مدیرعامل پتروشیمی غدیر: با برنامه‌ای ۳ تا ۵ ساله می‌توان شهرستان بندر ماهشهر را به گلستان تبدیل کرد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: اشاره: شرکت پتروشیمی غدیر (سهامی خاص) در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سال ۱۳۸۱ تأسیس و در دی ماه سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسیده است.
نام محصولات تولیدی آن وینیل کلراید مونومر VCM با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن و پلی ونیل کلراید PVC با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن در سال بوده که در ساخت انواع لوله‌ها، شیلنگ‌ها، عایق‌های الکتریکی، چهارچوب درب و پنجره، کابینت و صنایع خودروسازی و … کاربرد دارد.
اواخر فرودین ماه سال جاری، شرکت پتروشیمی غدیر مردی را در رأس مدیریت خود دید که عملکرد وی در دوران ریاست بر شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی ماهشهر زبانزد خاص و عام است و کسانی که با این مدیر توانمند کار کرده‌اند همواره از وی به نیکی یاد می‌کنند.
….مهندس مسعود سعیدی طاهری، متولد ۱۳۴۵ طاهرآباد کاشان و دانش‌آموخته مهندسی شیمی، گرایش پتروشیمی از دانشگاه نفت…..
خبرنگار روزنامه اروند ساعتی میهمان این مدیر خلاق و توانمند بود و مصاحبه زیر ماحصل این گپ و گفت است.

مهندس مسعود سعیدی‌ طاهری در این گفت‌وگو ابتدا به خلاصه‌ای از تاریخچه تاسیس و نوع فعالیت شرکت پتروشیمی غدیر اشاره کرد و گفت: پتروشیمی غدیر از سال‌های اول دهه ۸۰ بر مبنای تولید ۱۲۰ هزار تن پی‌.وسی.‌سی در سه گرید مختلف و ۱۵۰ هزار تن وی.‌سی‌.ام ساخته شد.
وی ادامه داد: این پتروشیمی واحدی است دست دوم که از اروپای شرقی خریداری و نصب شده و با این وجود در سال‌های تولید که از سال ۱۳۸۹ آغاز شد، نشان داد هم‌تراز واحد نو است و هیچ‌گونه محدودیتی برای رسیدن به ظرفیت اسمی ندارد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد مالکیت سهام این شرکت متعلق به شستا بوده و ۱۰ درصد مابقی نیز به شرکت پتروشیمی بندر امام تعلق دارد.
مهندس سعیدی طاهری افزود: این شرکت حدود ۶۰۰ نفر نیرو دارد که در داخل شرکت مشغول به کار هستند و غیر از رستوران، پروژه‌ها و حمل و نقل پیمانکار دیگری ندارد و همه کارها توسط خود کارکنان شرکت انجام می‌شود.
وی یادآور شد: شرکت پتروشیمی غدیر به همراه سه شرکت دیگر در سطح کشور، چهار شرکت تولید کننده پی‌.وی.سی در ایران به شمار می‌روند.

سعیدی‌طاهری: پتروشیمی غدیر با وجود تمام مشکلات به میزان تولید مناسبی رسیده است

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر در ادامه گفت: ما سال ۹۳ را با مشکل کمبود کاتالیست واحد وی.سی.ام آغاز کردیم و این مشکل باعث شد تولید ما در اواخر سال ۹۲ به کمتر از ۶۰ درصد میزان طراحی برسد.
مهندس سعیدی طاهری اظهار کرد: بر همین اساس بلافاصله بعد از آغاز سال برای تهیه کاتالیست مناقصه‌ای انجام شد و پیگیری‌هایی نیز در این رابطه صورت گرفت و از شهریورماه با افزایش تولید مواجه شدیم و اکنون نیز به میزان تولید مناسبی رسیده‌ایم و مشکل به طور کلی حل شد.
وی افزود: در ۱۰ ماهه گذشته علاوه بر تولید بالای ۷۰ درصد ظرفیت برنامه‌ریزی شده پی.وی.سی، فعالیت‌های دیگری نیز در سطح سازمان انجام شده که یکی از مهم‌ترین آنها بحث تهیه و تدوین نمودار سازمانی شرکت است.
مهندس سعیدی طاهری ادامه داد: بحث آغاز طبقه‌بندی مشاغل برای همکاران نیز دیگر برنامه شرکت بوده که تا پیش از پایان نیمه نخست سال آینده این طبقه‌بندی نهایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پیگیری بحث گواهینامه‌های شرکت و تمدید گواهینامه‌های قبلی دیگر فعالیت مهم شرکت بوده و توانستیم گواهینامه سیستم مدیریت انرژی را در آذرماه ۹۳ اخذ کنیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر متذکر شد: دریافت تقدیرنامه از کنفرانس و سمپوزیوم استراتژی‌های برند در سطح کشور نیز از دیگر دستاوردهای شرکت در سال جاری بوده و در حال حاضر نیز مرحله ارزیابی برای مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی را سپری می‌کنیم.

