ضرورت ایجاد مجتمع‌ها و دهکده‌های توریستی و تفریحی در خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: ضرورت ایجاد مجتمع‌ها و دهکده‌های توریستی و تفریحی در خوزستان از آن جهت اهمیت دارد که رودخانه کارون به‌عنوان یک نماد در کشور شناخته شده است، طولانی‌ترین رودخانه در کشور به طول ۹۵۰ کیلومتر، تنها رودی در ایران که به آب‌های بین‌المللی و اقیانوس راه دارد، تنها رودخانه‌ای است که قابل کشتیرانی است، همچنین پتانسیل‌های محیط جغرافیایی استان و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی می‌تواند همه ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب کند.

 

دکتر محمد بافقی‌زاده اظهار کرد: موقعیت آب و هوایی استان می‌طلبد با راه‌اندازی این مجتمع‌ها، در فصول پاییز و زمستان که اکثر شهرهای کشور در شرایط اقلیمی سرد قرار گرفته‌اند و آن‌دسته از گردشگرانی که قصد مسافرت دارند و یا کسانی که علاقه‌مند به انجام ورزش‌های آبی هستند، این استان را برای مقصد خود انتخاب کنند.

 

وی گفت: همچنین وسعت زیاد استان و جاری بودن رودخانه‌ها در آن مناظر زیبا و جذابی را به استان بخشیده زیرا که در شمال کشور به‌علت طول کم رودخانه‌های آن و جنگل‌های فراوان آن، اکثر مجتمع‌ها در کنار سواحل خزر ایجاد شده‌اند و این امر محدودیت‌هایی را برای گسترش این‌گونه مجتمع‌ها ایجاد کرده است ولی در خوزستان این امکان وجود دارد تا در طول مسیر این رودخانه‌ها و در نزدیکی شهرهای واقع در مسیر این رودخانه‌ها اقدام به ایجاد چنین مجتمع‌های گردشگری کرد. حتی این امکان وجود دارد که بتوان به‌جای ایجاد چنین مجتمع‌هایی، اقدام به تاسیس و راه‌اندازی دهکده‌های توریستی متعدد شود.

 

بافقی‌زاده ادامه داد: استان خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خود دارای شرایط متفاوت نسبت به سایر استان‌های کشور است و این شرایط به نوبه خود می‌تواند وضعیتی متفاوتی را نسبت به جذب توریست در این استان ایجاد کند. وسعت زیاد استان، موقعیت جغرافیایی و وجود کوه‌های مرتفع و جلگه‌های وسیع، وجود رودخانه‌های پر آب دائمی و فصلی، دسترسی به آب‌های آزاد و بین‌المللی، همه و همه دست به دست هم داده تا شرایط منحصر به فردی را در این استان ایجاد کند و از مزیت‌های مهم توسعه گردشگری استان محسوب می‌شوند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور خوزستان خاطرنشان کرد: به‌علت شرایط آب و هوایی گرم و شرجی تابستان استان و آن هم به‌مدت بیش از ۵ ماه از سال که به‌عنوان یک عامل بازدارنده جهت انتخاب این استان به‌عنوان یک مکان مناسب گردشگری به‌حساب می‌آید، باعث می‌شود هر گردشگری تنها در فصول خاصی به این استان مسافرت کند ولی ختم شدن جاده‌های خشکی آن به سواحل نیلگون خلیج‌فارس، آب‌های آزاد و بین‌المللی، جاری بودن رودخانه‌های دائمی کارون، دز، کرخه و اروندرود در اکثر شهرهای استان می‌توانند عامل مهمی جهت جذب گردشگران باشند.

 

وی افزود: رودخانه‌ها، تالاب‌ها و سواحل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند که امروزه تعداد بسیاری از گردشگران را در سرتاسر جهان به سوی خود جلب می‌کند. آنچه امروزه یک گردشگر می‌تواند از آن برای رفاه و امنیت خود در این مکان‌ها استفاده کند تاسیسات گردشگری است که با هدف ارائه خدمات و جهت پذیرایی و اقامت مسافران و گردشگران ایجاد می‌شود. یکی از این تاسیسات، مجتمع‌های توریستی ساحلی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب به آن‌ها را داشته باشد و زمینه رشد و رونق اقتصادی منطقه را فراهم نماید.

 

بافقی‌زاده گفت: ایران با حدود ۱۴۰۰ کیلومتر ساحل در جنوب و ۲۶۰ کیلومتر ساحل در شمال شرایط مناسبی جهت رونق گردشگری ساحلی در شمال و جنوب کشور دارد که به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی جنوب کشور در فصل گردشگری که عموماً در تابستان است و نیز به دلایلی دیگر، توجه گردشگران به سواحل شمالی بیشتر از جنوبی است اما به استثنای فصل تابستان در سایر فصول سال سواحل جنوب کشور دارای شرایط بسیار مناسبی جهت جذب گردشگر می‌باشند. از طرفی استان خوزستان علاوه بر ساحل، دارای پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور از جمله کارون، دز و کرخه نیز هست. عبور این رودخانه‌ها از میان شهرهای استان به‌خصوص شهرهایی که دارای قدمت تاریخی فراوانی می‌باشند بر اهمیت این رودخانه‌ها افزوده است. شوش، شوشتر، دزفول، اهواز از جمله ین شهرها هستند.

