مسکن مهر خوزستان و معضلات پیش رو/ در جانمایی مسکن مهر خوزستان سلیقه به خرج داده نشد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان گفت: حجم تعداد منازل مسکن مهر از تقاضا بیشتر بود و بهتر بود به جای یک کار عجله ای، مردم با پول خود در بافت فرسوده شهری خانه می ساختند. هم اکنون نیز در شهرهایی که این منازل درون شهر بوده از مسکن مهر بهتر استقبال شده است.

مرادعلی واهبی در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز اظهارداشت: مسکن مهر به طور کلی طرح خوبی بود که در جانمایی آن در بسیاری از شهرهای خوزستان سلیقه چندانی به خرج داده نشد و الان شاهد آن هستیم که در کنار برخی شهرها شهرک هایی درست شد. شهرک ها اکنون ازنظر مسائلی چون خدمات رسانی شهرداری، به معضلی برای شهرها تبدیل شده اند.

وی افزود: هنگامی که شهرکی خارج از شهر ساخته می شود، بین این دو خلائی به وجود می آید که در آن افراد سودجو اقدام به تملک زمین ها و ساخت و ساز غیرقانونی می کنند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان یادآورشد: ایجاد شهرک نقطه ضعف بزرگی در طرح مسکن مهر در خوزستان بود و باید به جای آن از از ظرفیت بافت فرسوده در شهر استفاده می شد؛ به این معنا که در درون شهر و در بافت فرسوده خانه های جدید را می ساختند. این مناطق به دلیل آن که ظرفیت کمتری را ایجاد می کرد مورد توجه قرارنگرفت و مسئولان با عجله و با نیت خیر می خواستند از ظرفیت به وجود آمده بیشتر استفاده کنند اما نحوه اجرای آن در بعضی شهرها غلط بود.

واهبی تاکید کرد: ایجاد شهرک و منازل مسکن مهر خارج از شهر محدود به شهرهای بزرگ نبود و برخی شهرهای متوسط و کوچک استان نیز به این مشکل دچار شده اند و اگر این موضوع به درستی مدیریت نشود مشکلات بسیاری را به وجود می آورد.

وی درباره نحوه کنترل این مشکل عنوان کرد: اکنون بهترین راه چاره آن است که در طرح های جامع و تفضیلی اصلاحات صورت گیرد و در مرحله بعد در حدفاصل بین شهر و شهرک، کاربری های مناسبی ازجمله فضای سبز پیشبینی و ایجاد شود. این فضا از قبل باید طراحی می شد.

مسئول کنترل و نظارت ساخت و سازهای سازمان نظام مهندسی پیرامون معماری این منازل و تناسب آن با فرهنگ مردم بومی گفت: در اجرای مسکن مهر خود سازمان مسکن کارگروه معماری در نظام مهندسی تشکیل داد که درجاهایی هم خوب کار کردند. برمبنای اصول شهرسازی ساخت آپارتمان نسبت به منازل ویلایی اولویت دارد، زیرا گسترش شهر به صورت عمودی از حاشیه نشینی پیشگیری می کند.

واهبی یادآورشد: اما در شهرهایی که قیمت زمین ارزان تر است اصلا از آپارتمان نشینی استقبال نمی شود و فردی که در یک خانه ویلایی ۶۰ میلیون تومانی زندگی می کند، حاضر نیست آن را با یک آپارتمان با قیمت مساوی معاوضه کند.

وی تاکیدکرد: حجم تعداد منازل مسکن مهر از تقاضا بیشتر بود و بهتر بود به جای یک کار عجله ای، مردم با پول خود در بافت فرسوده شهری خانه می ساختند. هم اکنون نیز در شهرهایی که این منازل درون شهر بوده از مسکن مهر بهتر استقبال شده است.

این مهندس عمران افزود: ازسوی دیگر در این طرح نحوه انتخاب پیمانکار نیز شرایط خوبی نداشت و اگر نحوه اجرای پروژه ها تخصصی تر بود و به شرکت های بزرگ و انبوه سازان سپرده می شد، با موفقیت بیشتری همراه بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.