در هنگام بروز ریزگردها از چه ماسک هایی استفاده کنیم؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: خوزستان در دهه دوم بهمن ماه چندین بار رنگ خاک به خود گرفت، خاک هایی که در همه جای این شهر پاشیده شده است از ماشین های در حال عبور در خیابان تا ریه های تک تک شهروندان.

استفاده از ماسک یکی از راههای حفاظت از خود در برابر این گرد و خاک ها است ولی در استفاده از همین ماسک‌ها هم باید نکاتی را رعایت کرد. ماسک‌های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و بهتر است از ماسک‌های فیلتردار و ماسکی که دهان و بینی را بطور کامل پوشش می دهد، استفاده کنید.

یک متخصص داخلی در رابطه با انواع ماسک های مناسب در هنگام گرد و خاک های خوزستان در گفت و گو با اکسین پرس اظهار کرد: هم استانی های خوزستانی برای در امان ماندن از اثرات سوء ذرات معلق در هنگام تردد در بیرون از خانه بخصوص ضروری است از وسیله حفاظتی مناسب تنفسی که بتواند میزان مواجهه با این نوع از آلاینده های هوا را به حداقل ممکن کاهش دهد استفاده نمایند، ماسک‌های معمولی به علت داشتن منافذ با سایز بزرگتر، به راحتی امکان عبور ریزگردها را فراهم می‌کنند و مانعی در برابر آن‌ها محسوب نمی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ماسک های معمولی قدرت مقابله با ریزگردها را دارد گفت: خیر ماسک های معمولی این قدرت را ندارند و ماسک هایی که در هنگام گرد و خاک در سطح شهر توزیع می شوند از نوع نانو هستند که در فرآیند تولید این نوع ماسک‌ها ابتدا لایه نانوالیاف بر روی لایه میانی ماسک ایجاد شده که پس از فرایند پایدارسازی به لایه‌های دیگر ماسک دوخته می‌شود. این در حالی است که ماسک‌های معمولی این لایه میانی نانو را دارا نیستند.

دکتر شاه منصوری ادامه داد: متاسفانه بعضا دیده می شود که افراد با استفاده از ماسک های تنفسی نامناسب با خیال راحت در هنگام گرد و خاک در سطح شهر رفت و آمد می کنند و خود رادرمعرض ذرات معلق و سایر آلاینده های هوا قرار می دهند ماسک های جراحی (Surgical mask) از جمله ماسک های تنفسی محسوب می شوند که هیچ گونه جلوگیری از مواجهه افراد با ذرات معلق را سبب نمی شوند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه حال این سئوال مطرح می شود که ماسک حفاظتی مناسب در برابر ذرات معلق در هنگام گرد و خاک خوزستان چه مشخصاتی دارد؟ عنوان کرد: ماسک ها در دو تیپ FFP1 و FFP2 که گاها با نام های P1 و P2 هم در بازار عرضه می شوند.

وی افزود: این ماسک ها می توانند غلظت گردو غبار را تا ۴ برابر (FFP1) و ۱۰ برابر (FFP2) کاهش دهندکارایی نوع مرغوب این ماسک ها تا ۴۴ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه در این ماسک ها وجود سوپاپ جهت خروج هوای بازدمی می باشد که ماسک های معمولی جراحی (Surgical mask) فاقد این سوپاپ ها می باشند ماسک های N95 که جهت مواجهه با میکرو ارگانیسم های عفونی بکار می روند اگرچه قابلیت گرفتن ذرات را هم دارا می باشند ولی بدلیل عدم وجود سوپاپ خروجی جهت خروج هوای بازدمی برای استفاده در هوای آلوده شهرها توصیه نمی شوند.

دکتر شاه منصوری اضافه کرد: وجود سوپاپ، تنفس را تسهیل نموده و فرد احساس آرامش بیشتری در هنگام دم و بازدم می نماید در صورت استفاده صحیح از این نوع ماسک ها می توان آن را با آب نیمه گرم و صابون تمیز کرده و برای مدتی دیگر استفاده کنیم در حالی که ماسک های معمولی این قابلیت را ندارند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.