تنش شدید کم‌آبی در مزارع خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این‌که بارش باران نسبت به سال‌های گذشته ۴۰ درصد کمتر بوده است، گفت: کاهش آورد آب در حوضه‌های آبی کرخه و مارون و عدم بارش باران در ۲ ماه اخیر کشت پاییزه استان به‌ویژه گندم را با بحران جدی روبه رو کرده‌ است.

محمد قاسمی‌نژاد​ عنوان‌کرد: به دلیل عدم بارش باران در مدت ۶۰ روزه اخیر و مشکلات کم‌آبی در برخی حوضه​های آبی، مزارع کشاورزی استان دچار تنش شدید کم‌آبی شده‌اند.

وی افزود: امسال حجم آب مفید حوضه‌های آبی مارون ۷۰ درصد و کرخه ۶۵ درصد نسبت به سال‌گذشته کاهش یافته، به طوری که این کم‌آبی و عدم بارندگی تنش شدیدی را به اراضی گندم و سایر محصولات پاییزه استان وارد کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان تصریح‌کرد: ​اراضی دیم خوزستان که عمدتا در مناطق دشتی است از بین رفته تلقی می‌شود و در مناطق کوه‌پایه‌ای مانند ایذه، باغملک، اندیکا و لالی اگر تا دو هفته آینده باران نبارد مزارع این مناطق از بین خواهد رفت.

قاسمی‌نژاد با بیان این‌که گندم عمده کشت اراضی خوزستان است، اظهارکرد:​ در اراضی کشت آبی این محصول تاکنون ۲۰ درصد کاهش عملکرد پیش‌بینی شده است؛ از طرفی کم‌آبی موجب کاهش کیفیت آب و بالا رفتن شوری آن شده که این امر کاهش عملکرد تولید را در گندم و سایر محصولات دیگر تشدید کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد: امسال ۷۳۲ هزار هکتار از اراضی خوزستان زیرکشت انواع محصولات کشاورزی رفته است. همچنین ۶۹ هزار هکتار دیگر کشت ​باغات است. در شرایط کم‌آبی داشت این حجم اراضی به دشواری انجام می‌شود و با کاهش عملکرد همراه است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.