ارتقای رتبه دانش آموزان خوزستان از ۳۰ به ۲۳

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نشست خبری مسئولان اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری که صبح امروز در محل اداره کل برگزارشد، تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش استان به همراه معاونین خود به ارائه برخی مسائل در حوزه آموزش ابتدایی و متوسطه پرداختند.

تقی زاده ایجاد آرامش و ثبات و داشتن برنامه را از رئوس اصلی این اداره از زمان آغاز مسئولیت خود دانست و گفت: به باورمن آموزش و پرورش خوزستان در سه محور مشکل دارد: کمبود منابع مالی و انسانی و همچنون فقدان برنامه ریزی علمی که مهم ترین آن است و درصورت وجود این برنامه ریزی، می توان بخش عمده ای از این کمبودها را کاهش داد.

وی افزود: اقدام اساسی که در این مدت انجام داده ایم تدوین برنامه توسعه آموزش و پرورش استان بود که هم اکنون به همه مدارس اعلام شده است. درزمینه مشکلاتی که در خوزستان وجوددارد، ۲۶ محور تعریف کرده ایم که نخست مربوط به سواد آموزی (به دلیل وجود ۶۵۰ هزار بی سواد در استان و ۲۵۰ هزار والدین بی سواد دانش آموز) بود. خوشبختانه تلاش های ما در این زمینه نتیجه داد و هفته گذشته استان خوزستان به عنوان استان دارای بالاترین پوشش سواد آموزی اعلام شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان مشکل دیگر استان را در مقطع پیش دبستانی دانست و یادآورشد: در سال گذشته تنها ۳۰ درصد از دانش اموزان مقطع پیش دبستانی را گذراندند که آمار فوق العاده پایینی بود و درسال جاری خوشبختانه با تلاش خوب حوزه معاونت ابتدایی، به بیش از صددرصد افزایش یافت؛ یعنی تعداد ۳۲ هزار نوآموز پیش دبستانی به ۶۵ هزار ارتقا یافت.

تقی زاده یادآورشد: ورود بیش از ۴۰۰ معلم جدید و همچنین جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی درقالب بسته حمایتی وزارت آموزش و پرورش، ارتقاء دو رتبه ای استان در کنکور سراسری، بخشی از دستاوردهای اخیر آموزش و پرورش خوزستان است؛ ضمن این که ما اعتقاد داریم آموزش و پرورش خوزستان نباید برمبنای آمار با بقیه استان ها مقایسه شود؛ خوزستان در طول تاریخ معاصر کانون بحران و آسیب های فرهنگی اجتماعی مختلفی بوده و معیار مقایسه باید برمبنای شاخص های فرهنگی و اجتماعی باشد.

پس از مدیرکل، معاون آموزش متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان به ارائه خلاصه ای از وضعیت کنونی این حوزه پرداخت و گفت: با تئجه به صنعتی بودن استان خوزستان، یکی از برنامه های ما افزایش دانش آموز در رشته های فنی حرفه ای، کارودانش و ریاضی است تا ضمن تربیت بیروی بومی، وادار به وارد کردن نیروی مار از استان های دیگر نباشیم.

جمشید کمایی ادامه داد: خوشبختانه در کنکور سراسری اخیر رتبه دانش آموزان خوزستان از ۲۷ به ۲۵ ارتقا یافت. از دیگر چالش های آموزش و پرورش خوزستان استقرار پایه نهم است تا دوره متوسطه اول کامل شود. در این زمینه با کمبود فضا، نیروی انسانی و تجهیزات مواجهیم که امیدواریم با نگاه ویژه به این بخش، مشکلات کمتر شود.

پس از آن معاون ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان توسعه پیش دبستانی را اولویت نخست آموزش و پرورش دانست و تاکیدکرد: با توجه به وجود مناطق دوزبانه این امر اهمیت زیادی داشت و یکی از کارهایی که انجام دادیم این بود که در تابستان ۹۳ توانستیم هزار و ۵۰ کلاس پیش دبستانی یک ماهه را اجرا کنیم که در این زمینه عملکردمان مورد تقدیر قرارگرفت.

اردشیر شجاعی از دیگر اقدامات این معاونت را طرح ابتکاری توانمندسازی آموزگاران، کاهش نرخ تکرار پایه و ارتقاء رتبه دانش آموزان خوزستانی از جایگاه ۳۰ به ۲۲ در کشور، تولید محتوای الکترونیکی و بازگشت دوهزار و ۲۶۹ نفر از کسانی که از چرخه آموزشی خارج شده بودند به سرکلاس دانست و افزود: بازگشت این افراد به نظام آموزشی کار ساده ای نیست و همگان باید برای معرفی این افراد دست به دست هم دهند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.