 

وی تصریح کرد: مکان‌یابی مناسب و احداث مجتمع‌های گردشگری ساحلی در استان می‌تواند به‌عنوان یک راهکار مناسب به منظور ایجاد شرایط استفاده عامه مردم و گردشگران از رودخانه‌ها و تالاب‌ها و سواحل باشد. رودخانه کارون با دارابودن ظرفیت‌های بالای گردشگری و چهره زیبایی که با عبور خود از وسط کلان‌شهر اهواز ایجاد کرده است، وجود چندین مجتمع گردشگری ساحلی را احساس می‌کند.

 

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون افزود: پتانسیل‌های گردشگری که می‌توان برای رودخانه کارون متصور شد مربوط می‌شود به فعالیت‌هایی از جمله ماهی‌گیری، شنا، غواصی، قایقرانی، اسکی روی آب، حمام آفتاب، احداث پارک، رستوران، مراکز خرید و هتل، سینماهای روباز ساحلی و غیره. با توجه به پتانسیل‌های ذکر شده توجه بیشتر مسئولین جهت سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی و خصوص را طلب می‌کند؛ زیرا سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد مجتمع‌های گردشگری ساحلی در اکثر شهرهای واقع در مسیر رودخانه‌های استان به سمت سواحل خلیج‌فارس انجام نگرفته است. در این استان، اکثر شهرهای واقع در مسیر رودخانه‌های استان دارای چنین ویژگی‌های منحصر به فردی بوده ولی هیچکدام از این شهرها از این فرصت و ویژگی‌ها در جهت رونق بخشیدن به وضعیت اقتصادی و معیشتی و نیز کسب درآمد و جذب گردشگر استفاده نکرده‌اند.

 

بافقی‌زاده ادامه داد: برخورداری از میراث غنی فرهنگی، باستانی و تاریخی، وفور آثار تاریخی و تنوع آداب و سنن در این استان مهمترین مزیت نسبی شهرهای خوزستان در جذب گردشگر است، شهرهایی مانند شوش، شاوور، خرمشهر، آبادان، اهواز، شادگان با وجود شرایط استثنایی و دارابودن ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر هنوز نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید در جهت پیشرفت صنعت توریست گام بردارند. شوش با دارابودن اماکن مذهبی (آرامگاه دانیال نبی) و به‌عنوان خواستگاه خالصترین و قدیمیترین نژادهای اسب اصیل عرب در جهان، شاوور با واقع شدن در نزدیکی اماکن تاریخی (معبد چغازنبیل)، خرمشهر و آبادان با شرایط مساعد ساحلی خود، اهواز با دارابودن رودخانه همیشه جاری کارون و شادگان با تالاب بین‌المللی خود هیچ‌گونه اقدامی در جهت ایجاد و تاسیس چنین مجتمع‌هایی برای نگاه داشتن و توقف و استراحت مسافران نکرده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: امروزه اهمیت ورزش بر هیچ‌کس پوشیده نیست و رابطه آن با مقوله‌هایی چون توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و توسعه پایدار اثرات فراوانی را بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع به‌جای نهاده است. انجام ورزش‌های آبی بدون وجود زیرساخت‌های آن و از همه مهمتر بسترهای آن امکانپذیر نیست و همه‌جا این امکان وجود ندارد که بتوان در این امر سرمایه‌گذاری کرد. وجود رودخانه‌های استان می‌تواند شرایط بسیار مساعدی را جهت انجام و توسعه این‌گونه ورزش‌ها به‌وجود آورد و موجب تحول و توسعه در عرصه‌های شهر و شهرنشینی شود. با ایجاد مجتمع‌های گردشگری ساحلی و سرمایه‌گذاری در جهت توسعه ورزش‌های آبی در استان اثرات عظیمی بر توسعه زیرساخت‌های شهری، اشتغال، شناخته شدن شهر، جذب گردشگران تاریخی، فرهنگی و ورزشی به استان، توسعه صنایع به‌ویژه صنایع ورزشی دارد.

 

بافقی‌زاده گفت: امروزه بدیهی است که صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع در جهان محسوب می‌شود؛ رونق اقتصادی و رسیدن به شرایط اقتصادی مطلوب و از همه مهمتر ایجاد اشتغال به‌خصوص در استانی مانند خوزستان که با وجود دارابودن جمعیت جوان فراوان جویای‌کار و بالابودن نرخ بیکاری در این استان، توجه جدی به این امر را می‌طلبد. امید است با راه‌اندازی این مجتمع‌های گردشگری ساحلی گامی در جهت افزایش آسایش و ایمنی و سفر بی‌دغدغه گردشگران برداشته شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.