گردشگری تنها صنعت پاک در جهان است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو هیات علمی همایش ملی رودخانه کارون با اشاره به اینکه گردشگری تنها صنعت پاک جهان است گفت: با وجود آلودگی رودخانه کارون نمی توان شاهد رشد صنعت گردشگری در خوزستان بود.

محمدعلی فیروزی یکشنبه در همایش علمی بررسی ظرفیت های گردشگری رودخانه کارون گفت: رسوب گذاری،کاهش آورد رودخانه کارون و آلودگی این رودخانه از مشکلات اصلی رودخانه کارون است.

وی با اشاره به اینکه کاهش آورد رودخانه کارون و اجرای پروژه های عمرانی در ساحل این رودخانه موجب شده کارون قدرت خودپالایی نداشته باشد گفت: آلودگی موجود در رودخانه کارون ناشی از کم آبی، احداث سدها، انحراف سرشاخه ها و ورود زهاب ها و فاضلاب شهری است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری در رودخانه کارون به پایداری آب وابسته است اظهارکرد:حوضه رودخانه کارون دارای استعدادها و جاذبه های گوناگون گردشگری است که در قسمت های آبخیز، آبراهه و آبریز این حوضه خود نمایی می کند.

وی در خصوص ساخت وسازهای انجام شده در حاشیه این رودخانه گفت: با ساختن جاده های ساحلی میزان ترافیک شهر اهواز کمتر شده،اما با تنگ شدن برخی ورودی های این رودخانه ،به اکوسیستم کارون لطمه وارد شده است.

دیگر عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت: اگر در گذشته از فرصت های رودخانه کارون به خوبی استفاده می شد امروز برای بررسی چالش های این رودخانه،همایش برگزار نمی شد.

محمدابراهیم مظهری افزود: با بررسی وضعیت کارون می توان برای معماری و شهرسازی حاشیه این رودخانه طرحی ارایه کرد که با وضعیت این رودخانه هماهنگی داشته باشد.

وی گفت: تمامی تمدن های بزرگ دنیا، زمانی در کنار رودخانه ها شکل گرفته اند، و امروز نیز بخش قابل توجهی از میراث ماندگار جهان در کناره رودها قرار دارد.

عضو هیات علمی همایش کارون افزود: سازمان جهانی یونسکو که مهمترین مرجع حفاظت از جاذبه های گردشگری جهان است تا سال ۲۰۱۱تعداد ۹۱۱ اثر گردشگری را ثبت کرده که تنها ۶۶ درصد آن منظر فرهنگی تداوم دار بوده است.

مظهری افزود: منظر فرهنگی بر تعادل انسان و محیط زیست تاکید دارد و این بحث از دو دهه گذشته در یونسکو به صورت جدی دنبال می شود و در اصل به معنی فرهنگ، هویت و اعتقادات مردمی است.

وی با اشاره به وضعیت آبشارهای شوشتر گفت: این آبشارها به گونه ای هنرمندانه ساخته شده اند که هیچ گونه تضادی با طبیعت ندارند و طبیعی به نظر می رسند.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: باغ خان در حاشیه رودخانه گرگر نیز به گونه ای ساخته شده که به این رودخانه اشراف کامل دارد در صورتی که امروزه در حاشیه رودخانه کارون ساختمان ها چشم اندازی به این رودخانه ندارند.

همایش ملی رودخانه کارون اسفند امسال در اهواز برگزار خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.