گروه ملی فولاد اهواز به حالت نیمه‌تعطیل درآمد/ بلاتکلیفی میراث امیرمنصور آریا

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: گروه ملی فولاد یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه امیر منصور آریا بود که پس از کشف فساد مالی در این مجموعه و ارتباط آن با دو بانک بزرگ کشور، مدیریت آن در اختیار دادگستری اهواز قرار گرفت. با گذشت سه سال از این پرونده همچنان مدیریت شرکت فولاد اهواز تعیین تکلیف نشده و دادگستری آن را اداره می‌کند. اوایل مهر ماه امسال بر مبنای توافق اولیه در محل دادستانی عمومی انقلاب تهران ۶۸ درصد سهام گروه ملی فولاد ایران به بانک‌های ملی، سپه و رفاه واگذار شد.

در جلسه‌ای که برگزار شده بود، مطالبات بانک‌های ملی، سپه و رفاه موضوع حکم کیفری در پرونده فساد کلان اقتصادی با حضور مدیران بانک‌های طلبکار، صاحبان امضای شرکت سرمایه‌گذاری مه‌آفرید و معاون اجرای احکام دادستان تهران برگزار و توافق شد به‌نسبت مطالبات ۶۳ درصد از گروه ملی فولاد ایران به بانک ملی، ۴ درصد بانک سپه و ۲ درصد به بانک رفاه بابت بخشی از رد دیون موضوع حکم کیفری پرونده گروه آریا واگذار شود. پیگیری‌های فارس حکایت از عدم واگذاری سهام این شرکت‌ به سه بانک اشاره شده دارد.

این شرکت که حجم تولید قابل توجهی داشت، خطوط تولید آن در چند ماه اخیر، متوقف شده است. در همین زمینه برخی کارگران این شرکت درخصوص وضعیت این بنگاه اقتصادی به فارس می‌گویند: چند ماهی است که بسیاری از خطوط تولید متوقف شده و می‌گویند به خاطر محدویت‌های تحریم و عدم امکان وراردات شمش و همچنین بازسازی، این کار انجام شده است.

البته کارگران عنوان می‌کنند که در این مدت ۴ ماهه که تولید تقریبا متوقف شده دستمزدشان به طور کامل پرداخت شده است. یکی از کارگران این شرکت به خبرنگار ما گفت: مدت‌هاست فقط به محل کار می‌رویم اما هیچ کاری انجام نمی‌دهیم. کارگران شیف شب هم در کارخانه می‌‌خوابند و صبح به منزل می‌روند. این در حالی است که در گذشته شرکت فولاد اهواز در چهار شیف کاری فعال بوده است. به گفته برخی کارگران، هر چند وقت یکبار شمش وارد کارخانه می‌شود و خطوط مشغول به کار می‌شوند اما پس از چند روز دوباره فعالیت متوقف می‌شود.

به گزارش فارس، استدلال موانع واردات شمش به دلیل تحریم‌ها در حالی مطرح می‌شود که براساس گزارش شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی کشور در شش ماهه اول سال تولید صنایع فلزات اساسی ۸٫۲ درصد و تولید محصولات ساخته شده از فلز به جز ماشین‌آلات و تجهیزات ۱۴ درصد رشد داشته است.

بنابراین موانعی مطرح برای واردات شمش فولاد وجود ندارد، زیرا صنایع تولید محصولات فلزی رشد قابل توجهی در شش ماه اول امسال داشته‌اند و حتی با وجود رکود در سال‌های ۹۱ و ۹۲، سطح تولید آنها از سال ۱۳۹۰ بیشتر است. یکی دیگر از کارگران این کارخانه به ما می‌گوید، علت اصلی این توقف تولید، موانع واردات شمش و یا بازسازی خطوط تولید نیست.

تجربه نشان داده هر زمان که می‌خواهند این کارخانه را بفروشند، حجم تولید کاهش می‌یابد تا سود‌دهی آن کاهش یافته و با قیمت پایین‌تری واگذار شود. به گفته وی در قبل از واگذاری این شرکت به گروه امیر منصور آریا هم حجم تولید شرکت کاهش یافت. وی در پاسخ به این سوال که آیا در چهار ماه اخیر که تولید به حداقل رسیده، اقداماتی در جهت نوسازی ماشین‌‌آلات انجام شده است، گفت: هنوز اقدام عملی دیده نشده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.