گزارش فرهنگ جنوب از نشست خبری استاندار

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روزنامه فرهنگ جنوب در ستون ویژه های خود نوشت:

نشست خبری استاندار خوزستان و معاونین وی با اصحاب رسانه با موضوع ریزگردها پر بود از نکات و حواشی چالشی، همفکری و گاهی تند شدن هایی که ناشی از دلسوزی طرفین بود. دور میز همگی افراد بومی خوزستان بودند و دغدغه ها یکی بود : سلامت مردم و بازگرداندن محیط زیست بر مدار اصلی هر چند که در بالای میز مقامات دولتی نشسته بودند و در طرفین میز خبرنگاران رسانه های غیر دولتی.

عمده سخنان مقتدایی در ابتدای جلسه به شرح ذیل بود :
۱) مقتدایی در ابتدا از مردم خوزستان بابت شرکت در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن و در هوای آلوده به ریزگرد که حاکی از وفاداری آنان است تشکر نمود.
۲) مقتدایی گفت: در شرایطی که باید به کارهای اصلی روزمره و اولویت دار استان بپردازیم ضرورتی نبود که مدیران کشوری به خوزستان بیایند.
۳) در تجمع صورت گرفته جلوی استانداری از میان جمعیت رد شدم و همه شعارها را شنیدم. اعتراضی از نظر من صورت نگرفته است و از صبر و حوصله مردم سپاسگزارم با اعتراض یا بی اعتراض. شعارها علیه نماینده ها هم بی انصافی بود و من که خود آدمی اهل دعوا هستم وقتی حرص و جوش خوردن و دعوای آنان را در مرکز روی مسایل استان می دیدم به گاراژ می زدم. شعارها بر علیه خانم ابتکار هم منطقی پشتش نبود. تجمع کنندگان بهتر بود انرژی و نفس شان را در آن هوا نگه می داشتند به جای اینکه ممتد بگویند : «ای والا ای والا ای والا!»
پس از سخنان ابتدای جلسه مقتدایی، خبرنگاران به بیان دیدگاه های خود پرداختند :
۴) تناقض گویی در مورد منشاء ریزگردها از سوی مسئولین استانی و کشوری مورد پرسش و انتقاد خبرنگاران قرار گرفت.
۵) یکی از خبرنگاران پایگاه رهیاب نیوز که با استاندار وارد مشاجره شده بود و چند باره سئوالات خود را تکرار کرد قصد خروج از جلسه را به عنوان اینکه احترامی ندیده است را داشت که با دعوت خبرنگاران به جلسه بازگشت و توضیح داد که در چند روز گذشته گرفتار بیماری تنگی نفس ناشی از ریزگردها بوده است. او اسپری خود را به عنوان دلیل بیرون آورد و جلوی دهان گرفت و سپس برای دقایق متمادی به سرفه افتاد و به بیرون از جلسه رفت که با تماس همکاران خبری اورژانس در محل حاضر شد و وی را به بیمارستان انتقال دادند.
۶) وجود فلزات سنگین در ریزگردها که در سخنان تعدادی از نمایندگان و مقالات منتشر شده بود مورد انتقاد و تکذیب استاندار قرار گرفت که در پاسخ به ایشان خبرنگاران عنوان کردند که در این زمینه تحقیقاتی توسط دکتر زراسوندی صورت گرفته بود.
۷) نبود مطالعات جامع درباره ریزگردها مورد تاکید خبرنگاران بود.
۸) برخلاف نظر استاندار برخی خبرنگاران را اعتقاد بر این بود که مسئولان طراز اول دولتی مانند معاون اول آقای جهانگیری و رییس محیط زیست کشور خانم ابتکار می بایست با تمام قوا به خوزستان می آمدند و الان باید برای همدردی با مردم خوزستان بیایند
۹) سرپرست کیهان در خوزستان معتقد بود: افرادی که از استانداری به تلویزیون آمدند بعضا نتوانستند توضیحات قانع کننده ای به مردم ربدهند و انتصابات در این حوزه حوادث غیرمترقبه شوخی بردار نیست و می بایست از خبره ترین افراد در این جایگاه استفاده می شد.