سعیدی‌طاهری: توجه به مسائل زیست‌محیطی اولویت اصلی پتروشیمی غدیر است

وی یادآور شد: فعالیت‌های زیست‌محیطی متعددی در داخل شرکت انجام شده و نگاه کلی شرکت این است که تلاش کنیم یک محیط پاک داشته باشیم و به هیچ وجه دنبال این نیستیم که محصول را به هر قیمتی که شده تولید کنیم.
مهندس سعیدی طاهری بیان کرد: جلسه‌ای نیز با محیط زیست استان داشتیم و پروژه‌ها و برنامه‌های خود را ارائه کرده که مورد تأیید نیز قرار گرفت و به گونه‌ای این برنامه‌ها تأیید شد که جرائم قبلی متوقف شد تا این پروژه‌ها اجرا شود.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز هم در بحث پساب و هم در بحث آلاینده‌های هوا فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم که شرکت دارد به یک مجموعه پاک تبدیل می‌شود.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر یادآور شد: در سال ۹۴ نیز بنا داریم ظرفیت کاری و تولید شرکت یعنی ۱۱۰ هزار تن از ۱۲۰ هزار تن ظرفیت اسمی را به ۱۱۵ هزار تن برسانیم که امیدواریم به این مهم دست پیدا کنیم.

سعیدی‌طاهری: بی‌توجهی به توسعه صنایع پایین‌دستی مهم‌ترین مانع پیشرفت منطقه است

مهندس سعیدی طاهری در ادامه مهم‌ترین ضعف و مشکل استان خوزستان را عدم وجود واحدهای پایین‌دستی دانست و گفت: در منطقه خوزستان واحدهای پایین‌دستی وجود ندارد و کمتر به این مسئله توجه شده است.
وی ادامه داد: واحدهای پایین‌دستی دو ویژگی بسیار مهم دارند یکی اینکه به شدت نیروبر هستند و اشتغال‌زایی فراوانی دارند و دیگر اینکه ارزآوری و سوددهی آنها از صنایع مادر و بالادستی بسیار بیشتر است.
وی با بیان اینکه یکی از معضلات استان خوزستان مسئله اشتغال و بیکاری است، تصریح کرد: یکی از کارهایی که مدیریت استان و شهرستان باید مد نظر قرار دهند توسعه صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر با اشاره به نقش تأثیرگذار رسانه‌ها تأکید کرد: رسانه‌ها نیز باید روی این مسئله کار کرده و این مهم را از مدیران مطالبه کنند.

سعیدی‌طاهری: رودخانه جراحی بزرگ‌ترین ظرفیت برای توسعه صنایع پایین‌دستی است

مهندس سعیدی طاهری متذکر شد: البته به این نکته نیز باید توجه شود که بزرگ‌ترین مسئله‌ای که برای توسعه صنعت پتروشیمی وجود دارد مسئله آب است که در خوزستان کوچک ترین مشکلی در این رابطه وجود ندارد بنابراین چرا نباید این صنعت در استان رشد و توسعه پیدا کند؟
وی خاطرنشان کرد: وجود رودخانه جراحی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صنایع میان دستی و پایین دستی ایجاد کرده که باید به خوبی از این ظرفیت بهره‌گیری شود.
مهندس سعیدی طاهری با اشاره به ظرفیت‌های متعدد رودخانه جراحی، اذعان داشت: سال‌ها قبل، پیشنهاد دادیم در جوار این رودخانه اردوگاه دانش‌آموزی برای آموزش و پرورش ایجاد شود که به منبع درآمدی نیز برای این ارگان تبدیل شود.

سعیدی‌طاهری: شهرستان ماهشهر بهترین مکان کشور برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر، شهرستان بندر ماهشهر را مناسب‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: اگر سرمایه‌گذاران دوراندیش باشند باید متوجه شوند که این منطقه بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است.
مهندس سعیدی طاهری اذعان کرد: وقتی سرمایه‌گذاری می‌خواهد در منطقه‌ای مانند اراک اقدام به سرمایه‌گذاری کند تأمین و حمل و نقل خوراک مهم‌ترین دغدغه وی خواهد بود در حالی که هزینه حمل و نقل و تأمین خوراک در شهرستان بندر ماهشهر نزدیک به صفر است.
وی خاطرنشان کرد: امکاناتی که در رابطه با آب و برق و بخار در منطقه وجود دارد به هیچ عنوان با دیگر مناطق قابل قیاس نیست و مهم‌تر اینکه در مناطق آزاد و ویژه مشوق‌ها و معافیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران تعریف شده است.

