مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان: گرد و غبار دو روز گذشته استثنایی بود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: در محدوده خوزستان به واسطه وجود برخی از کانون‌های ریزگردخیز، وزش بادهای نسبتا شدید موجب بروز گرد و غبار می‌شود و کیفیت هوا را پایین می آورد؛ در همین راستا در دو روز گذشته (پنجشنبه و جمعه) شاهد این پدیده بودیم که البته در نوع خود به واسطه برخی از شاخص‌ها تقریبا یک مورد استثنایی بود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده اظهار کرد: در صبح پنجشنبه؛ وزش باد از حدود ساعت ۹ صبح شدت گرفت و در فاصله دو ساعت، میزان آلودگی شاخص غبار از عدد ۱۲۰ که نشانگر ذرات زیر ۱۰ میکرون در هوا است، به بالای ۱۰ هزار میکروگرم در متر مکعب رسید و ​این افزایش فوق​العاده چشمگیر تنها در دو ساعت اتفاق افتاد.

وی افزود: این وضعیت، مردم را غافلگیر کرد و مشکلات بسیار زیادی را در اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان به وجود آورد. این پدیده تا بعدازظهر پنجشنبه ادامه داشت و به تدریج در شب کاهش یافت ولی مجددا در از ظهر جمعه وزش باد آغاز شد و موجب شد که در روز دوم نیز این عدد به ۵ تا ۶ هزار برسد.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: آن چه که بسیار قابل اهمیت است و مهمترین نکته پدیده دو روز قبل می‌باشد، این است که کانون‌های تشکیل ریزگردها در داخل استان خوزستان بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان ادامه داد: در حدود ۱۰ سال گذشته عمده کانون‌هایی که موجب ایجاد ریزگرد در استان خوزستان می‌شد، در کشور عراق بود و آمار نشان می‌دهد که ۷۵ تا ۸۰ درصد موارد از خاک عراق نشات گرفته است. اما در سال جاری با توجه به آماری که از تصاویر ماهواره​ای به صورت کامل استخراج کردیم، از ۱۱ مورد پدیده گرد و غبار امسال، در ۹ مورد کانون ایجاد ریزگردها داخلی بوده و علت نیز این است که امسال بارش و بارندگی خوبی در خوزستان نداشته‌ایم و وضعیت خشکسالی به شدت در حال تهدید است.

وی با اشاره به تعطیلی امروز برای شیفت صبح گفت: غلظت بی‌سابقه پدیده گردو غبار در دو روز گذشته، موجب شد که ورود دانش‌آموزان به مدارس بسیار مشکل شود و با توجه به این که مقدار بسیار زیادی گرد وخاک روی میزها نشسته است، از نظر نظافت عمومی و سلامت امکان ورود دانش‌آموزان به کلاس‌ها مقدور نبود. به این ترتیب، در جلسه‌ای که شب گذشته در استانداری خوزستان تشکیل شد، تصمیم گرفته شد در شهرهایی که روز پنجشنبه و جمعه با پدیده گرد و غبار مواجه شدند، فرصتی برای نظافت عمومی مدارس در نظر گرفته شود تا دانش‌آموزان در شیفت بعدازظهر شرایط بهتری داشته باشند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.