی که در این محور جان خود را از دست ندادند چه زنانی که بیوه نشدند و چه کودکانی که پدران خود را بدرقه کردند اما دیگر هیچ گاه آنان را ندیدند به گونهای که اکنون هر مسافری که قصد گذر از این جاده دارد نگران بازگشت خویش است این وضعیت ضربالمثل مثلث برمودا را به یاد میآورد. اما حال که راز آن مثلث گشوده شد راز عدم تکمیل باند دوم جاده مرموز و مرگ آفرین ماهشهر هندیجان همچنان باقی است امید است دانشمندان متخصص بتوانند راز این مهم را پیدا کنند.
عبدالواحد عبادی – فعال اجتماعی / استاد دانشگاه