تحلیلی بر عملکرد ۳ تیم خوزستانی حاضر در لیگ برتر فوتبال

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: کارشناس فوتبال خوزستان به تشریح عملکرد تیم​های فولادخوزستان، استقلال خوزستان و نفت مسجدسلیمان در ۱۷ هفته سپری شده از لیگ برتر پرداخت.

 

اصغر دوستانی در ابتدا در ارزیابی​اش از عملکرد تیم فولادخوزستان، اظهار کرد: من فکر می​کنم تیم فولاد با توجه به شبه بحران کوچکی که در خصوص بازیکنانش پشت سر گذاشت، در این ۱۷ هفته به طور متوسط چهره خوبی از خودش به نمایش گذاشت که این بیشتر به ساختار قوی تیمی ایجاد شده آن در سال‌های گذشته برمی​گردد.

 

* فولاد فوتبال مولفی ندارد

 

وی بیان کرد: در کل فولاد مانند دو تیم خوزستانی دیگر، آن فوتبال مولف و آن فوتبالی که دارای ساختار تعریف شده و استاندارد باشد را ندارد ولی در مجموع تیم خوب و قابل مطرحی است و توانایی این را دارد که در سطح فوتبال کشور خود را نشان دهد. به صورت متوسط فولاد در این ۱۷ هفته تیم بدی نبوده و بازی​های خوبی انجام داده است و البته چند بازی ضعیف هم داشته است.

 

* شبه‌بحران فولاد با مدیریت خوب، کنترل شد

 

این کارشناس فوتبال ادامه داد: نتایج و امتیازاتی که فولاد به دست آورده است و این جایگاه مناسبی که در آن حضور دارد، نشان می​دهد مدیریت این تیم توانسته شبه بحرانی که می​توانست فولاد را تا مرز فروپاشی ببرد، به خوبی کنترل و مدیریت کرده است. تیم فولاد اگر در ادامه مسابقات بتواند این روند را ادامه دهد خوب است، البته من بعید می​دانم چرا که چنین بحران​هایی می​تواند اثرات خود را به مرور زمان نشان دهد. به هر حال باید منتظر باشیم و ببینیم که فولاد در نیم​فصل دوم چگونه می​تواند از موجودیت خود دفاع کند.

 

* ساختار دفاعی فولاد آنچنان این تیم را حمایت نکرد

 

وی خاطرنشان‌کرد: اگر به آمار و ارقام نگاه کنیم شاید عملکرد دفاعی این تیم چهره خیلی خوبی نداشته باشد ولی باید به خاطر داشته باشیم که بخش زیادی از اسکلت سابق فولاد در این بخش بوده​اند که از این تیم جدا شده​اند و به تبع برای جایگزینی باید زمان لازم را داشته باشد تا بتواند خط دفاعی خود را ترمیم کند و به شرایط دفاعی مناسبی دست پیدا کند. به نظر من ساختار دفاعی فولاد آنچنان که باید و شاید این تیم را در طول فصل حمایت نکرد. بازیکنان دفاعی این تیم در جناحین، خوب و مطرح هستند که در زمان دفاع وظایف​شان را خوب انجام می​دهند و در زمان حمله نیز به صورتی کار می​کنند که می​توان لقب حرفه​ای به آن‌ها داد، چرا که زمانی که صاحب توپ می​شوند قابلیت​های خوبی از خودشان به نمایش می​گذارند. در دفاع میانی هم هماهنگی لازم تا حدودی وجود ندارد و فولاد در این منطقه احساس خطر می​کند، به ویژه مقابل تیم​هایی که روی زمین قابلیت داشته باشند، فولاد در این منطقه کمی احساس ضعف می​کند.

 

* خط حمله فولاد، قویترین نقطه این تیم است

 

دوستانی بیان کرد: نقطه اتکا فولاد یا بهترین نقطه آن، خط حمله​اش بوده است. با وجود این که فولاد در این خط بسیاری از بازیکنان ازجمله سروش رفیعی و پریرا را از دست داد و این تیم از نظر ساختاری آسیب دید ولی بازیکنانی که در این خط بازی کردند، با جسارت و با روحیه خوب بودند و شریفات در این منطقه توانست بار زیادی را بر دوش بکشد و وظیفه​شناس بود. نانگ، بازیکن کامرونی​ای هم که جذب کردند، به نظر من این توانایی را دارد که در خطوط حمله، دفاع و هافبک با توجه به اندیشه و تفکری که دارد، هارمونی تماشاگرپسندی ایجاد کند. در کل خط حمله فولاد، قویترین نقطه این تیم بوده است.

 

وی عنوان کرد: فرکی مربی​ای بسیار فهیم و با ارزشی است و نقش او در تحول فولاد غیرقابل انکار است ولی باور من این است که تیم فولاد از نظر مدیریتی خوب است و این باشگاه یک کارخانه بازیکن​سازی است. فولاد باشگاهی با این چنین ویژگی​ای است و در منطقه​ای به نام خوزستان است که سرشار از استعدادهای بکر و دست​نخورده است.

