ما همه از خاکیم، همچنان در خاکیم! دوباره برخاکیم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: گرد و خاک که این روزها به یک میهمان زود آشنا در استان خوزستان تبدیل شده است در لایه های وجودی مردم نفوذ کرده و به گونه ای با زندگی آنان عجین شده است.

گویا این موضوع که انسانها از خاک ساخته شده اند خیلی زود در خوزستان نمایان شده زیرا اگر به رخساره آنان نگاه کنید کمتر کسی است که لایه ای از خاک بر رخسار نداشته باشد.

صبح یک روز دل انگیز زمستانی که راهی یک مرکز علمی و دانشگاهی شده بودم هنگام ورود به این مکان با دانشجویانی مواجه شدم که با بقیه دانشجویان شهرهای دیگر متفاوت بودند!

آری همه این دانشجویان از دختر و پسر گرفته تا کارمند و استاد کاملا چهره دیگرگونی داشتند و گرد و خاکی بر موی و صورت آنها نشسته و چهره این جوانان با نشاط را بسیار خسته و دیگر گون کرده بود.

وقتی برای علت آن به داخل محوطه دانشگاه مراجعه کردم گویا صبح دل انگیز زمستانی چقدر زود غروب کرده بود با خودم انگاشتم که چقدر زمان به سرعت گذشته که متوجه غروب در این شهر زیبا نشده ام اما به ساعتم که نگاه کردم عقربه ساعت هنوز ۱۱ صبح را نشان می داد.

وقتی از نگهبان جلوی در سوال کردم آهی کشید و گفت ای بابا ، مردم خوزستان و اهواز دیگر به این گرد و خاکها عادت کرده اند و اگر این میهمان عزیز یعنی گرد و خاک را روزانه زیارت نکنند دل افسرده می شوند.

از کلامش متوجه شدم که غروب نشده است و این گردو خاکی که در فضا پیدا شده رنگ از رخسار آسمان گرفته و آن را تیره و تار کرده است.

با او به گفت و گو نشستم که ابتدا ماسکی از جیب خارج کرد و گفت: شما که به این هوا عادت ندارید ابتدا این ماسک را بر صورت بگذار زیرا افرادی که با این آلودگی عادت ندارند زود راهی بیمارستان می شوند ولی مردم خوزستان با این میهمان دوست داشتنی کنار آمده اند!

بعد از کلی سوال متوجه شدم که گرد و خاک امسال به رفیق شفیق خوزستانیها مبدل شده و گویا به دلیل خشکسالی با هر بادی این میهمان ناخوانده به خانه های خوزستانیها و به ریه های آنان سرک می کشد.

برخی دانشجویان که از ترس تعطیلی دانشگاه دوان دوان از ساختمانهای متعدد دانشگاه برای انتخاب واحد و یا ثبت نام در ترم جدید رفت و آمد می کردند وقتی با مدیر دانشگاه مواجه شدند وی خیال همه را راحت کرد که کارمندان این دانشگاه بیدی نیستند که از این گردو خاکها بلرزند و دانشگاه و بخش اداری آن تعطیل نخواهد شد.

کارم که تمام شد زدم بیرون تا بقیه کارهایم را در داخل شهر دنبال کنم به اولین چراغ قرمز که رسیدم پلیس وظیفه شناسی را دیدم که در سر این چهار راه وظیفه خود را انجام می داد با تعجب از وی سوال کردم که چرا در این هوای آلوده به انجام وظیفه می پردازی که با تبسمی گفت: این آلودگی که سهل است ۶۶ برابر بودن حد استاندارد فضا از گرد و خاک هم نتوانسته مردم این استان را از پای درآورد.

انگشت به دهان راه را ادامه دادم و دیدم که مردم شهر مشفقانه با میهمان خود کنار آمده اند و بدون توجه به آن زندگی روز مره خود را سپری می کنند.

استان خوزستان مدتی است که متاثر از پدیده خشکسالی با کوچکترین وزش باد به آلوده ترین منطقه از لحاظ وجود گرد و خاک در فضا مبدل می شود بطوریکه در دو هفته پیش میزان گرد و خاک موجود در فضا به ۶۶ برابر حد مجاز رسید به گونه ای که عرصه را بر مردم تنگ کرد.

امروز نیز گرد و خاک ناشی از باد در اهواز به بیش از ۵۰ برابر حد استاندارد رسید به طوریکه ادارات و مدارس این شهر و چندین شهر اطراف نیز تعطیل شدند.

هر چند مسوولان استان و کشور معتقدند که کانون این گرد و خاکها داخلی است و ناشی از خشکسالی است ولی تداوم این موضوع قطعا به مشکلات جسمی و بهداشتی و درمانی مردم منجر می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.