کشت برنج در خوزستان ممنوع است اما آب کارون جهت کشت برنج به اصفهان منتقل می شود/ تالاب​های خوزستان دست کمی از دریاچه ارومیه ندارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس مجمع نمایندگان خوزستان از اختصاص مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان جهت اجرای طرح انتقال آب کوهرنگ سه از سرشاخه​های کارون به فلات مرکزی انتقاد کرد.

صیدعیسی دارایی در شورای اداری که امروز، ۱۱ دی​ماه با حضور معاون اول رییس‌جمهور در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در بحث انتقال آب از سرشاخه​های کارون به فلات مرکزی طرح​های کوهرنگ یک پیش از انقلاب، بهره​برداری از کوهرنگ ۲ در سال ۶۴ و اکنون کوهرنگ ۳ که یکی از معضلات مشکلات اصلی ماست که احداث آن از سال ۶۹ آغاز شده و هنوز به بهره​برداری نرسیده است. با بهره​برداری از این طرح ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال منتقل می​شود.

وی گفت: اختصاص اعتبار در بودجه امسال برای طرح اشتغال آب کوهرنگ ۳ در حالی انجام شد که پیش از این کارشناسان خارجی با بازدید از طرح اعلام کردند که اجرای این طرح هزینه فراوانی دارد و هزینه​ها چند برابر بازدهی آن می شود.

 

رییس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد: اگر آب دوباره از سرشاخه​های کارون برداشت شود شوری آب​های استان که اکنون ۲ هزار است به بیش از ۴ هزار خواهد رسید. در حال به دلیل همین شوری آب، ۴ میلیون از نخل​های خوزستان خشک شده​اند.

 

دارایی افزود: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ابتدا ۸۰۰ هزار هکتار بود اما به مرور زمان امروز به ۳۰ هزار هکتار رسیده که ۵۰ هزار هکتار آن مربوط به ایلام است. به دلیل بی​آبی اجرای این طرح هیچ سودی جز ضرر برای خوزستان نداشته است.

 

وی گفت: کشت برنج امروز در خوزستان ممنوع است اما آب با هزینه​های فراوان از سرشاخه​های کارون منتقل و برای کشت برنج در اصفهان به کار می​رود.

 

رییس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: تالاب​های خوزستان دست کمی از دریاچه ارومیه ندارد. امروز همه جا و در بیشتر رسانه​ها صحبت از نابودی این دریاچه می​شود اما چرا کسی نامی از خشک شدن تالاب هورالعظیم و شادگان نمی​کنند و ریزگردهایی که امروزه خوزستان را احاطه کرده در اثر خشک شدن تالاب​ها است.

 

دارایی با بیان این‌که در اجرای هر طرحی باید منافع حوضه​های مبدا و مقصد در نظر گرفته شود، عنوان کرد: احداث سد محشوره در لرستان تهدیدی برای کشاورزان خوزستان به ویژه در حوضه کرخه است.

 

وی گفت: با وجود محدودیت​های منابع آبی امسال تولید محصولات کشاورزی خوزستان به ۱۴ میلیون تن رسیده است که در تولید بعضی از محصولات رتبه اول کشور را داریم. علاوه بر این استان ظرفیت تولید انواع محصولات کشاورزی را تا ۲۴ میلیون تن دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.