دادستان اهواز: سلاح‌های زمان جنگ هنوز در دست مردم است / سلاح به وفور در شهر یافت می‌شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دادستان اهواز درباره تیراندازی اخیر در منطقه کوی علوی اهواز گفت: تیراندازی ناشی از اختلاف میان دو نفر بود که منجر به زخمی شدن یک فرد شد و در حال حاضر پرونده برای بررسی​های تکمیلی در دادسرا در حال پیگیری است.

علی​اصغر صادقی در نشست خبری مشترک جانشین فرماندهی نیروی انتظامی و دادستان اهواز که امروز ( ۱ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: نیروی انتظامی در کشف جرائم و برخورد با مجرمان و مخلان امنیت عمومی به خصوص در مباحث سرقت و تیراندازی در سطح شهر که هر دو موجب ایجاد ناامنی و سلب آرامش شهروندان می​شود، به موقع اقدامات ضروری را انجام داده است که جای تقدیر دارد.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های تیراندازی در شهر

وی ادامه داد: یکی از مباحثی که نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در آن ورود می​کند، بحث تیراندازی در سطح شهر است که گاه شاهد رخ دادن این اتفاقات در اهواز هستیم. تیراندازی یکی از عوامل ایجاد ناامنی، و همچنین ایجاد احساس ناامنی در شهروندان است. بنابراین دستگاه قضایی با اختصاص شعب ویژه​ای برای بررسی پرونده‌های مربوط به این جرائم در سطح شهر، خارج از نوبت به این پرونده​ها رسیدگی می​کند.

دادستان اهواز برخورد دستگاه قضایی را در خصوص مجرمان بسیار قاطعانه عنوان کرد و افزود: درباره افرادی که اقدام به تیراندازی و سلب آرامش شهروندان می​کنند، هیچگونه اغماضی نخواهیم داشت؛ حتی با افرادی که در مراسم​های عروسی و عزاداری بر اساس سنت غلطی که وجود دارد تیراندازی می​کنند، هرچند از اسلحه مجاز و دارای مجوز شکار استفاده کنند، برخورد جدی و قاطع می​شود و پروانه سلاح شکار ابطال خواهد شد.

صادقی اظهار کرد: تیراندازی در مراسم​های عروسی و عزاداری ناشی از خرده​فرهنگ​های غلطی است که وجود دارد لذا به دلیل اینکه این اقدام از جرائم مخل نظم و امنیت عمومی محسوب می​شود، با اقدام‌کنندگان برخورد شدید می​کنیم.

وی در خصوص تیراندازی اخیر در یکی از مناطق شهر اهواز اظهار کرد: در درگیری بین این دو فرد یک نفر از ناحیه پا مورد اصابت تیر قرار گرفته و زخمی می​شود که با ورود نیروی انتظامی به محل، حادثه خاتمه می​یابد و اکنون پرونده در دادسرا در حال بررسی تکمیلی است.

سلاح‌های زمان جنگ هنوز در دست مردم است

دادستان اهواز گفت: سلاح​هایی که اکنون در دست مردم است، اسلحه​هایی هستند که از زمان جنگ در استان باقی مانده است و قانونگذار قانون مجازات دارندگان سلاح غیرمجاز را در سال ۹۱ اصلاح و اعلام کرد اشخاصی که سلاح غیرمجاز دارند، سلاح خود را تحویل دهند و بعد از اخذ مجوز لازم مجددا آن را دریافت کنند. که شاید یکی از موارد افزایش وجود سلاح در استان همین موضوع باشد.

صادقی درباره ورود سلاح از مرزهای استان اظهار کرد: مرزبانی استان خوزستان بسیار فعال است. شاید در گذشته از طریق مرزهای استان جابه‌جایی سلاح صورت می​گرفت اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش دقت، حساسیت و مراقبت مرزبانان این کار صورت نمی​گیرد.

کشته شدن یک مامور شهرداری اهواز در تیراندازی

وی همچنین درباره کشته شدن یکی از افراد اجرائیات شهرداری در یک حادثه تیراندازی گفت: اجرائیات شهرداری وظایفی را برعهده دارد که باید انجام دهد و در غیر این صورت به دلیل عدم انجام وظیفه قطعا مورد بازخواست قرار می​گیرد. حادثه تیراندازی که منجر به کشته شدن یکی از افراد اجرائیات شهرداری شد، به این شرح بود که دستگاه اجرائیات بر اساس حکم تخریب که در اختیار داشت، در حال اجرای حکم بود و مأموران شهرداری برای اینکه مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نشود، این اقدام را در نیمه​های شب در حال انجام بودند که در این حین فردی با اسلحه اقدام به تیراندازی و راننده لودر را مورد اصابت قرار می​دهد.

دادستان اهواز افزود: متاسفانه راننده لودر که مشغول تخریب مکان بود، در این حادثه کشته شد اما به محض وقوع این موضوع پرونده تشکیل و هم​اکنون در دادسرا در حال پیگیری است.

صادقی درباره سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه شهرداری حکم قضایی برای تخریب مکان در اختیار نداشته است، چگونه اقدام به این کار کرد؛ توضیح داد: در مواردی اخذ مجوز قضایی لازم نیست. شهرداری برای دریافت حکم تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز، موضوع را در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد بررسی و حکم را از این کمیسیون دریافت می​کند و در این شرایط می​تواند بدون اخذ حکم قضایی اقدام به تخریب ساخت و ساز غیرمجاز کند.

سلاح به وفور در شهر یافت می‌شود

وی اظهار کرد: این تیراندازی​هایی که در شهر شاهد آن هستیم از تبعات وجود سلاح است که متاسفانه به وفور یافت می​شود. گرچه برخی سلاح​ها، مجوز دارند اما فرهنگ استفاده از سلاح وجود ندارد.

عرضه قلیان ممنوع است

وی همچنین به ممنوعیت عرضه و تبلیغ قلیان اشاره کرد و گفت: قانونگذاران عرضه و تبلیغ قلیان را جرم دانسته و جزای نقدی برای آن پیش​بینی کرده است. لذا استعمال دخانیات در اماکن عمومی و عرضه قلیان ممنوع است و شخص عرضه کننده نیز در این اقدام محکوم می​شود.

دادستان اهواز گفت: طرح​های خوبی در زمینه جمع​آوری قلیان و جلوگیری از عرضه آن در سطح شهر انجام شد که به دنبال آن تعدادی از مکان​های عرضه قلیان پلمپ شد. اما آنچه که اهمیت دارد این است که متاسفانه در لوای عرضه قلیان، جرائمی از جمله استعمال موادمخدر، مشروبات الکلی و جرائم دیگر را شاهد هستیم که لازم است اقدامات لازم در جهت جلوگیری از گسترش این پدیده با جدیت انجام شود.

صادقی در خصوص عدم شماره​گذاری خودروهای پلاک اروند در منطقه آزاد نیز توضیح داد: بحث تردد خودروهای پلاک اروند از منطقه آزاد در استان با تلاش​های دکتر مقتدایی استاندار خوزستان به نتیجه رسید و در ابتدا تردد آنها تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری مصوب شد اما پس از آن به کل استان تسری پیدا کرد. اما این موضوع با مصوبه‌ای که دولت در این زمینه داشت متناقض بود ولی مسئولان اجرایی استان در حال پیگری موضوع هستند و جای امیدواری است که تردد خودروهای پلاک اروند در کل استان و محدوده منطقه آزاد مشکلی نداشته باشد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.