هورالعظیم کاملاً خشک می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت​خیز جنوب بر لزوم تغییر طراحی چاه​های نفت میدان نفتی‌آزادگان واقع در هورالعظیم بر اساس ملاحظات زیست​محیطی تاکید کرد.

حسن امیری‌بختیار در سمینار علمی بررسی کانون​های ریزگردها، عوامل، اثرات و راهکارهای مقابله با آن که امروز (۲۷بهمن​ماه) برگزار شد، عنوان کرد: در حال حاضر میدان نفتی آزادگان بدون ملاحظات زیست محیطی، حفاری چاه و استخراج نفت می‌کند و با این کار موجب خشک شدن هورالعظیم شده است.

وی افزود: میدان نفتی آزادگان با طول ۷۴۰ کیلومتر و تولید بیش از ۳۰ میلیارد بشکه نفت جزو منحصر به فردترین میدان​های نفتی توسعه‌نیافته در جهان است.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان کرد: ۴۲ چاه نفت و ۱۰ دکل جهت استخراج نفت در این میدان احداث شده است.

امیری‌بختیار تصریح کرد: در حال حاضر استخراج نفت در هورالعظیم با خشک کردن هور انجام می​شود در حالی که می​توان با ایجاد سکوهای فلزی بدون خشک کردن تالاب از زیر آب، نفت استخراج کرد.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه تولید سکوهای فلزی در خرمشهر واقع است که می​تواند به آسانی این سکوها را در اختیار شرکت​های استخراج نفت میدان نفتی آزادگان قرار دهد؛ همان طور که شرکت​های استخراج نفت خلیج فارس برای تهیه سکوهای فلزی به کارخانه خرمشهر می‌آیند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بیان کرد: برای استخراج نفت، قسمت زیادی از هورالعظیم را خشک کردند و به زودی و تا مدتی دیگر سراسر هور خشک خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر میدان نفتی آزادگان میدان نفتی دیگری به نام یاران جهت استخراج نفت از هورالعظیم برنامه‌ریزی شده که در آینده اجرا می​شود.

امیری‌بختیار تصریح کرد: با استفاده از روش​های نوین استخراج نفت، می​توان تاسیسات کنونی مخرب در هورالعظیم را تا ۷۰ درصد کاهش داد. از جمله این روش​ها، فراورش نفت در خارج از محدوده تالاب و حفاری چاه‌های نفت در یک سیستم است تا کار به نحوی انجام گیرد که هیچ‌گونه پسماند حفاری وارد تالاب نشود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.