۱۰) اگر وضعیت آب و هوایی تداوم پیدا کند خوزستان قابل سکونت است یا خیر؟
۱۱) چندگانگی تصمیمات درباره تعطیلی مدارس مورد اشاره و انتقاد نمایندگان رسانه های گروهی قرار گرفت.
۱۲) به ماسک نزدن استاندار و وزیر بهداشت در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن انتقاد شد و خبرنگار ایرنا این تعبیر را بکار گرفت که وضعیت شما مانند این بود که در شرایط جنگی آژیر قرمز بزنند و در حالی که مردم به پناهگاه بخاطر توصیه ها مبنی بر حفظ جان می روند شما عامدانه به پناهگاه نروید که از نظر اسلامی گناه است و صحیح نیست!
۱۳) تناقض گویی مسئولان درباره گرد و غبار مورد اشاره قرار گرفت و خواهان شدند که ارائه آمار صحیح جای شعار دادن را بگیرد.
۱۴) در پاسخ به استاندار که به خبرنگار رهیاب نیوز مرتب می گفت که «چه کسی گفته خانم ابتکار قرار بود با پرواز به خوزستان بیاید؟» خبرنگار فارس عنوان کرد که لغو پرواز خانم ابتکار به خوزستان ۲۴ ساعت روی خروجی خبرگزاری فارس بود و در صورت عدم صحت خبر چرا توسط محیط زیست تکذیب نشد؟
۱۵) تصمیم دولت برای احیای و غنی سازی هور العظیم چیست؟
۱۶) توزیع ماسک های معمولی به جای ماسک های فیلتر دار مورد انتقاد قرا گرفت و همچنین نبود اتوبوس های سیار درمانی.
۱۷) پس از سوال خبرنگاران دور میز، شوخی ها و تکه پرانی های معروف مقتدایی گل کرد و گفت: «حالا نوبت به مناطق محروم رسید!» که منظور وی نوبت به پرسیدن سوال توسط خبرنگارانی بود که در کنار سالن نشسته بودند!
۱۸) چند نفر از خبرنگاران از استاندار درباره ماهیت قانونی یا غیر قانونی بودن تجمعات مقابل استانداری سئوال کردند و خواهان اظهارنظر صریح استاندار در این رابطه شدند.
۱۹) نشست قرار بود ساعت ۹ صبح شروع شود که با قدری تاخیر از ۹ و بیست دقیقه آغاز شد و در ساعت ۱۱ طبق قرارهای واتس آپی و فیسبوکی مجددا و برای بار دوم جلوی استانداری تجمع صورت گرفت. یکی از خبرنگاران خانم که از مقابل جمعیت گذشته بود و وارد جلسه شد هم در همین ارتباط یعنی قانونی بودن یا غیر قانونی بودن تجمع سئوال کرد.
۲۰) یکی از خبرنگاران عنوان کرد که پنج شنبه تعدادی از معترضین به ریزگردها مقابل استانداری آمده بودند اما برخی از نیروها به آنها گفته بودند امروز استانداری تعطیل است، بروید و شنبه بیایید تجمع کنید!
۲۱) خبرنگار دیگر که در ایام ریزگرد کارش به بیمارستان کشیده شده بود و اتفاقا مورد عیادت دکترمقتدایی و وزیربهداشت قرار گرفته بود در خصوص پاسخگویی مدیران عالی دولت که قرار است برای پیگیری موضوع به خوزستان بیایند گفت: اقدام خوبی است به شرط اینکه مانند دفعه قبل مثل آقای جهانگیری معاون اول در پاسخ به سوال خبرنگاران نگویند: برو بابا!