 

* اسکوچیچ در فولاد نقش قابل توجهی داشته است

 

این کارشناس فوتبال گفت: فکر می​کنم اسکوچیچ نقش بسیار قابل توجهی در فولاد داشته است و اعتقاد دارم که در لحظات و بزنگاه​هایی که مربیان باید ارزش​های نهایی خودشان را نشان دهند، توانسته است این کار را انجام دهد و این نقطه قوت این مربی است. به هر حال باید اجازه دهیم که اسکوچیچ زمان بیشتری در این تیم باشد تا ببینیم آیا غیر از این که یک مربی خوب است، یک مربی مولف هم است یا خیر.

 

* بعید می​دانم فولاد قهرمانی​اش را تکرار کند

وی بیان کرد: کمی بعید می​دانم فولاد بتواند قهرمانی​اش را تکرار کند، چرا که برخی تخریب​ها به سرعت خودشان را نشان نمی​دهند و زمان می​خواهد تا موریانه​هایی که در یک ساختمان از پایین نفوذ می​کنند، خودشان را نشان دهند. اگر آقای اسکوچیچ بتواند روندی که در حال حاضر از نظر روحی – روانی و نوع فوتبال دارد را حفظ کند، شاید فولاد بتواند مدعی شود ولی من با توجه به سالیان بسیاری که در فوتبال بوده​ام و به تیم​هایی مانند فولاد کاملا اشراف دارم، فکر می​کنم با توجه به این‌که این تیم به اندازه کافی با تجربه نیست و میانگین سنی آن جوان است، شاید در لحظات بحرانی نیم​فصل دوم که می​داند دیگر جای اشتباه نیست و تمام تیم​ها با تمام توان​شان برای دفاع از موجودیت‌شان به میدان می​آیند، شاید باتوجه به این فشارهای روحی – روانی، تحت تاثیر عوامل تخریب​کننده قرار بگیرد.

 

* باشگاه فولاد احیاگر ارزش​های فنی فوتبال خوزستان است

 

دوستانی گفت: به طور کلی فوتبال تیم فولاد توانسته است احیاگر برخی از ارزش​های فنی فوتبال خوزستان باشد. این باشگاه طی سال‌های اخیر با سرمایه​گذاری مناسب، مدیریت بسیار قابل توجه و استفاده از استعدادهای بومی منطقه خوزستان توانسته خودش را به عنوان باشگاهی با استانداردهای قابل قبول در سطح فوتبال کشور معرفی کند. امیدوار هستم که این مدیریت بتواند حجم سرمایه​گذاری را بالا ببرد و اتاق فکری که به روند فنی این تیم نظارت می​کند، بتواند کاملا زوایای این موضوع را بررسی کند تا فولاد بتواند برای استان خوزستان به سرمایه​ای قابل اتکا تبدیل شود.

 

* استقلال خوزستان از اهداف اولیه خود عبور کرده است

 

وی در ادامه درباره عملکرد استقلال خوزستان، اظهار کرد: استقلال تیم نوپایی است و این که توانست خود را به لیگ برتر برساند، کار قابل تحسینی است. این تیم طی دو سالی که در لیگ برتر است فکر می​کنم از آن اهداف اولیه​ای که مربی و مسوولان باشگاه اعلام کرده بودند، در حال جدا شدن است. مسوولان این باشگاه می​گفتند ما می​خواهیم یک تیم جوان، آینده​دار، پرامید، با انرژی و جنگجو درست کنیم تا طی سال‌های آینده جواب دهد. به هر حال شاید نیاز باشد که هر تیمی بازیکنان باتجربه در تیمش داشته باشد تا بتواند خودش را حفظ کند ولی به نظرم استقلال از اهداف اولیه خود کمی عبور کرده است.

 

* استقلال در حال تبدیل شدن به یک تیم خوب است

 

این کارشناس فوتبال بیان کرد: تیم استقلال کمی جوان است ولی با روی آوردن به جذب برخی بازیکنان با سن و سال خوب و باتجربه مناسب مانند سیدصالحی، کمی کیفیت بازی​اش قوی شده است ولی همان طور که گفتم وقتی چشم​اندازها را نگاه می​کنم، می​توانم بگویم استقلال در حال تبدیل شدن به تیم خوبی است و البته این‌که در آینده بتواند تیمی متحول و قابل توجه باشد، کمی تردید دارم.

