اساتید دانشگاه چمران تجمع کردند؛ یک وجب از دانشگاه کم نشود/تعرض به دانشگاه تعرض به مردم است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: جمعی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز در اعتراض به تخریب بخشی از دیوار دانشگاه، امروز ۲ اسفندماه در مجاورت مسجد امام خمینی(ره) این دانشگاه تجمع کردند.

 

پرفسور امیدعلی شهنی‌کرم​زاده در این تجمع که تعدادی از اساتید و اعضای هیئت​ علمی دانشگاه شهید چمران حضور داشتند، گفت: ​در هیچ جای دنیا به دانشگاه تعرض نمی​شود و دانشگاه سرمایه ملی هر کشوری است و تعرض به آن تعرض به مردم است.

 

وی افزود: این تجاوز به ملک خصوصی نیست و دانشگاه شهید چمران ملک رئیس دانشگاه یا اعضای هیئت علمی نیست و دولت موظف است که به افرادی که ادعای مالکیت دانشگاه را می​کنند و مدرک قانونی دارند با معاوضه زمین، آن​ها را راضی کند ولی یک وجب از دانشگاه کم نشود.

 

کرم ​زاده ادامه‌داد: در کانادا که دمای هوا به ۶۰ درجه زیر صفر می​رسد جهت رفاه دانشگاهیان اقداماتی صورت گرفته و تمام فعالیت​های دانشگاه به زیر زمین منتقل شده است اما متاسفانه ما شاهد این هستیم که فردی به دانشگاه شهید چمران که سرمایه ملی است تعرض و دیوار آن را تخریب می​کند و خواستار تملک اراضی آن است.

 

وی با اشاره به لزوم توجه جدی مسئولان به این موضوع، تصریح‌کرد: دانشگاه تهران در حال خرید خانه​های اطراف است تا محیط دانشگاه را افزایش دهد و حتی در استان اصفهان نیز ارگان‌های صنعتی نتوانستند از مساحت زمین​های دانشگاه کم کنند ولی متاسفانه در استان خوزستان مسئولان چنین توجهی به دانشگاه ندارند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان‌کرد: زمین​هایی که اکنون ادعای مالکیت آن را می​کنند و دیوارهای آن را تخریب کردند، شاید در آینده به آزمایشگاه و کلاس درس تبدیل شود و این به این معنا است که این زمین​ها متعلق به آیندگان است. پیشرفت علم و تحقیقات نیاز به امکانات دارد و باید فضا​هایی در این خصوص در اختیار داشت و به‌جای آن‌که از زمین​های دانشگاه کاسته شود باید به آن اضافه شود.

 

پرفسور کرم​زاده خاطرنشان‌کرد:​ از مسئولان خواستار این هستیم که این مسئله را با جدیت پیگیری کنند و این کار دولت و وزرا است که مشکل دانشگاه‌ها را حل کنند.

 

وی ادامه‌داد: ما از مسئولان خواهش می​کنیم که این مسئله حل شود و خواسته ما از مسئولان این است و این خواسته بزرگی نیست.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان‌کرد: من تعجب می​کنم که به این دانشگاه تجاوز می‌شود اما مسئولان هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. مسئولان باید بدانند که دانشگاه چه ارزشی دارد.

 

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: من از قضات گله​مندم. چگونه قاضی چنین حکمی صادر می​کند و چگونه وکلا اقدام به حمایت و پیگیری موضوع تجاوز به دانشگاه می‌کنند.

 

وی افزود: این تجاوز به حقوق به ملت است و تجاوز به یک خانه شخصی نیست. اساتید دانشگاه شهید چمران تحت هر شرایطی در استان مانده‌اند اما می​بینید که این‌گونه با آن‌ها رفتار می​شود.

 

کرم ​زاده پیگیری مسئولان استان را خواستار شد و گفت:​ نمایندگان مجلس باید به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند و همچنین به‌طور مشخص از دکتر مقتدایی، استاندار خوزستان و آیت​الله جزایری، نماینده ولی فقیه در استان درخواست می​کنیم که این مشکل را حل کنند و این جا است که وحدت حوزه و دانشگاه را باید شاهد باشیم.

 

همچنین در این تجمع دکتر ناهید پوررضا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ​این خانه​های اطراف دانشگاه بعد از تاسیس دانشگاه ساخته شدند. پس این افراد که ادعای مالکیت می​کنند این سال​ها کجا بودند؟ از این آقا باید سوال شود که در زمان تاسیس دانشگاه چند سال داشته​ است.

 

این استاد دانشگاه افزود: ما متاثر می​شویم که هر روز از دانشگاه کم می​شود. واقعا اسف​بار است که دیوار دانشگاه تخریب شود.