سپس مقتدایی به بیان توضیحات پرداخت.
۲۲) وی عنوان کرد : از نظر من اگر یک تجمع بدون مجوز شکل بگیرد عواقب احتمالی بر عهده گردآورندگان جمعیت است و چنین تشکل هایی به دلیل اینکه تشکل دعوت کننده مشخصی ندارند که عهده دار مسئولیت شوند غیر قانونی هستند. لذا اگر تجمعی قانونی باشد یک نوع برخورد با ان صورت می گیرد واگر غیر قانونی باشد برخورد دیگری را می طلبد. اما این نکته را خدمت تان بگویم که : بعضی از محرکین شناخته شده حتا این معرفت را نداشتند که در تجمع در هوای آلوده کنار مردم و معترضین بیایند و از خانه با تجمع کنندگان در تماس بودند و خط و جهت می دادند!
۲۳) وی درباره اینکه چرا در جمعیت حضور نیافت افزود: ما ۷-۸ مدیرکل را برای آرام کردن جمعیت و سخن گفتن با معترضین فرستادیم که یا آنها را «هو» کردند و یا «دروغه دروغه» در پاسخ به آنها گفتند. لابلای شعارها وقتی بگویند: «تو اگر برخیزی، من اگر برخیزم، همه برمی خیزند!» برای ما که سن و سالی ازمان گذشته است معنای دیگری دارد و متعلق به افراد و جریان های خاص است.
۲۴) به این دلیل بعد از رفتن سایر مسئولان شخصا حضور نیافتم چرا که بعضی ها می خواستند با «آخرین گلادیاتور» هم همان طور برخورد کنند! کارگران لوله سازی وقتی تجمع کردند و در استانداری آمدند معلوم بود روی صحبت شان با کیست بر خلاف تجمع هفته قبل. تجمع های قبلی هم در کنار کارون به آرامی صورت می گرفت و منابع داخلی و خارجی بدون محدودیتی گزارش دادند و ما هم مشکلی نداشتیم.
۲۵) در یک کلام چنین تجمع های بدون مجوزی غیر قانونی ست اما قرار نیست با مردم برخورد کنیم و با تفکیک انگیزه ها رفتار می کنیم.
۲۶) مقتدایی گفت : ماسک نزدن وزیر بهداشت به توصیه من بود و حتا به وزیر قبلی آقای واعظی وزیر ارتباطات هم که به خوزستان آمدند ، من به ایشان هم توصیه کردم ماسک نزنند تا حس کند چه اتفاقی در خوزستان دارد می افتد. در این لحظه استاندار خود به سرفه افتاد و باز با طنز مخصوص به خود گفت : البته این سرفه ها، سرفه های پیرمردی است نه سرفه های ریزگردی!
۲۷) مقتدایی که به گفته خود اثرات شیمیایی بمباران های رژیم بعث را در سینه و ریه دارد در توجیه و توضیح ماسک نزدن خود نیز در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت : خواستم به عنوان مسئول استان همراه محروم ترین مردم باشم.
۲۸) چنین پدیده ای غافلگیرانه بود و برخی نواقص در رسیدگی و تعطیلی مدارس را می پذیرم.
۲۹) وی در توضیح نیامدن دولتمردان به خوزستان در ایام پیک ریزگردها گفت : من به شخصه مخالف آمدن آنان بودم و به آقای جهانگیری معاون اول نیز گفتم که خواسته هایمان در بسته پیشنهادی ۴۰ بندی را عملی کنید و بعد به خوزستان تشریف بیاورید و قدم تان روی چشم! اما این را هم بدانید که هر مسئولی از مرکز به استان بیاید یک روز کاری من و معاونین گرفته شده و از امور جاری باز می مانیم.
مثلن یکی از خواسته های ما در بسته پیشنهادی تجهیز فرودگاه بین المللی اهواز به دستگاه «آیلس» بود جهت آنکه پروازها با اختلال مواجه نشوند.
