مگس میاز امسال تلفاتی در سایت کرخه نداشته است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مگس میاز امسال تلفاتی در سایت کرخه  محل نگهداری گوزن زرد نداشته است.

عادل مولا افزود: با وجود مساحت زیاد این سایت و گسترده بودن جنگل های این منطقه،تاکنون تلفاتی بر اثر هجوم مجدد مگس میاز گزارش نشده و منطقه از حالت بحرانی خارج شده است.

وی افزود: پارسال بیش از ۴۰ راس گوزن زرد به واسطه حمله مگس میاز به این سایت تلف شد و آسیب بسیاری به این گونه حفاظت شده جانوری وارد شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان گفت: در این مدت به دلیل وسعت منطقه آمارگیری از تعداد گوزن های زرد انجام نشده، اما تصاویر گرفته شده از برخی نقاط سایت نشان می دهد که خوشبختانه گوزن ها زاد و ولد داشته اند.

مولا افزود: مگس میاز با تخم گذاری بر روی بافت نرم بدن گوزن زرد، تعداد زیادی لارو را وارد بدن حیوان می کند که در صورت از بین نرفتن لاشه ها پس از دو هفته این لاروها از بدن حیوان خارج شده و به درون خاک می روند.

وی بیان کرد: با شروع فصل پاییز این احتمال داده می شد که لاروهایی که به درون خاک رفته اند مجدد از خاک بیرون آمده و موجب تشدید بحران در منطقه شوند که خوشبختانه تاکنون شواهدی مبنی بر فعالیت مجدد مگس میاز مشاهده نشده است.

پارک ملی کرخه در شمال خوزستان ، دارای دو بخش شمالی و جنوبی با مساحت هفت هزار هکتار است که گوزن های زرد ایرانی در محدوده جنوبی سایت نگهداری می شوند.

خرداد سال ۹۲ نخستین لاشه گوزن زرد در سایت کرخه بر اثر هجوم مگس میاز کشف شد و پس از آن بیش از ۴۰راس از این نوع گوزن در این منطقه در اثر هجوم این نوع مگس تلف شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.