 

* استقلال در بخش دفاعی متوسط کار کرد

 

وی گفت: این تیم در بخش دفاعی، تیمی متوسط بود و میانگین گل​های خورده استقلال نشان می​دهد که در خط دفاعی کم ضعف​های ساختاری دارد، چرا که بازیکنان کناری این تیم در زمان دفاع نسبت به دفاع​های میانی، فاصله دارند و در آن‌جا ایجاد عمق می​شود و همیشه حریفان از این نقطه کور استفاده کرده​اند، به ویژه وقتی خط دفاع استقلال کمی جلو می​آید و پشت خط دفاعی فضای ایجاد می​شود، حریفان همیشه توانسته​اند از آن بهره ببرند. به هر حال امیدوارم با توجه به تعطیلی لیگ و فرصتی که در اختیار این تیم است، بتواند ساختار دفاعی​اش را تا حدودی اصلاح کند.

 

* در استقلال کم​تجربگی تیمی دیده می​شود

دوستانی خاطرنشان‌کرد: بخش حمله استقلال را هم خوب دیدم و بازیکنان خوب و مجربی مانند سیدصالحی، بائو و سیف​اللهی را در اختیار دارد. در مجموع وقتی به بازی استقلال نگاه می​کنیم به نظرم نوعی کم​تجربگی تیمی در آن دیده می​شود و به نظر می​آید برای رسیدن به چارچوب مناسب کمی تعجیل دارند، در حالی که تمام چیزهای با ارزش با زمان به دست می‌آید. در مورد فولاد هم گفتم با وجود این‌که بازیکنان بسیاری از دست داده است ولی به علت ساختار مناسب، تعریف شده و هوشمندانه​ای که داشته همچنان با بازیکنانی در سطح پایین​تر توانسته خودش را به عنوان یک تیم خوب مطرح کند. استقلال هم اگر بتواند بین سه خطوط خود یک زنجیره مناسب تاکتیکی داشته باشد، شاید بتواند کیفیت بهتری از آن چه در حال حاضر دارد، به نمایش بگذارد.

 

* عدم‌تعادل بین خطوط حمله و دفاع استقلال باعث گرایش این تیم به تساوی شده است

 

وی بیان کرد: این که استقلال بیشترین تساوی را تا این جای مسابقات به دست آورده است،​ نشان می​دهد بین خط حمله خوب و گلزن آن و خط دفاعی‌ نسبتا متوسطش، عدم تعادل باعث شده است تا روزهایی که باید ببرند یا ببازند، تساوی کنند؛ یعنی ضعف خط دفاعی باعث شده که خط حمله این تیم برای گلزنی بیشتر تلاش کند. البته خط دفاعی آن هم روزهای خوب و درخشانی داشته است ولی به طور کلی عدم تعادل بین این دو خط، بیشتر گرایش این تیم را به تساوی تقویت می​کند.

 

* فراز و نشیب​های استقلال طبیعی است

 

این کارشناس فوتبال خوزستان گفت: فراز و نشیب​های این تیم، امری طبیعی است چرا که این تیم دارای سابقه و قدمت در لیگ ایران که لیگی فرسایشی است و بزرگترین خاصیت آن هیجان است،​ نیست. تیم تراکتورسازی شاید از نظر تاکتیکی تیم خیلی بالایی نباشد ولی آنقدر پرشور و با هیجان بازی می​کند که حریفان خود را تحت تاثیر قرار می​دهد و این ها چیزهایی نیست که نادیده بگیریم. فوتبال در بحث تاکتیک، تکنیک و آمادگی جسمانی تعریف نمی​شود و این ها اصول پایه هستند و مهم این است که بتوان از نظر روحی – روانی آنچنان انگیزه​ای در تیم ایجاد کرد که میل به مبارزه، رفتار گروهی و جامعه​پذیری را در تیم تقویت کرد. فکر می​کنم تیم استقلال باید به گونه‌ای نیروهایش را مدیریت کند که منطق را جایگزین احساس کنند.

 

* امیدوارم استقلال دچار بحران نشود

 

وی در پاسخ به این پرسش که استقلال می​تواند در لیگ بماند یا خیر؟ عنوان کرد: پیش‌بینی این موضوع سخت است. من از افرادی هستم که به پیش​بینی خیلی اعتقاد دارم و در مورد استقلال خوزستان باید بگویم اگر این روند را ادامه دهد، فکر می​کنم در لیگ بماند و امیدوارم که این تیم گرفتار بحران​هایی که در کنار تمام تیم​های متوسط است و ممکن است آن تیم​ها را به پایین بکشاند، نشود.

 

* عملکرد نفت مسجدسلیمان با توجه به داشته‌هایش قابل قبول است

 

دوستانی در ادامه درباره عملکرد تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان، اظهار کرد: نفت مسجدسلیمان تیم تازه​ واردی است. شهر مسجدسلیمان شهری است که در کوهستان​ها محاصره شده است و شهری نیست که به جز اهواز با اطراف خود ارتباط داشته باشد، بنابراین مردم مسجدسلیمان از این تیم انتظار دارند که بتواند روزهای طلایی مسجدسلیمان را قبل از انقلاب اسلامی، باز هم نمایش دهد که این کار خیلی سخت است.