۳۰) یکی از خواسته های ما که مورد تایید وزیر بهداشت قرار گرفت این بود که در رابطه با حفاظت از سلامتی مردم از وقوع ریزگردها تا دوهفته پس از آن هزینه های مرتبط با بیماران تنفسی بر عهده وزارت بهداشت و درمان و برای مراجعه کنندگان رایگان خواهد بود.
۳۱) استاندار در توضیح وضعیت تالاب هورالعظیم و انتقادات مطرح شده از خشک کردن بخشی هایی ازاین هور جهت حفاری چاه های نفت در مخزن مشترک با کشور عراق گفت: یکی از مشکلات ما این بود که پیمانکار خارجی ما در این میدان مشترک ، شریک در مخازن طرف عراقی بود لذا وزیر از او خلع ید کرد و البته من قصد ندارم دولت گذشته را متهم کنم و توپ را به میدان آنها بیاندازم اما در دوره مدیریت قبلی محیط زیست، وزرات نفت، توانست مجوز حفاری در هور را بگیرد.
۳۲) وی به منشاهای داخلی و خارجی ریزگردها اشاره کرد و افزود: منشا خارجی کماکان به قوت خود باقیست و در کشور عراق اولویت برای دولتمردان آنها حفظ سرزمین است نه محیط زیست و در رابطه با منشا داخلی هم امسال به تنهایی ۴۶ درصد کاهش بارندگی داشتیم و از طرف دیگر برخی کشاورزان زمین ها را شخم زده اند اما به زیرکشت نبردند که در این شرایط مزید بر علت شده است.
۳۳) استاندار گفت: هر گروه علمی برای بررسی موضوع ریزگردها می بایست با محوریت دو دانشگاه معتبرخوزستان (دانشگاه شهید چمران و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز) تشکیل گردد و ما این موضوع را به مرکز منتقل کرده ایم و هیچ ساختاری غیر از این را در مرکز نمی پذیرم.
۳۴) مقتدایی افزود: ما همانند مرغ عزا و عروسی شده ایم. هم در مرکز و هم در استان چپ و راست می شویم!
۳۵) نماینده عالی دولت در استان خوزستان گفت: در رابطه با تصمیمات در خوزستان دلیل ما برای مسئولین عالرتبه دولتی این بود که در خوزستان پنجشنبه و جمعه ریزگرد بوده و شما نیز در همین روزهای پایان هفته در مرکز در تعطیلی هستید و یقه ما دست مردم گیر است که توجیه ما مورد پذیرش مرکز قرار گرفت.
۳۶) وی در رابطه با مشکلات تحصیلی دانش آموزان خوزستان و رتبه سی ویکم آموزش و پرورش در کشور و مزید بر علت شدن تعطیلی های ناشی از ریزگرد و صحبتی که راجع به اولتیماتوم به آموزش و پرورش برای ضرورت ارتقای ده پله ای داده بود و مورد انتقاد یکی از مدیران کل اسبق قرار گرفت افزود: در هرمزگان ما این تجربه را داشتیم و استان را از رتبه ۲۷ آموزشی به سوم کشور رساندیم.طنز شفاهی مقتدایی مجددا گل کرد و افزود: حالا شما از صعود ده پله ای هشتایش را بگذارید به حساب آبادانی بودن من! در آن صورت بازهم دوپله صعود داشته ایم.
۳۷) وی افزود: برای ارتقای رتبه اموزش و پرورش استان مشاور ملی گرفته ایم .
۳۸) مقتدایی افزود: در خصوص فلزات سنگین موجود در ریزگردها موضوع را نه رد می کنم و نه تایید.
۳۹) استانداردر آخر افزود: اولا از جنس مردم خوزستان هستیم و از طرف دیگر از طرف نظام وظیفه داریم موضوع را به نحو احسن پیگیری کنیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.