سعیدی‌طاهری: شرکت‌ها و مدیریت شهرستان حقوق متقابل خود را رعایت نمی‌کنند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه شرکت‌های تولیدی و منطقه نسبت به یکدیگر حقوق متقابلی دارند، گفت: منطقه باید یک فضای آرام را به وجود بیاورد تا زمینه مناسب برای فعالیت شرکت‌ها و رشد و توسعه آنها فراهم شود.
مهندس سعیدی طاهری افزود: حقی نیز که منطقه نسبت به شرکت‌ها دارد این است که شرکت‌ها اجازه ندهند محیط زیست آلوده شود، چرا که این مسئله بسیار مهم است و اگر به آن بی‌توجهی شود زندگی را ریشه‌کن می‌کند.
وی ادامه داد: دیگر اینکه شرکت‌ها باید اجاره حضور خود در منطقه را پرداخت کنند، که در این راستا باید در بحث اشتغال و به کارگیری نیروهای بومی و نیز مشارکت در راهبری منطقه سهم خود را ادا کنند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر با بیان اینکه در هر سه مورد از این موارد ضعف وجود دارد، اظهار کرد: آرزو دارم روزی با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و به لطف خداوند و با کمک خالصانه مدیریت منطقه و شرکت‌ها این مسئله تحقق پیدا کند.
مهندس سعیدی‌ طاهری متذکر شد: با این سرمایه‌گذاری صورت گرفته، منطقه می‌تواند پیشرفت زیادی داشته باشد و شهرستان می‌تواند به گلستان تبدیل شود.

سعیدی طاهری: شورای راهبردی دچار روزمرگی و اختلاف‌نظرات ناراحت کننده‌ای شده است

وی در ادامه به برخی چالش‌های منطقه اشاره کرد و گفت: از سال‌ها قبل پروژه‌های کلانی مطرح شده بود که این پروژه‌ها در گیر و دار اختلافات و نقطه نظرات شخصی مانده و دارند خاک می‌خورند، پروژه‌هایی که با اجرای آنها منطقه متحول می‌شود و مجموع آنها به اندازه یک هفته تولید شرکت‌های پتروشیمی هم نیست.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر یادآور شد: به عنوان مثال در سفرهای استانی دولت قبل بیش از ۲۳ پروژه مطرح شده بود که به مرحله پایانی تصویب نرسید چرا که مدیران منطقه و شرکت‌ها آن نگاه کلان را نداشتند.
مهندس سعیدی طاهری اظهار کرد: شورای راهبردی نیز به عنوان تنها مجموعه موجود درگیر روزمرگی‌ها و اختلاف‌ نظرها و بحث‌های ناراحت کننده‌ای شده و از یک سو اراده‌ای در شهر برای برنامه‌ریزی کلان وجود ندارد و از سوی دیگر از طرف شرکت‌ها نیز کم‌لطفی دیده می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه می‌توان با یک برنامه‌ ۳ یا ۵ ساله منطقه را بسیار آباد کرد، گفت: رسانه‌ها نیز باید به این موضوع ورود کنند و با استفاده از ابزارهای موجود ارتباطی، به دردهای اصلی منطقه بپردازند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام آقای مهندس سعیدی طاهری یکی از مدیران موفق صنایع پتروشیمی بوده و من با گفته های ایشان موافق هستم چون ایشان کلان فکر میکند و افق دید ایشان بسیار وسیع است و گفته های ایشان از روی دلسوزی میباشد
  • ای کاش من با آقای طاهری مصاحبه میکردم تا ببینید آیا میتونه پاسخگو باشه؟من کارمند غدیر هستم
  • من ایشون رومیشناسم وقلبا ارزومیکنم مدیرعامل اروند میشدن
  • خبر آمده ایشون مدیرعامل پتروشیمی پلیمر کرمانشاه شدند
  • بله ایشون به این سمت منصوب شدند و ما آرزوی موفقیت و توفیق روزافزون مسئلت داریم.
  • ضمن خیر مقدم امیدواریم که ایشان دست پیمانکار را از شرکت پلیمر قطع کنند