 

وی افزود: بیشتر بازیکنان این تیم، به تیم‌شان عرق و علاقه دارند. این تیم تماشاگران بسیار باارزشی دارد و نباید این تیم را یک تیم فوتبال دانست و به نظرم این تیم، تیمی است که یک شهر از نظر عاطفی آن را حمایت می​کند. شهرستان مسجدسلیمان خیلی محدودیت دارد و امکاناتش پایین است و جوانان این شهر می​خواهند تمام خواسته​ها، نیازها و حرف​های‌شان را در قالب این تیم بیان کنند. در کل من عملکرد این تیم را در نیم​فصل اول لیگ با توجه به امکانات و بازیکنانی که در اختیار داشت، بد ندیدم و به نظرم نتایج قابل قبولی کسب کرده است.

 

* مکوندی نفت را از نظر روحی – روانی تغییر داده است

 

این کارشناس فوتبال خوزستان خاطرنشان‌کرد: به نظرم فرار از انتهای جدول نیاز به یک روحیه قوی و بازسازی روحی – روانی دارد و امیدوار هستم که در نیم‌فصل دوم این اتفاق در این تیم به وجود بیاید. شکی نیست که بهروز مکوندی توانسته است این تیم را از نظر روحی – روانی تا حدودی تغییر دهد و همبستگی بین تماشاگران و این مربی و بازیکنان، شرایط خوبی را برای این تیم فراهم کرده است ولی همان‌طور که می​دانید این ها برای تبدیل شدن به یک تیم خوب، کافی نیست و باید ساختارسازی و توانایی تمام خطوط را با حداقل استانداردهای روز دنیا تطبیق داد و وقتی سه خط به صورت هوشمندانه تعریف شوند، می​توانیم بگوییم تیم نفت مسجدسلیمان تیم خوبی است.

 

وی افزود: به هر حال باید انتظارات را با شرایط و امکانات​مان بسنجیم؛ یعنی در رویا نباشیم و توهم، ذهن​مان را پر نکند. تیم‌ملی ما اکنون می​خواهد در حساس​ترین مسابقات شرکت کند و ما نباید کار مربی این تیم را که بسیار با ارزش است، نادیده بگیریم و باید به این مربی که توانسته است از لیگ متوسط تیمی درست کند که در جام جهانی حضور پیدا کند، احترام گذاشت و کار کی​روش باید الگویی برای مربیان ما باشد که همیشه ناتوانایی​های خودشان را زیر پوشش “ندارم” توجیه نکنند؛ چرا که می​توان با حداقل​ها نیز آبرومندانه بازی کرد. نفت مسجدسلیمان هم نباید با توجیه غیرقابل بگوید توانایی​های من همین بوده است. در این لیگ به نظرم تمام تیم​ها نزدیک به هم هستند و این مربیان هستند که این فاصله​ها را ایجاد می​کنند و در فوتبال امروز دنیا کار، کار مربیان است.

 

* امید بقای نفت می‌تواند از استقلال بیشتر شود

 

دوستانی گفت: فکر می​کنم اگر مربیان نفت مسجدسلیمان قدرت تطبیق‌پذیری بازیکنان را با تیم بالا ببرند و همین تطبیق‌پذیری را هم بتوانند با لیگ هماهنگ کنند، شاید امید این تیم برای ماندن در لیگ برتر نسبت به استقلال خوزستان بیشتر شود.

 

* خط دفاع نفت تجهیز شود، مشکلاتش کمتر می‌شود

 

وی خاطرنشان‌کرد: عملکرد این تیم در خط دفاع با توجه به کم​تجربگی، مشکلات و این‌که بازیکنان خیلی ماهری در اختیارش نبوده، به نظرم خوب بوده است و اگر این خط تجهیز شود شاید مشکلاتش به مراتب کمتر شود و به نظرم در ادامه مسابقات باید در این خط توجیه​های تاکتیکی بیشتری اعمال شود.

 

* مشکل عمده نفت، نداشتن بازیکن طراح است

 

این کارشناس فوتبال گفت: خط حمله این تیم هم بد نبوده و گل​های خوبی هم زده است و البته اوایل فصل اصلا به این صورت نبود ولی در ادامه روند گلزنی این تیم خوب شد و بازیکن برزیلی این تیم هم خوب است. من اشکال عمده این تیم را در نداشتن یک بازیکن طراح می​دانم و اگر این بازیکن باشد و بتواند ضرب آهنگ این تیم را تنظیم کند که چه زمانی با سرعت حمله و چه زمانی با تاخیر دفاع کند، می​تواند الگوی مناسبی برای امکانات محدود این تیم باشد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.