 

پوررضا عنوان کرد: مسئولان باید به این وضعیت رسیدگی کنند. از استاندار، امام جمعه و شهردار تقاضا می​کنیم که نگذارند حریم دانشگاه شکسته شود.

 

همچنین دکتر محسن صنیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از دیگر سخنران این تجمع بود و گفت:​ این اتفاق دانشجویان را تحت تاثیر قرار داده است؛ خانواده​های ما متاثر شدند و رسانه​های مختلف این حادثه را بازتاب دادند.

 

وی ادامه‌داد: این حادثه تبعات اجتماعی، امنیتی و فرهنگی بسیاری به همراه خواهد داشت. از شورای تامین استان انتظار داشتیم که از اجرای حکم ممانعت می​کرد.

 

صنیعی تصریح‌کرد: تخریب حریم دانشگاه، شکست حریم دانشگاهیان و تعرض به افرادی است که عمر خود را در راه تدریس فرزندان این کشور گذرانده‌اند.

 

همچنین دکتر مجتبی جعفرپور، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در این تجمع گفت:​ من در زمان دفاع مقدس، دانشگاه را ترک نکردم و از استان خارج نشدم و در کوی اساتید دانشگاه ماندم اما باور نمی​کنم که از طرف خودی به دانشگاه حمله شود.

 

وی اظهارکرد:​ این مسئله تخریب یک دیوار نیست و موضوع فراتر از آن است؛ این تجاوز به دانشگاه و حمله به اخلاق علمی است.

 

این مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز بیان داشت: اگر قرار است مغازه​ای را تخریب کنند به مغازه​های اطراف اطلاع​ می​دهند ولی فرزندان و خانواده​های ما با صدای غرش از تخریب دیوار دانشگاه با خبر شدند.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا در پایان این تجمع یک بیانیه تحت عنوان خواسته​های دانشگاهیان قرائت شد که متن آن به شرح ذیل است:​

 

“ما دانشگاهیان دانشگاه​های جندی​شاپور و شهید چمران اهواز هر گونه یورش به دانشگاه و بی​حرمتی نسبت به دانشگاهیان، اعم از دانشجو، کارمند،​ استاد و پزشک را محکوم می​کنیم.

 

به مسوولین محترم هشدار می​دهیم که با توجه به شرایط جدید اقلیمی این استان و عدم امکان جذب نیروهای تحصیل کرده و توانمند، این‌گونه بی​حرمتی‌ها بیش از پیش موجب خالی شدن دانشگاه و استان از نیروهای خدمتگذار و روبه‌رو شدن مدیریت دانشگاه با انبوهی از تقاضاهای انتقال به دیگر شهرها خواهد بود.

 

دانشگاه مدارک متقنی مبنی بر مالکیت حریم دانشگاه در دست دارد اما تبدیل آن‌ها به اسنادی ملکی که برای دادگاه​های محترم قابل قبول باشد به زمان نیاز دارد. بنابراین از شورای محترم تامین و دیگر مسوولین محترم استان خواستاریم که تا آماده شدن این مدارک و تثبیت تملک دانشگاه، هرگونه انتقال، صدور سند، تغییر کاربری، صدور پروانه ساخت و تفکیک املاکی که در حریم دانشگاه قرار دارند، با صدور دستورالعمل‌های قاطع و لازم​الجرا، ممنوع اعلام کردند.

 

از ریاست محترم دادگستری استان خوزستان خواستاریم که یک قاضی ویژه و آشنا به دیرینه ۶۰ ساله دانشگاه و متبحر در امور املاک و اسناد را برای رسیدگی سریع و خارج از نوبت به این موضوع بگمارند تا تیم حقوقی مشترک دانشگاه​های جندی شاپور و شهید چمران بتوانند در اسرع وقت نسبت به ارائه مدارک و سوابق و ثبت و ضبط اموال بیت​المال که مکرر مورد طمع افراد فرصت طلب قرار می​گیرد، اقدام نمایند.

 

ما کماکان به وظایف آموزشی و پژوهشی خود ادامه می​دهیم اما انتظار داریم که حداکثر در ظرف دو هفته تعهدات و اقدامات قاطع مسوولین محترم استان به سازمان​های ذیربط و دانشگاه ابلاغ گردد. البته ما نسبت به پیگیری خواسته‌هایمان، ​جدی، هوشیار و حساس خواهیم بود و در صورت عدم توجه مسوولین محترم، ناچار خواهیم شد که برای حفظ حدود و ثغور و حرمت دانشگاه، تمهیدات دیگری را پیش گیریم و در آن صورت عواقب ناگوار احتمالی آن،​ به عهده مسوولین محترم استان خواهد بود.”

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.