در نشست با نمایندگان خوزستان معصومه ابتکار چه گفت؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:خوزستان در سال ۱۳۹۲، ۳۳ روز خطرناک را تجربه کرد اما در مدت مشابه در سال ۱۳۹۳، ۹ روز خطرناک را تجربه کرده است.
معصومه ابتکار در نشست مشترک نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی افزود: کاهش روزهای خطرناک در خوزستان نشان دهنده این است که برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته در این خصوص، در مسیر درست قرار گرفته، اگرچه تا حصول نتیجه کامل فاصله وجود دارد.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به ویژه اهواز ناشی از دو منبع سوخت مصرفی و گرد و غبار است، گفت: با عزم دولت و همکاری وزارت نفت موفق به اصلاح سوخت مصرفی کشور و استاندارد سازی آن شدیم و امروز با حذف کامل بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور شاهد تغییرات مهم در این بخش هستیم.
وی افزود: همچنین کاهش میزان گوگرد گازوییل عرضه شده از هفت هزار قسمت در میلیون به ۱۵۰ قسمت در میلیون از دیگر اقدامات موثر در زمینه کاهش آلودگی هوا است.
ابتکار با اشاره به اینکه مشکلات محیط زیستی یک شبه ایجاد نشده که راه حل های یک شبه برای آن وجود داشته باشد، گفت: توقف بسیاری از طرح ها همچون کمیته استانی مقابله با آلودگی هوا در خوزستان و شورای حفاظت کیفی کارون در سال های گذشته منجر به ضربه های بزرگی بر بدنه محیط زیست خوزستان شد.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه هر اقدامی برای بهبود شرایط سلامت و زندگی مردم خوزستان و اهواز وظیفه مسوولان است، اظهار کرد: مخالف بیان انتقادات از سوی شما نیستم اما کمترین توقع این است که بخواهم منصفانه نقد کنید و اقدامات صورت گرفته و تغییر شرایط را در نظر بگیرید.
* برنامه ملی و استانی مدون مقابله با گرد و غبار تنظیم شده است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه موضوع گرد و غبار یکی دیگر از مولفه های غیرقابل انکار در آلودگی هوا است که برای رفع آن گام های موثری برداشته شده، اظهار کرد: برای این موضوع برنامه ملی و استانی مدون برای مقابله با گرد و غبار تدوین شده است.
ابتکار با اشاره به آخرین گزارش سازمان هواشناسی که نشاندهنده از دست دادن سه درصد منابع آبی کشور در ۲۳ سال گذشته است، تاکید کرد: ایران در شرایط خشکسالی قرار دارد و این موضوع عامل بسیار مهمی در رخداد معضلات کنونی است زیرا وقتی رطوبت خاک از بین برود، به راحتی کانون های گرد و غبار فعال می شوند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست از رایزنی گسترده منطقه ای و داخلی برای رفع معضل گرد و غبار کشور به ویژه در استان های جنوبی خبر داد و گفت: شرایط نا امنی عراق منجر به توقف تمام توافقات و برنامه ریزی صورت گرفته در این خصوص شده است.
* بازگشایی آب به هورالعظیم برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان
وی افزود: از جمله اقدامات موثر صورت گرفته بازگشایی حوضچه شماره سه هورالعظیم در ماه آذر و رها سازی آب در هورالعظیم به منظور مقابله با پدیده مقابله با گرد و غبار بود.
ابتکار با بیان اینکه این حوضچه برای فعالیت نفتی در سال ۱۳۸۹ مسدود شده بود، گفت: این اقدام به دنبال پیگیری یک سال گذشته برای حفاظت از تالاب هورالعظیم و اجرایی شدن تعهدات مندرج در کمیته های بررسی گزارشات ارزیابی زیست محیطی میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی و پیگیری حقوقی و قضایی برای تامین حقابه صورت گرفته و در نهایت با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به سرانجام رسید.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در همین راستا و به عنوان یک اقدام مهم در راستای کاهش آلودگی هوا در خوزستان دریک سال گذشته، میزان تولید نفت ترش را ۲۰ هزار بشکه کاهش داده ایم و طرح آماک نیز از ماه آینده اجرایی خواهد شد.
ابتکار با بیان اینکه راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب صنعتی کشت و صنعت نیشکر دهخدا که یکی از بهترین و مجهزترین سامانه تصفیه فاضلاب با روش های بیولوژیکی و سازگار با محیط زیست است، یکی دیگر از اقدامات مهم در کاهش آلاینده های اهواز است، اعلام کرد: این تصفیه خانه توانایی تصفیه روزانه یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب فاضلاب صنعتی را دارد و با راه اندازی تصفیه خانه در دست احداث کشت و صنعت دعبل خزاعی اثر این اقدامات بیشتر نیز خواهد شد.
ابتکار ضمن اشاره به تشکیل جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به منظور پیگیری امور مربوط به این رودخانه، گفت: در این جلسه مباحث مدیریت پسماند خوزستان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی گفت: البته دستگاه های دیگری هم در این زمینه مسوولیت دارند که با در نظر گرفتن ساز و کار فرا بخشی انتظار می رود وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با استقبال از دقت نظر و توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوع محیط زیست، اظهار کرد: برای من جای تعجب است که نمایندگان چطور با وقوف به اهمیت محیط زیست، به افزایش بودجه محیط زیست رای نمی دهند و درخواست های مطرح شده در این زمینه را رد می کنند.
* معضلات محیط زیستی فرابخشی است و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد
معاون رییس جمهوری ادامه داد: معضلات محیط زیستی خوزستان، فرابخشی است و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد؛ سازمان محیط زیست اقدامات لازم را آغاز کرده و بهبود نسبی شرایط هم حاصل همین اقدامات صورت گرفته ولی دستیابی به نتیجه کامل زمان بر است.
نشست مشترک نمایندگان خوزستان با معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای تبادل آراء و هم اندیشی در خصوص مباحث زیست محیطی خوزستان به ویژه موضوع گرد و غبار برگزار شد.
درخواست نمایندگان خوزستانی که در این جلسه حضور داشتند، اعلام موضع رسمی رییس جمهوری در این خصوص همچون ورود وی به موضوع دریاچه ارومیه، تشکیل کمیته بحران ریزگردها در دولت و اختصاص جلسه هیات دولت به موضوع ریزگردها در خوزستان بود.
بررسی و نگاه ویژه به موضوع تالاب های خوزستان و احیای تالاب ها، مخالفت با طرح های انتقال آب از خوزستان، پیگیری و برنامه ریزی برای رفع آلودگی های آب، خاک و هوا در خوزستان از دیگر درخواست های مطروحه توسط نمایندگان حاضر در جلسه بود.
ورود یکپارچه و هماهنگ وزارتخانه های امورخارجه، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع مشکلات محیط زیستی خوزستان به ویژه پدیده گرد و غبار از دیگر موارد مورد تاکید نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی بود.
درخواست برای تخصیص بودجه ای خاص اقدامات درمانی، توزیع ماسک و شیر، استقرار گروه های امداد و اورژانس در سطح شهر و کاهش تعرفه درمان و آب برای مردم خوزستان از محل بودجه ستاد بحران کشور نیز از دیگر موارد تاکید شده توسط این نمایندگان بود.
در دومین جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت یازدهم مقرر شد آیین نامه اقدام ملی برای مقابله با گرد و غبار و ریزگردها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی برای تصویب در هیات دولت، تهیه و تقدیم شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.